شناسهٔ خبر: 182935 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

دولت باید در اجرای قوانین جهش تولید جدی‌تر عمل کند

جعفر قادری431 نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: در تولید مشکل قانونی نداریم؛ مشکل موانع موجود بر سر راه اجرای قوانین مصوب شده است و دولت در برخورد با موانع و اجرای قوانین جهش تولید باید جدی تر عمل کند.

به گزارش«نماینده»، جعفر قادری نایب رییس اول کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ویژه برنامه «جنت آباد» رادیو تهران اظهار داشت: در مجلس یازدهم سه قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار، اصلاح مواد یک و هفت اصل ۴۴ قانون اساسی و قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها مصوب شد. اصلاح مواد یک و هفت اصل ۴۴ قانون اساسی و تسهیل صدور مجوز کسب و کار ابلاغ و اجرایی شد و امیدواریم قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها هفته سوم فروردین توسط شورای نگهبان تأیید و ابلاغ شود.

تاکنون حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار کسب و کار مجوز گرفتند

نایب رییس اول کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید افزود: رتبه ایران در کسب و کار از بین ۱۹۵ کشور دنیا رتبه ۱۷۸ است و نیاز به کار جدی در این حوزه بود.

با ابلاغ قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار پس از یک سال، حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار کسب و کار بدون مراجعه به اداره‌ها مجوز فعالیت دریافت کردند که با توجه به آمار عملکرد این قانون قابل دفاع است.

برای رسیدن به شرایط رقابتی؛ باید ورود و خروج به بازار آزاد باشد

قادری در پاسخ به این پرسش که آیا بررسی شده است که از یک میلیون و ۵۰۰ مجوز صادر شده چه تعداد از آن اجرایی شده است؟ تصریح کرد: برای رسیدن به شرایط رقابتی در بازار باید آزادی ورود و خروج به بازار وجود داشته باشد. متأسفانه به دلیل امضاهای طلایی که پیش از این در دستگاه‌ها و اداره‌ها وجود داشت این امر محقق نمی‌شد و به عناوین مختلف برای متقاضیانی که قصد ورود به کسب و کار جدیدی داشتند مانع ایجاد می‌شد و افراد نمی‌توانستند مجوز بگیرند؛ با اجرای این قانون مشکلات این چنینی از پیش روی تولیدکنندگان برداشته شد.

اجرای قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار؛ منجر به حذف امضاهای طلایی شد

وی یادآور شد: صدور مجوز کسب و کار تسهیل شده است اینکه فرد مجوز گرفته و کار نمی‌کند به خود او ارتباط دارد. اجرای قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار؛ امضاهای طلایی را حذف کرده است.

دولت باید در اجرای قوانین جهش تولید جدی‌تر عمل کند

نماینده مردم شیراز در پاسخ به این پرسش که افزایش تولید در پایان سال ۱۴۰۳ را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ گفت: در حوزه تولید مشکل قانونی و تأمین منابع مالی نداریم؛ مشکل ما موانع سر راه اجرای قوانین است. دولت باید در برخورد با موانع و اجرای قوانین جهش تولید جدی‌تر عمل کند.

مجلس دوازدهم باید خلاء قانونی در اجرای قوانین را رفع کند

قادری گفت: مجلس دوازدهم باید از ظرفیت‌های قانونی و نظارتی خود استفاده کند و خلاء قانونی در اجرای قوانین تصویب شده را مرتفع کند.

نایب رییس اول کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید گفت: باید در بخش برق، آب، نفت، گاز، مالیات و بیمه‌ای نهادهای تنظیم کننده ایجاد کنیم تا حامی بخش خصوصی باشند و دلایل عدم مشارکت بخش خصوصی در این حوزه‌ها را بررسی کند.

نظر شما