شناسهٔ خبر: 182450 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

بیانیه ۳۰ نماینده درباره عملکرد مجلس یازدهم

صحن ۳۰ نماینده مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای به تشریح عملکرد مجلس یازدهم در سه بخش کلی پرداختند و اعلام آمادگی کردند در محافل دانشگاهی، اندیشگاهی، رسانه‌ای و مردمی شنونده انتقادات و نظرات سازنده مردم و نخبگان و اندیشمندان باشند.

به گزارش «نماینده»، متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

رهبر حکیم انقلاب اسلامی در آغازین روزهای سال ۱۴۰۲، درباره انتخابات مجلس دوازدهم چهار کلیدواژه «مشارکت، رقابت، امنیت و سلامت» را به عنوان اصولی اساسی برشمردند که از آن پس بر همگان بویژه مسوولان واجب شد تا به منظور تحقق کامل و حداکثری آنها بکوشند. ایشان اخیرا نیز با بیان مجدد چهار راهبرد فوق، بویژه بر ضرورت اقدام همگان عملی برای گرم کردن تنور سیاسی کشور با هدف افزایش مشارکت در بستر رقابتی واقعی تاکید فرمودند.

لذا ما جمعی از نمایندگان مجلس یازدهم تصمیم گرفتیم برای تقویت فضای گفتگو پیرامون انتخابات و با درک ضرورت تشکیل مجلسی انقلابی‌تر و قوی‌تر، در این باره با مردم بیشتر سخن بگوییم و همینجا اعلام آمادگی می کنیم در محافل دانشگاهی، اندیشگاهی، رسانه‌ای و مردمی رو در رو نیز شنونده انتقادات و نظرات سازنده مردم عزیز و نخبگان و اندیشمندان باشیم.

مجلس یازدهم در راستای سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی رهبرانقلاب با تصویب تغییراتی جدید در قانون انتخابات مجلس، ازجمله توسعه زمانی فرآیندهای اجرایی و نظارت و با ایجاد یا تدقیق تکالیف و حقوق متقابل برای مجریان، ناظران، نامزدها و مردم، گامی بسیار مهم و کلیدی برای ارتقای شاخص‌های چهارگانه فوق برداشت؛ گرچه به اذعان ناظران و کارشناسان، موادی از این قانون در ظاهر به ضرر نمایندگان کنونی مجلس بود که خود نشانگر مدیریت صحیح تعارض منافع در اکثریت نمایندگان مجلس یازدهم است.

به منظور تکمیل این تلاش‌ها و در عمل به وظیفه جهاد تبیین، نمایندگان امضاکننده این بیانیه، بنا دارند با نگاهی منصفانه به عملکرد و برون‌داد ۳.۵ ساله مجلس یازدهم که "بل الانسان علی نفسه بصیره"، با مردم و ولی نعمتان خود سخن بگویند و به ارتقای نقاط قوت مجلس یازدهم و کاستن از نقاط ضعف آن همت گمارده، برای مجلس آتی فارغ از مصادیق اجزایش، یک پیکره واحد انقلابی‌تر از مجلس یازدهم ترسیم نمایند.

در یک نگاه کلی و اجمالی می توان مجلس یازدهم را تا این زمان از سه منظر ارزیابی کرد:

اول. ویژگی‌های خاص مجلس یازدهم

مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم همانطور که رهبری هم مهر تایید زدند، انقلابی است. از امتزاج روحیه جوانی و تجربه برخوردار است، میانگین سواد، تجربه و تخصص بالایی دارد و دارای اکثریتی از نمایندگان پرکار، سالم، پاکدست و ساده‌زیست است که برخی تخلفات معدودی از نمایندگان مورد تایید قاطبه مجلس نبوده و نیست.

دوم. عملکرد ذاتی (تقنین و نظارت) مجلس:

مجلس یازدهم از ابتدا دارای برنامه تحول کلان و در حوزه هایی نیز دارای برنامه عملیاتی جزئی بود و برای رسیدن به اهدافش فعال و پرکار نشان داد. با مدیریت رئیس جهادی و دلسوز مجلس، کاملا مساله محور، حرکت کرد و جز در مواردی معدود، در عمل به وظایف ذاتی‌اش، کاملا رو به جلو بود و در مجموع از نظر کار تخصصی و کارشناسی در سطحی خوب از کارآمدی و در مسیر احیای شعارهای انقلاب ازجمله ارتقای شاخص عدالت قرار گرفت.

شاهد این مدعا، تصویب قوانین و یا اقدامات کلیدی و اثربخش در بیشتر ساحات مورد نیاز مردم و کشور بود که به جز تصویب احکام خوب و تحول‌آفرین در قوانین بودجه سنواتی و قانون برنامه هفتم، چند مورد از مهمترین آنها در حوزه‌های مختلف تخصصی مجلس از این قرار است:

۲-۱. امنیت ملی و سیاست خارجی: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در راستای صیانت از منافع ملت ایران

۲-۲. اقتصادی: اصلاح قانون بانک مرکزی و قانون مالیات بر سوداگری

۲-۳. برنامه و بودجه: افزایش حقوق سربازان/ تصویب قانون احکام اصلاحی ساختار بودجه

۲-۴. فرهنگی: قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده/ قانون وزارت ورزش و جوانان

۲-۵. اجتماعی: تصویب لایحه ارتقای امنیت زنان در برابر سوءرفتار/ تصویب قانون تشکل‌های صنفی

۲-۶. انرژی: اصلاح قانون پتروپالایشگاه‌ها/ تصویب قانون مانع‌زدایی صنعت برق/ شفاف شدن شرکت‌های نفتی

۲-۷. بهداشت و درمان: بیمه همگانی سلامت/ تاسیس صندوق حمایت از بیماران خاص/ پوشش ۹۰% هزینه‌های درمان ناباروری

۲-۸. صنایع و معادن: قانون ساماندهی سامانه ها (دوام)/ تصویب واردات خودروی نو و کارکرده سواری و سنگین

۲-۹. آموزش و تحقیقات: قانون جهش تولید دانش.بنیان/ قانون رتبه‌بندی معلمان

۲-۱۰. امورداخلی و شوراها: قانون تشکل‌های صنفی/ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری

۲-۱۱. عمران: قانون جهش تولید مسکن و قانون ساماندهی بازار اجاره مسکن

۲-۱۲. کشاورزی: قانون امنیت غذایی/ اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی

۲-۱۳. حقوقی و قضایی: قانون عفاف و حجاب، الزام به ثبت اسناد عادی و حمایت از گزارشگران فساد سوت‌زنی

۲-۱۴. جهش تولید و اصل ۴۴: قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار

۲-۱۵. آیین نامه داخلی: اصلاح ماده مربوط به رسیدگی بودجه در مجلس با دو بخشی کردن و بستن سقف هزینه‌ها در همین بخش عملکردی، اقدامات نظارتی مهمی ازجمله جلسات علنی در "سه‌شنبه های نظارتی"

ارسال تخلفات اقتصادی و ترک فعل‌ها به قوه قضاییه نیز انجام شده است؛ اما کارهای زمین مانده مهمی نیز باقی مانده است که تلاش خواهیم کرد تا پایان مجلس یازدهم برخی از آنها را به ثمر برسانیم:

۱. اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان

۲. تصویب قانون مدیریت تعارض منافع

۳. تصویب قانون کلی نظام قانونگذاری

۴. تکمیل اقدامات مرتبط با اصلاح ساختار بودجه

۵. تصویب نهایی قانون شفافیت قوای سه گانه (باوجود عمل داوطلبانه بیش از ۲۲۰ نماینده به شفافیت آرا)

سوم. جریان‌سازی سیاسی و اجتماعی مجلس:

مجلس یازدهم با وجود برخورداری از امتیاز یکپارچگی جریان سیاسی خود در جبهه انقلاب و نقاط قوتی همچون، استکبارستیزی، ساده‌زیستی و حساسیت نسبت به فساد بویژه در بررسی اعتبارنامه‌ها، متاسفانه به دلیل ضعف در ارتباط مستمر با راس و بدنه جریان انقلاب، فقدان لایه‌بندی نیروهای فعال سیاسی و کاهش اثرگذاری چهره‌های سیاسی و نقش آفرین ملی، ضعف اطلاع رسانی و تبیین، ضعف در خودمراقبتی و تقوای جمعی و بویژه بی‌انصافی و حملات ناجوانمردانه جریان‌های رقیب علیه مجلس، دچار انفعال سیاسی و آسیب جمعی از این محل شد و نتوانست کارنامه نسبتا درخشان و موفق خود در بخش عملکردی را با ایجاد تفوق رسانه‌ای و سیاسی به یک حرکت جریان‌ساز پرقدرت و تپنده سیاسی و اجتماعی تبدیل کند و به همین دلیل نیز در افکارعمومی از جایگاه حقیقی و متناسب با واقعیات خود، فاصله دارد.

تلاش ما این است که در عمل به فرمان جهاد تبیین رهبرانقلاب، فعالانه عمل کنیم و ضمن بیان واقعیات و دستاوردها، با تصدیق مطالبات بحق مردم ولایتمدار و صبورمان، با پذیرش ضعف‌های فردی و جمعی خود در مجلس یازدهم، در تحقق مجلس دوازدهم انقلابی و تحول‌ساز نیز فارغ از مصادیق، نقش آفرین باشیم.

برای تداوم دستاوردها و زدودن کاستی‌ها نگرانی‌هایی هست که در بیانیه بعد بیان خواهد شد؛ ان شاءالله.

والسلام

امضاکنندگان:

محمدصالح جوکار/ اسماعیل کوثری/ روح‌الله متفکرآزاد/ مالک شریعتی نیاسر/ اقبال شاکری/ مصطفی طاهری/ ابوالفضل عمویی/ ابوالفضل ابوترابی/ مسعود خاتمی/ زهره الهیان/ علی آقازاده/ علیرضا نظری/ علی‌اکبر کریمی/ ابراهیم رضایی/ عباس گودرزی/ جواد کریمی‌قدوسی/ مجتبی توانگر/ قدرت‌الله حمزه/ روح‌الله نجابت/ حجت‌الله فیروزی/ سیدجلیل میرمحمدی/ مهدی طغیانی/ احمدحسین فلاحی/ فاطمه قاسم‌پور/ فاطمه رحمانی/ احمد راستینه/ علیرضا سلیمی/ علیرضا عباسی/ سیدناصر حسینی‌پور/ محمد سبزی»

نظر شما