شناسهٔ خبر: 182879 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

نادیده گرفتن جنایت در حق فلسطین لکه ننگی در تاریخ حقوق بشر است

الهام آزاد عضو مجمع زنان اتحادیه بین المجالس جهانی (IPU) گفت: نادیده انگاشتن جنایت در حق زنان فلسطینی، لکه ننگ بزرگی در تاریخ دفاع از حقوق بشر خواهد بود.

به گزارش «نماینده»، الهام آزاد در یکصد و چهل و هشتمین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی در ژنو، بیان کرد: اکنون اهمیت نقش زنان در سطوح مختلف ملی و بین‌المللی برای گسترش صلح و امنیت جهانی به وضوح شناخته شده است. به جرأت می‌توان گفت این حضور پررنگ زنان نه فقط به عنوان یک عامل تأثیرگذار بلکه یک عامل تعیین کننده محسوب می‌شود که در بسیاری موارد، موفقیت و پیشرفت اصلی امور به آن بستگی مستقیم دارد.

وی تاکید کرد: دنیای امروز بیش از پیش به فعالیت و پویایی منحصر به فرد زنان بر اساس ظرفیت‌ها و توانمندی خاص آنان برای نجات از بحران‌های مختلف اعم از منازعات و درگیری‌ها محتاج است.

آزاد در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد و پایبند به الگوی ناظر بر حضور زن در سه عرصه تکامل فردی، حیات اجتماعی و کانون خانواده است و در هر سه سطح برای احقاق حقوق و ارتقای وضعیت آنها تلاش می‌کند.

وی بیان کرد: در این راستا در عین قائل بودن به فرصت‌های برابر برای زنان و مردان، به فراخور تفاوت‌های جسمی و روحی بانوان که نیازمند توجه ویژه است، حمایت‌های خاصی را برای آنها در نظر می‌گیرد. با استفاده از این راهبرد، توانایی زنان برای گسترش ثبات اجتماعی که همانا ایجاد کننده صلح و امنیت است، به دست می‌آید. زنان ایرانی همواره با استفاده از این الگو گام‌های بلندی برای ثبات اجتماعی برداشته‌اند.

نماینده زنان آسیاپاسفیک در هیأت رئیسه زنان IPU خاطرنشان کرد: کشتار زنان مظلوم غزه توسط رژیم صهیونیستی هرگونه دورنما برای حضور پررنگ زنان در تأمین صلح و امنیت بین‌المللی را کمرنگ می‌سازد. مادرانی که وظیفه تربیت نسل‌های آینده فلسطین را دارند هم اکنون دسته جمعی و بی‌رحمانه هدف نسل‌کشی رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرند. آن‌ها بر گردن یکایک ما حق دارند تا حداقل در تمام مجامع بین‌المللی صدای آنها باشیم و حقوق پایمال شده آنان را با تمام توان مطالبه کنیم. این یک وظیفه بزرگ برای احقاق حقوق همه زنان در تمام نقاط دنیا و نقش بی‌بدیل آن‌ها در آینده نسل‌ها است.

به گفته وی، نادیده انگاشتن جنایت در حق زنان فلسطینی، لکه ننگ بزرگی در تاریخ دفاع از حقوق بشر خواهد بود که آثار و پیامدهای منفی آن گریبان تمام ملت‌ها را خواهد گرفت.

آزاد با تاکید بر اینکه دستیابی به صلح و امنیت بین‌المللی با مشارکت عادلانه و به دور از تبعیض تمامی زنان کشورهای جهان امکان پذیر است، گفت: هرگونه ایجاد مانع در برابر دستیابی به حقوق زنان با اقدامات یکجانبه، قهری و غیرقانونی شامل تحریم‌های دارو و وسایل درمانی، ایجاد مانع در برابر انتقال فناوری‌های آموزشی جهت تحصیل و کسب مهارت برای تمامی اقشار از جمله زنان از جمله مواردی است که موجب می‌شود زنان در کشورهای در حال توسعه با چالش مواجه شوند. این اقدامات غیرقانونی بایستی هر چه زودتر به نفع آینده‌ای باثبات و پرامید برای زنان برطرف گردند.

گفتنی است، یکصد و چهل و هشتمین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی از روز گذشته (۴ فروردین) در ژنو آغاز به کارکرده است؛ در این اجلاس هیأتی از مجلس ایران متشکل از مجتبی رضاخواه، عباس گلرو، الهام آزاد، احمد نادری، مجتبی یوسفی و رحیم زارع حضور دارند.

نظر شما