شناسهٔ خبر: 182733 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

شورای نگهبان به هیچ گروه سیاسی «نگاه خاص» ندارد

طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان نسبت به هیچ گروه سیاسی و فهرستی نگاهی خاص و ویژه ندارد و مردم تعیین‌کننده هستند.

به گزارش «نماینده»، در آستانه برگزاری انتخابات ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نشست خبری بین‌المللی هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.‌سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال درباره نظارت شورای نگهبان بر وعده‌های انتخاباتی کاندیداها اظهار کرد: در فصل هفتم قانون انتخابات این موضوع پیش بینی شده است و بر این اساس دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانونی به صراحت جرم تلقی شده و مجازات‌هایی نیز برای آن پیش بینی شده است و اگر ثابت شود آن فرد ردصلاحیت می شود.

عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان گفت: در ابتدای سخن درود می‌فرستم به روان پاک امام و شهدای که جان عزیزشان را فدای آرمان های انقلاب کردند. خدمت اصحاب رسانه به خصوص رسانه های بین المللی خیر مقدم عرض می‌کنم.طحان نظیف تصریح کرد: انتخابات در جمهوری اسلامی ایران امری تعیین کننده و محوری است و در روزگاری که برخی ملت‌های منطقه اساساً با صندوق‌های رأی بیگانه هستند، نظام جمهوری اسلامی ایران برآمده از خواست مردم است و این افتخار را دارد که در طول 45 سال گذشته به طور میانگین هر سال یک انتخابات برگزار کرده و با اراده و خواست مردم دولت‌ها، مجالس و شوراهای اسلامی شهر و روستا شکل گرفته و به عبارت دیگر تمامی مسئولان کشور با رای مستقیم و غیرمستقیم مردم انتخاب شده‌اند.سخنگوی شورای نگهبان گفت: در انتخابات چند روز آینده دو انتخابات مهم را در پیش داریم.در انتخابات امسال ۶۰هزار شعبه اخذ رای داریم. در فرایند بررسی صلاحیت داوطلبان بیشتر از ۱۵هزار نفر تأیید صلاحیت شدند یعنی ۷۵درصد از ثبت نام کنندگان تأیید شدند که تعداد آن‌ها با تعداد کل ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات دوره پیش مجلس نزدیک است البته بخشی از آن به افزایش میزان ثبت نام‌ها بر می‌گردد. معنای آن این است که برای هر کرسی بیش از 52 نفر به رقابت می‌پردازند.

وی افزود :در حوزه سلامت انتخابات سازوکارهای نظارت کاملا مردمی است که نمونه خوبی از جمع سپاری حکمرانی است بار اصلی نظارت بر انتخابات بر عهده مردم است. ‌طحان نظیف اظهار کرد: ۲۳۰هزارناظر مردمی به شورای نگهبان کمک می‌کنند. در این فرایند نماینده کاندیداها هم حضور دارند که ۶۲هزار نفر هستند.‌وی گفت: در حوزه امنیت انتخابات هم یک نکته ای بگویم که ۲۵۹هزار نفر هم مسولیت امنیت انتخابات را برعهده دارند . در چهار حوزه انتخابیه هم انتخابات الکترونیکی انجام می‌شود.‌وی گفت: حدود ۸۰۰ هزار نفر نیز عوامل اجرایی انتخابات هستند که جزئیات آن از سوی مسوولان محترم وزارت کشور اعلام خواهد شد.۱۷۰۰ شعبه اخذ رای انتخابات به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود. امیدواریم انجام تمهیدات لازم در خصوص سه راهبرد رقابت، امنیت و سلامت به تحقق مشارکت پرشور و حداکثری مردم در تعیین سرنوشت خود بینجامد.

وی گفت: تاییدصلاحیت‌شدگان انتخابات مجلس شورای اسلامی از اقشار مختلف اعم از زنان، جوانان، اساتید دانشگاه و حوزه، معلمان، پزشکان و وکلا، قضات و... در سنین متفاوت هستند. به ازای هر کرسی ۶ خانم نامزد هستند.اقلیت‌های دینی از ابتدای انقلاب تاکنون کرسی‌های مشخص و ثابتی در مجلس شورای اسلامی دارند.در معرض انتخاب قرار گرفتن برای مردم، برخلاف سایر نظام‌های انتخاباتی، در نظام انتخاباتی ایران ساده و سهل‌الوصول است که این موضوع مؤیدی بر مردمی بودن حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران است.طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره مشارکت مردم درانتخابات گفت: مشارکت همیشه حائز اهمیت بوده؛ چرا که نظام ریشه‌های مردمی دارد و براساس خواست مردم توجه پیدا کرده است.شورای نگهبان نسبت به هیچ گروه سیاسی نگاه خاصی ندارد.سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره فرایند بررسی صلاحیت‌ها گفت: براساس قانون انتخابات، مکانسیم مشخصی برای بررسی صلاحیت‌ها در نظر گرفته شده است. در این قانون مراحل مختلفی برای بررسی صلاحیت‌ها پیش‌بینی شده است. از ۲۰ هزار نفری که شرایط داوطلبی داشتند، حدود ۱۵ هزار نفر تایید صلاحیت شدند.

طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در خصوص میزان مشارکت در این دوره از انتخابات گفت: نوسان در میزان مشارکت در بیشتر نظام‌ها و کشورها وجود داشته است، کما اینکه در برگزاری انتخابات‌های مختلف در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز این فراز و فرودها وجود داشته است. انتخابات به انتخابات فرق می‌کند گاهی مجلس، ریاست جمهوری یا شوراها، مشارکت بالا یا پایین بوده و برعکس؛ مردم برآوردی از وضعیت دارند و آزادانه رای می‌دهند.با مشاهدات میدانی ما این روزها از فضایی که در کشور حاکم است و البته مبتنی بر نظرسنجی‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی، این‌ دوره هم ان‌شاءالله مشارکت، مشارکت بالایی خواهد بود. طحان نظیف در پاسخ به سوالی در خصوص انتخابات آزاد گفت: براساس معیارهای حقوقی انتخابات آزاد اعم از رقابتی بودن، تنوع رویکردها، سالم بودن انتخابات،‌ مردمی بودن، عادلانه بودن و مواردی از این دست انتخابات در جمهوری اسلامی ایران انتخاباتی آزاد است که نتیجه آن حاصل اراده مردمی است.برخلاف برخی کشورها این فرآیند (شرکت در انتخابات) اجباری نیست و برای رای ندادن مجازاتی در نظر گرفته نشده است.

طحان نظیف در پاسخ به سئوالی درباره ترکیب مجلس گفت: بند اهل پیش‌گویی نیستم، طبیعتاً انتخابات باید برگزار شود و این مردم هستند که ترکیب مجلس آینده را ان‌شاءالله تعیین خواهند کرد.مجلس و قانون اساسی در کشور ماجایگاه رفیعی دارند و طبیعی است که مجلس قوی می‌تواند تصمیمات قوی را در عرصه داخلی و بین‌المللی داشته باشد.وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: طبیعتاً براساس قانون انتخابات مجلس خبرگان و براساس قانون اساسی وظایف مجلس خبرگان وظایف مشخص و خطیری است که در صورت لزوم هر گاه نیاز باشد از آن وظایف استفاده خواهند کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در خصوص شرایط قانونی رسیدگی به تخلفات انتخاباتی و تایید صحت انتخابات گفت: پس از انتخابات، قانون مهلتی برای دریافت گزارش‌های تخلفات پیش‌بینی کرده که مدت آن ۷ روز است. مهلت بررسی‌های هیات‌های نظارت نیز ۷ روز است و سپس شورای نگهبان در اسرع وقت به اعلام نظر نهایی درباره صحت انتخابات خواهد پرداخت.

طحان نظیف در پاسخ به پرسش دیگری درباره رای گیری از ایرانیان خارج از کشور در انتخابات ۱۱ اسفند گفت: در خصوص انتخابات ریاست جمهوری رای‌گیری در خارج از کشور انجام می‌شود اما در خصوص انتخابات مجلس چون این انتخابات بصورت منطقه‌ای برگزار می‌شود، طبیعتاً امکان رای گیری برای ایرانیان خارج از کشور فراهم نیست.وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره رد صلاحیت حسن روحانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هر انتخاباتی شرایط و قانون خود را دارد، تاکید کرد: بر اساس قانون انتخابات مجلس خبرگان که به تصویب اعضای این مجلس رسیده شرایطی در نظر گرفته شده که بر اساس آن فقهای شورای نگهبان باید صلاحیت افراد را مورد بررسی قرار دهند. ممکن است کسی شرایطی را داشته باشد و در ادامه این شرایط را از دست داده باشد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد مجلس جدید درباره روابط با آمریکا و تاثیرات آن بر تحولات منطقه گفت: پیشگو نیستم و این مردم هستند که ترکیب مجلس آینده را تعیین خواهند کرد. مجلس در کشور ما جایگاه رفیعی دارد و طبیعتاً یک مجلس قوی می‌تواند تصمیمات مهمی را در عرصه‌های داخلی و خارجی داشته باشد.طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره تاثیرات مشارکت در انتخابات در ایران اظهار کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بطور میانگین هر سال یک انتخابات داشتیم و میانگین میزان مشارکت در کشور ما رقمی قابل توجه است و جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهایی است که میزان مشارکت در آن بالاست. آنچه مهم است این است که در کشور ما خواست و اراده مردم حرف آخر را می‌زند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره انتخابات آزاد گفت: بر اساس معیارهای حقوقی، انتخابات آزاد انتخاباتی رقابتی با تنوع رویکردها است. به نظر می‌رسد که تمام مولفه‌های انتخابات آزاد در انتخابات جمهوری اسلامی ایران حاکم است و حتی بر خلاف برخی کشورها در کشور ما رای دادن اجباری نیست و مجازاتی برای رای ندادن در نظر گرفته نشده است.

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره انتقادات به شورای نگهبان تاکید کرد: شورای نگهبان یک نهاد عالی حقوقی است که مبتنی بر قانون و مکانیزم‌های پیش‌بینی شده قانونی انجام وظیفه می‌کند و نکته اعضای آن حقوقی است و به هیچ عنوان حزبی و سیاسی و جناحی نیست و در هیچ کدام از پرسشنامه‌ها برای ثبت نام، افراد هیچ الزامی برای اعلام گرایش سیاسی خود ندارند. کسانی که دارای شرایط قانونی باشند می‌توانند در آن فرایند حضور داشته باشند. جنس کار شورای نگهبان به نحوی است که درباره افراد به نوعی قضاوت می‌کند و طبیعی است که انتقاداتی درباره عملکرد این شورای مطرح شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره انتقادات به شورای نگهبان درباره «نظارت استصوابی» تصریح کرد: شورای نگهبان بر اساس قانون عمل می‌کند و نظارت استصوابی بر اساس آنچه در قانون پیش‌بینی شده یعنی نظارت موثر و فعال به این معنا که بررسی شود که امور بر اساس ضوابط قانونی صورت بگیرد و انحرافی از مسیر قانون صورت نگیرد. طبیعتاً هدف از این نظارت نیز سلامت انتخابات است و آنچه مهم است و ما بر آن تاکید داریم این است که حق انتخاب و تعیین سرنوشت بر عهده مردم است و کاری که شورای نگهبان انجام می‌دهد حداقل‌هایی است که در قانون پیش‌بینی شده است.

وی گفت: در این انتخابات تنوع زیادی میان کاندیداها چه به لحاظ جریانات سیاسی و چه به لحاظ اقشار، اصناف و رده‌های سنی مختلف وجود دارد.

نظر شما