شناسهٔ خبر: 36661 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مجلس‌ایران

ارتش لبنان خبر داد؛

نقض حریم هوایی لبنان توسط جنگنده های اسرائیلی

پنج فروند هواپيماي جنگي رژيم اسرائيل با نقض آشکار يکي از قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل به حريم هوايي لبنان نفوذ و بر فراز چندين منطقه از اين کشور پرواز کرده‌اند.

به گزارش مجلس ایران به نقل از پرس تی وی، ارتش لبنان روز جمعه (۲۰ ارديبهشت) با انتشار بيانيهاي اعلام کرد ۲ جت جنگنده اسرائيل راس ساعت ۰۹:۰۰ صبح روز جمعه به وقت محلي (۰۶:۰۰به وقت گرينويچ) از فراز روستاي عيترون در جنوب لبنان به حريم هوايي کشور نفوذ کردند.

اين جتهاي جنگنده پس از پرواز بر فراز چند منطقه در لبنان راس ساعت ۱۰:۳۵ به وقت محلي (۰۷:۳۵ به وقت گرينويچ) از حريم هوايي روستاي الما الشعب آسمان لبنان را ترک کردند.

۳ پهپاد اسرائيلي نيز روز پنجشنبه (۱۹ ارديبهشت) در ساعت ۰۷:۲۵ صبح به وقت محلي (۰۴:۲۵ به وقت گرينويچ) وارد حريم هوايي لبنان شدند. اين پهپادها پس از انجام پروازهاي شناسايي بر فراز منطقه بقاع غربي و مناطقي در جنوب لبنان روز جمعه در ساعت ۰۶:۲۵ صبح به وقت محلي (۰۳:۲۵ به وقت گرينويچ) آسمان لبنان را ترک کردند.

اين در حالي است که ميشل سليمان، رئيس جمهور لبنان استفاده اخير رژيم اسرائيل از حريم هوايي کشورش براي اجراي يک حمله تهاجمي بر ضد سوريه را محکوم کرده است.

در بيانيهاي که دفتر رياست جمهوري لبنان ۵ مي منتشر کرده آمده است :«سليمان تهاجم اسرائيل به مناطقي از سوريه را که با نقض حريم هوايي لبنان براي اجراي چنين حملاتي که به کشتار تعدادي از غيرنظاميان منجر شد صورت گرفت را به شدت محکوم مي‌کند.»

در ادامه اين بيانيه آمده است :«چنين اقدامي از سوي يک دشمن مشترک (مثل اسرائيل) که سياستش بر اساس تهاجم استوار است غيرعادي نيست، دشمني که از اوضاع کنوني در سوريه براي اجراي تهاجم خود بهره‌برداري ميکند درست مثل زماني که در بحران لبنان دست به چنين کاري زد.»

سوريه ۵ مي اعلام کرد رژيم اسرائيل يک مرکز تحقيقاتي در حومه دمشق را هدف حمله هوايي قرار داده است. اين تهاجم هوايي در پي تحميل خسارات سنگيني از سوي ارتش سوريه به گروه‌هاي هم‌پيمان القاعده در اين کشور روي داد. بر اساس گزارش‌هاي رسانه‌هاي سوري در اين حمله راکت‌هاي اسرائيل به مرکز تحقيقاتي جمرايا اصابت کرد.

اندکي پس از اين حمله، وزارت خارجه سوريه با ارسال نامه‌هايي به سازمان ملل و شوراي امنيت اعلام کرد تهاجم اسرائيل نشان مي‌دهد بين تل آويو و گروه‌هاي تروريستي که در سوريه فعاليت مي‌کنند از جمله جبهه النصره ارتباط‌هايي وجود دارد.

عمران الزعبي، وزير اطلاع‌رساني سوريه نيز در همين روز در جمع خبرنگاران در دمشق گفت «سوريه اين حق و وظيفه را دارد که از مردم خود به هر شکلي دفاع کند» و تسليم تجاوزات رژيم اسراييل نمي‌شود.

الزعبي افزود حملات اسرائيل به سوريه خاورميانه را خطرناک‌تر کرده است.

رژيم اسرائيل تقريبا هر روز حريم هوايي لبنان را نقض و ادعا مي‌کند که اين پروازها با هدف شناسايي صورت مي‌گيرد.

دولت لبنان، جنبش مقاومت حزب‌الله و نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان موسوم به يونيفيل نيز بارها اين پروازها را محکوم کرده‌اند و مي‌گويند اين اقدامات تل آويو، قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل و حق حاکميت بيروت را آشکارا نقض مي‌کند.

قطعنامه ۱۷۰۱ شوراي امنيت سازمان ملل که اجراي آتش بس در پي تهاجم رژيم اسرائيل به لبنان در سال ۲۰۰۶ به واسطه آن محقق شد از اين رژيم مي‌خواهد به حق حاکميت و تماميت ارضي لبنان احترام بگذارد.

لبنان سال ۲۰۰۹ با ارائه شکوائيه‌اي به سازمان ملل بيش از ۷ هزار سند در ارتباط با نقض حق حاکميت اين کشور از سوي رژيم اسرائيل ارائه کرد.

نظر شما