شناسهٔ خبر: 182875 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

کاهش فشار بر اقشار ضعیف با اجرای شیوه اخذ مالیات های مستقیم

جعفر قادری جعفر قادری نماینده مجلس یازدهم گفت: منبع درآمدهای دولت باید از محل این درآمدهای مالیاتی به شیوه مالیات مستقیم دریافت شود. ولی اینکه دولت به این اعتراض ها و بی عدالتی ها رسیدگی نمی کند برای ما عواقبی در پی خواهد داشت.

به گزارش «نماینده»، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ، درباره‌ی لزوم پیش رفتن کشور به سمت شیوه‌ی اخذ مالیات های مستقیم گفت: رفتن به سمت شیوه‌ی اخذ مالیات های مستقیم می‌تواند بخشی از اهداف دولت برای رسیدن به یک درآمد پایدار و رسیدن به سیستم عدالت مالیاتی را بهتر محقق کند.

وی در ادامه بیان کرد: ما به جای اینکه مالیات را از منابع دریافت کنیم به سمت شیوه اخذ مالیات بر مجموع درآمد و یا همان مالیات های مستقیم پیش می رویم. در این شیوه وجوه واریز شده به حساب افراد بررسی و بر این اساس از آنها مالیات اخذ می کنیم با این شیوه فشار بر قشر ضعیف هم کمتر می‌شود.

قادری در ادامه با تاکید بر اینکه با ایجاد عدالت مالیاتی عدالت اجتماعی هم محقق می شود افزود: در این شیوه اخذ مالیات های مستقیم، معافیت های اعطایی به تولید کننده بیشتر می شود و باعث می شود که منابع لازم در اختیار تولید کننده برای سرمایه گذاری بیشتر قرار بگیرد.

این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: اگر فرد درآمدهایی که به دست می آورد را بار دیگر سرمایه گذاری کند، این سرمایه گذاری های جدید منجر به افزایش اشتغال و درآمد بیشتر و افزایش ظرفیت تولیدی در کشور می شود.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: از سوی دیگر اخذ مالیات های مستقیم باعث می شود که تولید کننده تلاش کند ظرفیت های جدیدی را برای تولید ایجاد کند. سال های قبل وقتی که افزایش مالیات بر ارزش افزوده مطرح شد، مخالفت هایی صورت می گرفت ولی چون این نوع مالیات مبتنی بر پایه های درستی بود و توجیهات اقتصادی داشت عملیاتی شد و امروزه بخش عمده ای از درآمدهای دولت از طریق مالیات بر ارزش افزوده تامین می شود.

قادری گفت: باید توجه کنیم که در کنار جلوگیری از فرارهای مالیاتی و اخذ مالیات عادلانه باید بحث رسیدگی به اعتراض های مالیاتی هم مورد توجه قرار بگیرد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس توضیح داد: گله و شکواییه مردم این است که چرا تفاوت و تبعیض در پرداخت مالیات ها وجود دارد و چرا به اعتراض های مردم رسیدگی نمی شود و چرا مالیات ها به شکل مضاعف اخذ می شود.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: منبع درآمدهای دولت باید از محل این درآمدهای مالیاتی به شیوه مالیات مستقیم دریافت شود. ولی اینکه دولت به این اعتراض ها و بی عدالتی ها رسیدگی نمی کند برای ما عواقبی در پی خواهد داشت.

قادری با بیان اینکه برخی از افراد از ارتباطاتی که دارند سو استفاده می کنند و مالیات های خود را پرداخت نمی کنند گفت: سیستم ما یک سیستم فرد محور و سنتی است و هنوز فرآیند اخذ مالیات ها سیستمی نشده است.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: در این شیوه مالیاتی معافیت های هدفمند می شود و اقشار ضعیف از پرداخت مالیات معاف می شوند.

وی گفت: تولید کنندگان در این شیوه فشار مالیاتی ندارند و اقشار ضعیف هم با توجه به هزینه های معیشتی، درآمد، تعداد اعضای خانوار و دهک آنها مالیات پرداخت می کنند، این شیوه کاملا سیستمی، هوشمند و عادلانه است.

نظر شما