شناسهٔ خبر: 182959 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت

خروش جهانی برای آزادی قدس

حنیف غفاری وقوع جنگ غزه و تشدید جنایت ددمنشانه و نسل‌کشی آشکار صهیونیست‌ها در این منطقه، اهمیت برگزاری راهپیمایی روز قدس امسال را دوچندان ساخته است.

«نماینده»، حنیف غفاری *: وقوع جنگ غزه و تشدید جنایت ددمنشانه و نسل‌کشی آشکار صهیونیست‌ها در این منطقه، اهمیت برگزاری راهپیمایی روز قدس امسال را دوچندان ساخته است. ملت‌های جهان در حالی درحمایت از ملت فلسطین غریو فریاد آزادی قدس شریف از چنگال اهریمنان صهیونیست را سر می‌دهند که سانسور و تحریف رسانه‌ها و سیاستمداران غربی نیز نتوانسته مانع از این جوش‌وخروش شود. همگان روی این گزاره مهم متفق‌القول هستند که نمی‌توان بدون توجه به ابعاد گفتمانی مقاومت، شرایط جاری در منطقه و فلسطین را موردبررسی و تحلیل قرار داد.
عملیات‌های استشهادی موفقیت‌آمیز اعضای مقاومت در اراضی اشغالی، پیروزی‌های حماس در مواجهه نظامی با صهیونیست‌ها و اراده مثال‌زدنی ساکنان غزه، جنین و کرانه باختری و شیخ جراح در مصاف با اشغالگران و….. جملگی منبعث از گفتمان مقاومت است.
از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی، روندی که برای چند دهه بر مناسبات این رژیم و سایر کشورها حاکم بود به این شکل بود که روزبه‌روز بر قدرت این رژیم افزوده می‌شد و کشورهای عربی که در ابتدا تمام‌قد روبه‌روی رژیم صهیونیستی ایستاده بودند یکی‌یکی در مقابل آن، سر تسلیم فرود آوردند.
گرچه هنوز هم برخی کشورهای عربی، براساس خاطرات همان سال‌ها مسیر سازش با اسرائیل را دنبال می‌کنند اما عملکرد گروه‌های مقاومت و واقعیت صحنه در دو دهه اخیر نشان داده که دیگر هیچ نشانه‌ای از اقتدار ادعایی و پوشالی رژیم صهیونیستی وجود ندارد و این مسئله نتیجه ایستادگی‌ گروه‌های مقاومت نظیر حزب‌الله لبنان، حماس، جهاداسلامی، انصارالله و … در سال‌های گذشته و اخیر بوده است. جنگ اخیر غزه، نقطه اوج این استقامت است.
معادله قدرت در منطقه و در آستانه برگزاری راهپیمایی پرخروش روز قدس کاملا شفاف است. در یک‌سوی این معادله، جبهه‌ای قرار دارد که برای جلوگیری از اضمحلال رژیم صهیونیستی به آب‌وآتش می‌زند اما در مقابل، گفتمان مقاومت در منطقه کمترین سنخیتی با سکون و تسلیم در برابر دشمنان ندارد. دشمنانی که مطابق محاسبات دقیق اتاق‌های فکر و فرماندهان ارشد و کارکشته نظامی خود، درصدد شکست گفتمان مقاومت و تقویت گفتمان سازش بوده و حتی برای دوران سلطه جدید در منطقه برنامه‌ریزی کرده بودند، باقدرت محاسبه‌ناپذیر جبهه مقاومت مواجه شدند؛ قدرتی که آن‌ها را مغلوب و صهیونیست‌ها را در میدان نبرد گفتمانی و نظامی زمین‌گیر کرد. این دستاورد تاریخی و مهم، مرهون ایمان، مدیریت صحنه نبرد و ابتکار و سرعت عمل در جنگ با رقیب بوده است. گفتمان مقاومت حتی با شهادت رزمندگان مقاومت روزبه‌روز، وزین‌تر و استوارتر شده است. عملیات‌ موفقیت‌آمیز فلسطینیان در عمق اراضی اشغالی و مواجهه قدرتمندانه آن‌ها با دشمن صهیونیستی در میدان نبرد، پیوستی فرهنگی و گفتمانی دارد. هم‌اکنون به برکت خون پاک شهدای مقاومت، این جبهه با تمام توان و قدرت خود هم درمیدان نبرد نظامی با دشمنان ملت‌های مسلمان منطقه و هم در میدان نبرد گفتمانی با طرفداران سازش با رژیم صهیونیستی عرض‌اندام کرده است. درحالی‌که علقه، پیوند و مودت میان طرفداران مقاومت روزبه‌روز در منطقه بیشتر می‌شود، شاهد ایجاد گسست و شکاف میان طرفداران گفتمان سازش و سرسپردگی به دشمنان هستیم.
مصادیق سازش با دشمن صهیونیستی و به رسمیت شناختن آن‌یکی پس از دیگری با شکست مواجه شدند و حتی به رسمیت شناختن رژیم جعلی اسرائیل از سوی کشورهای امارات و بحرین نتوانست منجر به ایجاد فضایی برای تنفس مسموم این رژیم در منطقه شود. قطعا با توجه به تحولاتی که در آستانه روز قدس امسال در منطقه و جهان به وقوع پیوسته، دنیا روز قدس باشکوه و متفاوتی را در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان تجربه خواهد کرد. آثار و تبعات ایجابی این راهپیمایی عظیم را در معادلات منطقه و نظام بین‌الملل مشاهده خواهیم کرد.

نظر شما