شناسهٔ خبر: 182705 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

اسلامی: آگهی نهایی انتخاباتی از فردا بوسیله فرمانداری‌ها اعلام می‌شود

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: به علت تسهیل روند انتخابات دو تعرفه مجلس و خبرگان در یک برگه است و همچنین دو صندوق با درب های قرمز برای مجلس شورای اسلامی و آبی برای مجلس خبرگان رهبری مد نظر قرار گرفته است.

به گزارش «نماینده»، محسن اسلامی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور در نشست خبری «انتخابات، دانشگاه و مشارکت که امروز در این دانشگاه برگزار شد در خصوص آخرین اخبار انتخاباتی گفت: دیشب از ناحیه شورای نگهبان آخرین فهرست تایید صلاحیت شدگان را دریافت کردیم که به همین واسطه آگهی نهایی انتخاباتی از فردا بوسیله فرمانداری‌ها اعلام می‌شود. همچنین تا ساعت ۸ صبح دهم اسفند یعنی ۲۴ ساعت قبل از انتخابات امکان تبلیغات نامزد ها وجود دارد .

وی در خصوص شعب اخذ رای خاطرنشان کرد: چیزی حدود ۵۹۰۰۰ شعبه در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری وجود دارد که ۳۵۰۰۰ شعبه شهری و ۲۴۰۰۰ روستایی که ۴۴۰۰۰ شعبه ثابت و ۱۵۰۰۰ شعبه به صورت سیار وجود دارد. همچنین شعب سیار در پارک ها و بوستان ها و مراکز عمومی در خدمت مردم خواهند بود.

اسلامی با توجه به اعلام رسمی ثبت احوال، جمع رای دهندگان و واجدین شرایط را ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار مرد و ۱۳۳ نفر و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ نفر زن هستند که این آمار واجدین شرایط داخل کشور را محسوب می شوند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور ادامه داد: در رابطه با آمار تایید صلاحیت شدگان ۴۹۰۰۰در پیش ثبت نام شرکت کردند که ۳۸۰۰۰ نفر واجد شرایط برای ادامه روند انتخابات بودند که ۲۵۰۰۰نفر آن ها ثبت نام نهایی کردند و با توجه به عدم احراز صلاحیت برخی افراد و همچنین انصراف برخی دیگر ۱۵۰۰۰ نفر از این جمع تایید صلاحیت شدند که ۲۰ درصد نامزد های نهایی را فرهنگیان ودانشگاهیان تشکیل دادند.

اسلامی در رابطه با تعرفه های انتخاباتی نیز گفت: تعرفه ای موجود در شعب اخذ رای یک تعرفه یکپاچه است که تعرفه قسمت بالا برای مجلس شورای اسلامی و تعرفه پایین برای مجلس خبرگان رهبری است.

وی افزود: به علت تسهیل روند انتخابات دو تعرفه مجلس و خبرگان در یک برگه است و همچنین دو صندوق با درب های قرمز برای مجلس شورای اسلامی و آبی برای مجلس خبرگان رهبری مد نظر قرار گرفته است.

اسلامی در رابطه با برگزاری انتخابات الکترونیک با اشاره به اینکه ۴ حوزه انتخابیه آبادان، ملایر، رشت و قم به صورت الکترونیکی است خاطرنشان کرد: هر شعبه ۵ صندوق الکترونیکی دارند و کاملا الکترونیکی است.

وی گفت: این برگزاری انتخابات الکترونیکی آزمایشی است تا بتوانیم در ادوار آینده همه انتخابات را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم.

اسلامی در در پایان سخنان خود در مورد شفافیت هزینه های انتخاباتی گفت: از همه نامزد ها شماره حساب اخذ شدت است که تمامی هزینه تبلیغات باید در سامانه که در این رابطه تعریف شده است ثبت شود.

نظر شما