شناسهٔ خبر: 182978 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

مبادلات با دلار و سکه برای فرار از پرداخت مالیات / ضرورت نظارت بر مالیات اصناف پردرآمد

ارکانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان امور مالیاتی و دولت باید برای فرارهای مالیاتی فکری اساسی داشته باشند و سازمان امور مالیاتی باید به دنبال اخذ مالیات واقعی از اصناف پر درآمد باشد.

به گزارش «نماینده»، احسان ارکانی با اشاره به جلوگیری از فرار مالیاتی و ایجاد بهره گیری از سامانه‌ های هوشمند در مالیات ستانی از این بخش ‌ها، گفت: در حال حاضر قوانین برای اخذ مالیات از فعالیت های اقتصادی در کشور کم نداریم و قوانین مختلفی که خلا عدم پرداخت مالیات را پوشش دهد در مجلس تصویب شده است.

نماینده مردم «نیشابور» در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قوانینی نظیر مالیات بر خانه های خالی، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر خودروهای لوکس در مجلس، تاکید کرد: به واقع معضل کلی، عدم اجرای صحیح این قوانین در کشور است. البته یک قسمت از مسئله ممکن است بر ضعف دراراده و همت مسئولین حوزه مالیاتی و قسمتی دیگر به خلاهای سیستم مالیاتی باز گردد. با این حال عدم احاطه اماری، اطلاعاتی در پرداخت مالیات ها و تراکنش های مشاغل پر درآمد هم بخشی از مشکل است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما در موارد مختلف مشاهده کردیم که افراد به مطب پزشکان مراجعه کرده و مجبور شده اند برای پرداخت هزینه های درمانی خود دلار و یا سکه پرداخت کنند و یا به حساب های دیگر این منابع واریز شود که باید گفت عین این مسائل در اصنافی چون طلافروشان هم دیده می شود و در این بخش فروشنده حساب دیگری را برای دریافت مبلغ به دست خریدار می دهد.

وی با بیان اینکه ما بارها اعلام کرده ایم که باید برای این مسائل فکری اساسی شود، ادامه داد:ما اگر سخت ترین قوانین مالیاتی را هم وضع کرده و اما نتوانیم موارد برشمرده شده را کنترل کنیم، باز هم شرایط تغییری نخواهد کرد چراکه موارد قابل رصد نیست .

وی تاکید کرد: بنابراین سازمان امور مالیاتی و دولت باید برای اینگونه موارد فکری اساسی داشته باشند و سازمان امور مالیاتی باید به دنبال اخذ مالیات واقعی از اصناف پر درآمد باشد.

نظر شما