شناسهٔ خبر: 182632 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

شاکله زندگی مردم به هم ریخته است، نه شاکله بودجه!/ چرا دولتمردان از شفافیت بودجه‌ واهمه دارند؟

سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس و کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در واکنش به اظهارنظر برخی از دولتمردان درباره ایجاد ناترازی و تغییر شاکله بودجه سال ۱۴۰۳، توسط مجلس،گفت:متأسفانه شاکله زندگی مردم به هم ریخته است و دولتمردان باید پاسخ دهند که تدبیرشان برای اصلاح شاکله زندگی مردم چیست؟

به گزارش «نماینده»، علیرضا سلیمی در واکنش به اظهارنظر سخنگوی دولت مبنی بر ایجاد ناترازی و تغییر شاکله بودجه سال ۱۴۰۳، توسط مجلس،گفت: شاکله بودجه سال ۱۴۰۳ به هیچ عنوان تغییر نکرده است.

پاسخ بودجه‌ای مجلس به وعده‌های روی زمین مانده رئیس جمهور

نماینده مردم «محلات و دلیجان» در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی از وعده های روی زمین مانده رئیس جمهور،ادامه داد: یکی از وعده های رئیس جمهور در زمینه ایام تبلیغات انتخاباتی ساخت یک میلیون مسکن در طی یک سال بوده است لذا مجلس به دلیل اینکه رئیس جمهور به وعده خود عمل کند، ۱۰۰ همت برای این مهم، منابع در بودجه پیش بینی کرد بنابراین اگر دولت مخالف وعده خود است، لطفا این موضوع را عنوان کند و بگوید که قرار نیست این میزان مسکن ساخته شود، در این صورت ما هم دیگر حرفی نداریم. همچنین اگر منظور دولتمردان از تغییر شاکله بودجه این موارد است، خوب است که آن را مطرح کنند.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با اشاره به دیگر وعده رئیس جمهور در ایام تبلیغات انتخاباتی بیان کرد: همچنین رئیس جمهور وعده داده بودند: «پرداختی کارمندان باید عادلانه شود و چرا باید دو کارمند همتراز زیر یک سقف دو حقوق متفاوت دریافت کنند» لذا مجلس برای اینکه وعده رئیس جمهور در زمینه پرداخت عادلانه اجرایی شود، مصوباتی را مدنظر قرار داد. بنابراین اگر دولت با این موضوع هم مخالف است،این مسئله را اعلام کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به افزایش نرخ تورم و کوچک شدن سفره مردم، اظهار کرد: دولت در بودجه سال آینده افزایش حقوق ۱۸ درصدی را منظور کرده بود، این در حالی است که با وجود تورم ۴۵ درصدی نمی توان نیازهای مردم را با این میزان افزایش حقوق پاسخ داد. بنابراین اگر دولت نیز به افزایش ۲ درصدی حقوق ها و رسیدن آن به ۲۰ درصد در لایحه بودجه مخالف است،لطفا این موضوع را عنوان کند.

شاکله زندگی مردم به هم ریخته است

سلیمی تصریح کرد: متاسفانه شاکله زندگی مردم به هم ریخته است و دولتمردان باید پاسخ دهند که تدبیرشان برای اصلاح شاکله اقتصادی زندگی مردم چیست؟

مجلس سقف بودجه را افزایش نداده است

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در واکنش به اظهارات برخی دولتمردان در زمینه ناترازی ۴۰۰ همتی بودجه توسط مجلس،تصریح کرد: مجلس سقف بودجه را افزایش نداده و صرفاً از طریق شفاف سازی در تبصره ها منابعی را احصا کرده است. به عنوان مثال مجلس در زمینه ارز اختصاصی به واردات تأکید داشت که دولت باید در زمینه تخصیص این ارز برای برخی از کالاها مدیریت لازم را اعمال کند. بنابراین مجلس برای اینکه منابع ارزی هدر نرود و به اهداف از پیش تعیین شده اصابت کند، تأکید داشت باید این منابع و درآمدهای ارزی به درستی مدیریت شود. از این رو این موارد موجب ناترازی و کسری بودجه نشده و مجلس صرفاً تلاش بر شفاف سازی بودجه داشته است.

چرا ما باید از شفافیت بودجه‌ای واهمه داشته باشیم؟

وی تأکید کرد: همچنین مجلس پیرو این اقدامات بودجه ای، تلاش داشت تا رابطه مالی شرکت ملی نفت و دولت شفاف شود چراکه این رابطه مشخص نبود. بنابراین پرسش این است که چرا ما باید از شفافیت بودجه‌ای واهمه داشته باشیم؟ مجلس صرفاً در بودجه سال آینده به سمت شفافیت پیش رفته است./

نظر شما