شناسهٔ خبر: 182915 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

رئیس‌جمهور: سعادت بشر در پرتو عمل به آیات قرآن است

رئیسی رئیس جمهور گفت: سعادت بشر در پرتو عمل به آیات قرآن است و معتقدیم که پناه بشر در تمام عالم قرآن است.

به گزارش «نماینده»، آیت الله سید ابراهیم رئیسی عصر شنبه در بیست و نهمین آیین تکریم خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران که در مصلای تهران برگزار شد، با تاکید بر اینکه جمهوریت و اسلامیت دو رکن اساسی است،گفت:در جمهوری اسلامی که به برکت رهبری امام و حضور مردم تشکیل شد؛ جمهوریت و اسلامیت دو رکن اساسی است.مردم خواستند قرآن در متن زندگی آنها اجرا شود و نظامی براساس قرآن و آموزه‌های قرآنی تشکیل شود.

وی در ادامه سعادت بشر را در پرتو عمل به آیات قرآن دانست و اظهار کرد: مردم ما اسلام، قرآن و توجه به آیات حیات‌بخش و سعادت‌بخش قرآن کریم را فریاد زدند و توجه و عمل به قرآن را خواستند.سعادت بشر در پرتو عمل به آیات قرآن است و معتقدیم که پناه بشر در تمام عالم قرآن است.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه قرآن آیینه تمام‌نمای اسمای حسنای حضرت حق است،خاطر نشان کرد: آنچه می‌تواند مدار در زندگی انسان سالک باشد، کتاب کامل و انسان کامل است و این دو در این عالم دو است اما حقیقت این دو یکی است؛ آنچه جامع بین این دو است، هدایت انسان است.

رییس جمهور بیان کرد: این برنامه خوب محفل که در رسانه ملی اجرا می شود باید از همه دست اندرکاران آن تشکر کنم آقای حامد شاکرنژاد که امروز ما را مستفیض کرد.همچنین کار خوبی که در روز ولادت امام مجتبی (ع) برگزار شد و نشاط اجتماعی را در پرتوی قرآن و شخصیت امام مجتبی (ع) ترویج کرد از آقای قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی که برای برگزاری این مراسم باشکوه دست اندرکار بود و برای توجه به قرآن و توجه به وجود مقدس امام مجتبی انجام شد تشکر می‌کنم.

وی بیان کرد: ظرفیت های زیادی وجود دارد تا حوزه و دانشگاه کار کنند و دولت وظیفه جدی در این رابطه دارد و همه دستگاه های مسئول وظیفه دارند؛ ظرفیت عظیمی است که در پرتوی هدایت قرآن کریم پیش روی همه است و باید از این ظرفیت بزرگ در این ضیافت الهی استفاده کنند.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه امروز رمز وحدت و اتحاد در جامعه مسلمین در توجه به قرآن و آیات نورانی آن است، تصریح کرد: اعتصام به حبل الله و توجه به قرآن رمز وحدت در جامعه اسلامی است.رمز ایستادگی و مقاومت در برابر دشمنان توجه به قرآن است این قله ای که امروز به نام مقاومت در غزه می بینید، آنچه پشتوانه این مردم است، قرآن و توجه به قرآن و آیات نورانی آن است.

آیت‌الله رییسی یکی از قله های کارکردی قرآن کریم همین را غزه دانست و گفت: همچنانی که غزه به عنوان تابلویی پیش چشم بشریت امروز از مظلومیت و اقتدار و از دلدادگی به خدا و توجه به قرآن و قرائت آن و آنچه مردم را پای آن نگه داشته اعم از زن و مرد و پیر و جوان، آیات نورانی قرآن است.آن فردی که ۴ فرزند و خانواده اش را از دست داده اما دست به سمت آسمان می برد و می گوید حسبنا الله و نعم الوکیل

وی افزود: در خرابه های غزه کودکان آیات قرآن را می خوانند این یکی از قله های کارکردی قرآن کریم است؛ در مقاومت یک ملت در برابر قدرت های تا دندان مسلح، یکی از جلوه های آیات قرآن است.نشان دادن صفحه تاریک و ظلمانی در کنار این صفحه سفید غزه است که ظلم و جنایت است؛ انسان به کجا می رسد؟ آیا می شود او را به درندگان شبیه کرد؟ خیر؛ می شود برای این همه جنایت و نسل کشی و ظلم به انسان را اسم برایش گذاشت؟

رئیس جمهور گفت: عمق جنایت صهیونیست ها و آمریکایی ها و غربی های مدعی حقوق انسان را می بینیم؛ آنچه تضمین کننده حقوق انسان است، آیات قرآن است آنچه تضمین کننده حقوق انسان است، آن آقایی است که به مالک اشتر می گوید با مردم مدارا کن إمّل لک أخ فی الدین إما لک نظیر فی الخلق؛ این حقوق انسان است نه آنچه مدعیان امروز حقوق انسان می گویند و حال آنکه بزرگترین ناقضان حقوق بشرند.

افزایش توجه به قرآن و معنویت برای دولت مسئولیت‌آور است

آیت الله رییسی با اشاره به اینکه مستکبران امروز به دنبال قرآن ستیزی و معنویت‌ستیزی هستند،تصریح کرد: مشرکان بدانند که کار به جایی نخواهند برد چرا که توجه به قرآن بیشتر شده است.توجه به قرآن و معنویت در تمام جهان به ویژه در جوانان مغرب‌زمین رو به افزایش است و این قابل مهار کردن نیست.

وی با بیان اینکه توجه به فرهنگ اهل بیت رو به افزایش است، گفت: این برای ما، خادمان قرآن، همه موسسات، پژوهشگران و دولت مسئولیت‌آور است.برای این ظرفیت عظیم به وجود آمده باید کار و تلاش شود که قرآن و کلمات اهل بیت عصمت و طهارت که پاسخگوی نیاز همه نیازهای انسان امروز است، روشن شود.

رییس جمهور بیان کرد: آشنایی بشریت با آیات نورانی قرآن و با سیره و سلوک امیرالمؤمنین و فرزندان بزرگوار آن حضرت، به انسان چگونه زندگی کردن را می آموزد. همه شئون زندگی می تواند در پرتوی قرآن تنظیم شود؛ سیاست، اقتصاد، فرهنگ، هنر، روباط شخصی و خانوادگی و اجتماعی و بین المللی همگی می توانند در پرتوی قرآن شکل بگیرد و قرآن کریم برای همه سؤالات در زندگی انسان معاصر پاسخ به موقع دارد.

وی گفت: باید با حرکت اجتهادی آن هم اجتهاد تمدن ساز در پرتوی آیات نورانی قرآن که تمدن ساز است، پاسخ همه سؤالاتی که پیش روی بشر است یافته شود.در این رابطه کار بسیار شده و بسیار نیز باید بشود.

منتخبان بیست و نهمین دوره تجلیل از خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران امروز با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی همزمان با یازدهمین روز از برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در مصلای امام خمینی (ره) تجلیل می شوند. اسامی این منتخبان به شرح زیر است:

حوزه حافظان، قاریان و مدرسان قرآن

محمدصادق زارعان، حافظ ممتاز و حائز رتبه های ملی و بین المللی در رشته حفظ قران کریم

مائده ادیب زاده، حافظ کل قرآن کریم، داور، مدرس و پیشکسوت قرآنی

وحید مجتهدزاده، قاری ممتاز و دارای رتبه های متعدد ملی و بین المللی قرآن کریم

حسینعلی شریف، استاد پیشکسوت قرآنی و مولف کتب مختلف آموزش قرآن

محمود لطفی نیا، استاد، داور، قاری و مدرس پیشکسوت قرآن کریم

حوزه پژوهشگران قرآنی

مرتضی کریمی نیا، محقق، نسخه شناس و احیاکننده مصاحف کهن قرآنی

حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا، پژوهشگر و محقق قرآن کریم و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

حوزه نشر و رسانه

اسحاق ابراهیمی از فعالان برجسته حوزه چاپ و صحافی قرآن کریم

حوزه مدیران قرآنی

جواد صدیق از مدیران پیشکسوت فعالیت های قرآنی مردمی

رحیم قربانی از مدیران و فعالان با سابقه قرآنی

حوزه هنرمندان قرآنی

هادی کوه خضری، طراح و کاشیکار کتیبه های قرآنی مساجد و اعتاب مقدسه

علی اکبر اسماعیلی تبار، خوشنویس و کاتب برجسته قرآن کریم

خسرو روشن، خوشنویس و استاد نقاشیخط در حوزه قرآن و عترت.

داریوش یاری، فیلمنامه نویس و کارگردان سینما با فیلم های کوتاه و داستانی متعدد در حوزه قرآن و اهل بیت

جعفر دهقان، استاد و بازیگر پیشکسوت در نقش های اثرگذار فیلم های متعدد قرآنی و ارزشی.

تاکنون طی ۲۸ دوره ۳۱۲ خادم قرآنی در رشته های خوشنویسی، پژوهش، قرائت، حفظ، آموزش، ترجمه، مدیریت، صحافی، جلدآرایی، نگارگری، هنر هفتم و دیگر رشته های مربوط تجلیل شده اند.

ادامه دارد..

نظر شما