شناسهٔ خبر: 182850 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تجدید ارزیابی دارایی‌ چه تاثیری در افزایش قدرت تسهیلات‌دهی بانک‌ها دارد؟

شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون جهش و رونق تولید گفت: در کنار تجدید ارزیابی که منجر به بهبود صورت‌های مالی و افزایش سرمایه بانک‌ها می‌شود، حتما باید دارایی‌های غیرنقدی به نقد تبدیل شود که قدرت تسهیلات‌دهی بانک‌ها افزایش یابد.

به گزارش «نماینده»، سید شمس الدین حسینی درباره تاثیرتجدید ارزیابی دارایی‌های مازاد بانک‌ها بر افزایش سرمایه و قدرت تسهیلات‌دهی آن‌ها، گفت: ترازنامه و صورت مالی باید منعکس‌کننده واقعیت‌های یک بنگاه اقتصادی باشد؛ بانک نیز یک بنگاه اقتصادی است و با توجه به شرایط تورمی که در کشور ما وجود دارد و افزایش قیمت اموال و املاک از یک سو و از سوی دیگر اینکه بخش قابل ملاحظه‌ای از دارایی بانک‌ها و حتی سرمایه بانک‌ها در قالب اموال و دارایی‌ها است، تحدید ارزیابی اجتناب‌ناپذیر است.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بسیاری از مواقع آنچه که در دفاتر مالی بانک‌ها ثبت شده با واقعیت‌ها سازگار نیست، بنابراین تجدید ارزیابی یک امر اجتناب‌ناپذیر بوده و فی نفسه کار مهمی است.

وی در تشریح اینکه چرا در کشور ما تجدید ارزیابی صورت نمی‌گیرد، بیان کرد: یکی از دلایل این است که ارزش و سود حاصل از این کار مشمول مالیات می‌شود، به همین دلیل بنگاه‌های اقتصادی از آن اجتناب دارند که در سال‌های اخیر سعی شد با معافیت مالیاتی این نقص برطرف شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: بانک‌های ما مسئله‌ی دیگری هم دارند و آن این است که بسیاری از این اموال، دارایی‌های غیرمولد شده است و بانک‌ها نمی‌توانند در فرآیند تسهیلات‌دهی از آن استفاده کنند و به عبارتی قدرت تسهیلات‌دهی بانک‌ها کاهش پیدا می‌کند.

حسینی افزود: تجدید ارزیابی در سیستم بانکی، کمکی به تامین و مدیریت نقدینگی بانک‌ها نمی‌کند اما اگر بانک‌ها بتوانند این دارایی را واگذار و نقد کنند، قدرت تسهیلات‌دهی آن‌ها افزایش پیدا می‌کند، این موضوع می‌تواند مکمل تجدید ارزیابی باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اضافه کرد: هرچند تجدید ارزیابی دارایی بانک‌ها به افزایش سرمایه منجر می‌شود اما باید به این نکته نیز توجه کرد که به طور مثال اگر قیمت ساختمانی که بهای آن اکنون 10 میلیارد تومان در صورت مالی‌های مالی درج شده پس از تجدید ارزیابی 20 میلیارد تومان شود، فقط در دفتر اتفاق می‌افتد و چیزی نصیب بانک نمی‌شود، اگر بنگاه‌ها غیر بانکی باشند و با تجدید ارزیابی، ارزش دارایی‌های آن‌ها افزایش یابد به این بنگاه‌ها در دریافت وام کمک می‌شود اما سیستم بانکی خود وام دهنده است، افزایش ارزش ساختمان‌ها در صورت‌های مالی، چه تاثیری در منابع نقد آن‌ها دارد؟

وی ادامه داد: در کنار تجدید ارزیابی که منجر به بهبود صورت‌های مالی و افزایش سرمایه بانک‌ها می‌شود، حتما باید دارایی‌های غیرنقدی به نقد تبدیل شود که قدرت تسهیلات‌دهی بانک‌ها افزایش یابد

نظر شما