شناسهٔ خبر: 182523 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

منبع عمده آلایندگی هوا وسایل نقلیه هستند/سیاست های نابجا به آلودگی هوا در تهران دامن زده است

مهدی پیرهادی رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به اینکه منبع عمده آلایندگی هوا وسایل نقلیه هستند، گفت: سیاست های نابجا به آلودگی هوا در تهران دامن زده است.

به گزارش «نماینده»، مهدی پیرهادی در دویست و دهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با ارائه گزارشی به مناسبت روز هوای پاک، گفت: حدود ۲۹ سال از نامگذاری روز هوای پاک در ۲۹ دی ماه سال ۱۳۷۴ می گذرد. متأسفانه آمارها نشان می دهد با گذشت حدود سه دهه نه تنها بهبودی در کیفیت هوا حاصل نشده؛ بلکه تعداد روزهای آلوده افزایش یافته است.

وی ادامه داد: به استناد پژوهش ها منبع عمده آلایندگی هوا وسایل نقلیه هستند. شهرداری تا چه اندازه به وظایف خود عمل کرده است؟ در برخی دوره ها شهرداری به وظایف خود عمل کرده و در برخی دوره ها خیر.

وی با اشاره به اینکه مقداری از سوخت های مصرفی در کشور از استاندارد کافی برخوردار نیستند، افزود: با سیاست های نابجا به آلودگی هوا در تهران دامن زده شده است. وقتی موضوعات پیرامون این مسئله به بهانه ای برای امرار معاش تبدیل شده چگونه می توان از هوای پاک برای مردم سخن گفت و به برخورداری از این هوا دلخوش بود؟

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا با تأکید بر اینکه اجرایی ترین بند قانون هوای پاک بند سوم آن است، اظهار کرد: هزینه محدودیت‌ها و تعطیلی ها چقدر است؟ عدم تأمین منابع مالی و عدم پیش بینی مسائل مالی به واسطه شرایط اقتصادی، سیاسی و بین المللی با آلودگی هوا پیوند خورده است. اگر هزینه های آلودگی هوا را بسنجیم، ۱۱.۳ میلیارد دلار برای درمان و خسارات دیگر بخش ها هزینه شده است و اگر این هزینه ها را در بخش پیشگیری صرف می کردیم، شاهد وضعیت امروز نبودیم.

وی افزود: چند نفر باید جان خود را از دست بدهند تا مقابله با آلودگی هوا و اقدامات پیرامون آن در اولویت قرار بگیرد؟ این خسارات باید چقدر افزایش یابد که مقابله با آلودگی هوا مورد توجه قرار بگیرد؟ نسل های آتی این هزینه ها را بیشتر پرداخت خواهند کرد و مسئولان را ملامت می کنند. مسئولان باید از آلودگی هوا برای نسلی که ممکن است بیمار باشند و در آستانه خطر کاهش کیفیت زندگی هستند، جلوگیری کنند. باید اقدامات لازم برای حل این مشکل صورت بگیرد.

نظر شما