شناسهٔ خبر: 182847 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

طغیانی: جدیت آیت الله رئیسی در گسترش روابط با همسایگان بی‌نظیر است

طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: پیگیری و جدیت آیت الله رئیسی در برقراری و توسعه روابط با همسایگان در سنوات و دولت‌های اخیر بی‌نظیر است.

به گزارش «نماینده»، مهدی طغیانی گفت: جدیت و پیگیری آقای رئیسی در برقراری و گسترش و توسعه روابط در سطوح مختلف با کشورهای همسایه در سنوات و دولت‌های گذشته بی‌نظیر است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه آیت الله رئیسی برای توسعه روابط با کشورهای همسایه شخصا به این کشورها سفر کرده است، اظهار داشت: وزارتخانه‌های مختلف باید سرعت خود را به اندازه شخص رئیس جمهور در گسترش روابط با همسایگان و انجام اموری که به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف مربوط است، بالا ببرند و همگام با آیت الله رئیسی در این مسیر پیش بروند.

وی با تاکید بر لزوم اجرای ۱۰۰ درصدی توافقات ایران و همسایگان اظهار داشت: آمریکا با تصویب و اجرای تحریم های مختلف به دنبال عدم اجرای این توافقات است، اما دولت نیز با دیپلماسی اقتصادی قوی راهکارهایی را برای دور زدن و خنثی کردن تحریم ها اندیشیده است.

توسعه دیپلماسی اقتصادی به هماهنگی و انسجام بینِ بخشی نیاز دارد

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: بحث دیپلماسی اقتصادی بیش از آنکه به تشکیل جلسات نیاز داشته باشد، به اقدامات جدی نیاز دارد. وزارت صمت در این حوزه در سازمان توسعه تجارت کارهایی را شروع کرده، وزارت خارجه نیز ذیل معاونت دیپلماسی اقتصادی برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده است.

وی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که وزارت امور خارجه باید به آن توجه داشته باشد، این است که یکی از شاخص‌های ارزیابی دفاتر و سفارتخانه‌ها، عملکرد آنها در تسهیل تجارت خارجی و کاهش مشکلات اقتصادی کشور به شکل عام باشد، سفرا نباید فقط به لحاظ سیاسی افرادی متخصص باشند، بلکه در حوزه اقتصادی هم باید فعال باشند.

طغیانی گفت: سازمان توسعه و تجارت نیز وظایفی در تسهیل تجاری و رفع موانع تجاری کشور به‌ ویژه موانع صادراتی و ایجاد زیرساخت‌های تجاری بر عهده دارد و باید در این چارچوب فعالیت کند تا موانع برداشته شوند.

به گزارش ایرنا، کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت از تجارت غیرنفتی ۵۰ میلیارد دلاری ایران و ۱۵ کشور همسایه در ۱۰ ماهه امسال خبر داد که نسبت به مدت مشابه با رشد ۱.۸ درصدی همراه بوده است.

نظر شما