شناسهٔ خبر: 182332 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

چمران: طرح تراموا باید قبل از ارسال به هر نهادی اول به شورا می آمد

چمران رئیس شورای شهر تهران در خصوص ساخت تراموا ، گفت: هنوز طرح تراموا به شورای اسلامی شهر تهران نیامده و باید ابتدا در شورا درباره آن تصمیم‌گیری شود.

به گزارش «نماینده»، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران امروز ۳ دی ۱۴۰۲ در حاشیه دویست و دومین جلسه علنی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: امروز بعد از تذکرات اعضا، ناصر امانی عضو شورای شهر گزارشی از یکی از محلات جنوبی شهر تهران (منطقه ۱۵) ارائه می‌کند و بعد از آن هم گزارش تبصره بودجه مورد بررسی و احتمالا اساسنامه دو شرکت هم رسیدگی می‌شود.

وی در خصوص ساخت تراموا و ارسال طرح آن به شورای عالی ترافیک، گفت: هنوز تراموا به شورای شهر نیامده و باید قبل از هر جا موضوع تراموا اول به کمیسیون حمل و نقل شورا و بعد در صحن مطرح شود و اگر راه دیگری رفته‌اند؛ اشتباه بوده است.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه ساخت مترو مقرون به صرفه تر است، گفت: ما در تهران مترو را داریم؛ تراموا تقریبا گران است و به خاطر شرایط ترجیح می‌دهیم ساخت مترو در اولویت بودجه‌ها قرار گیرد.

چمران به برگزاری نمایشگاه تلکام در نمایشگاه بین‌المللی اشاره کرد و گفت:‌نمایشگاه تلکام نمایشگاه خوبی است اما حیف که در سئول برگزار می‌شود با وجود اینکه خیلی دلم می‌خواهد بروم و از نزدیک نمایشگاه را ببینم اما نمی روم چرا که نمی خواهم حتی یک اتومبیل هم بر ترافیک آنجا اضافه شود.

رئیس شورای شهر تهران همچنین به موضوع تاکسی‌های اینترنتی اشاره کرد و گفـت: طبق قانون هر وسیله حمل و نقل باید زیر نظر شورا باشد و ما هم خواستیم این اقدام صورت گیرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ترافیک سرای ایرانی در منطقه ۱۵ شهرداری تهران، گفت:‌ قرار شد راه کار مشترکی از سوی راهنمایی رانندگی، شهرداری منطقه و مسؤول آنجا تهیه شود تا ترافیک روزهای تعطیل کم شود؛ برخی می‌گویند از شنبه تا چهارشنبه مردم به سرای ایرانی بروند اما قاعدتا نمی‌شود در روزهای تعطیل جلوی حضور شهروندان را گرفت.

احداث مجتمعی در منطقه ۱۴ بدون پیوست ترافیکی

همچنین در جلسه امروز شورای شهر تهران سوده نجفی تذکری به شهردار منطقه ۱۴ داد و گفت: اخیرا توسط کمیسیون ماده ۵ احداث یک مجتمع تجاری- اداری و مسکونی جنب مترو نبرد به یکی از بانک های خصوصی داده شده است. در پیگیری ها متوجه شدم که متأسفانه پیوست ترافیکی در مجتمع دیده نشده و با توجه به ترافیک خیابان پیروزی در همه ساعت‌ها به نظر می رسد که احداث این مجتمع قطعا یک بار مضاعف ترافیکی به همراه خواهد داشت.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران ادامه داد: در مورد ترافیک باید فکری شود و در مورد ترافیک ناشی از افتتاح سرای ایرانی نیز بارها اعضای شورا تذکر دادند اما مورد توجه قرار نگرفت و حالا شاهد ترافیک این محدوده به خصوص در روزهای پایانی هفته هستیم که موجب نارضایتی اهالی محله شده است و از شهرداری می‌خواهیم به تذکر اعضای شورای شهر تهران توجه کند.

باید روند احداث «تراموا» مورد بررسی قرار گیرد

در ادامه جلسه شورای شهر تهران سید جعفر تشکری هاشمی در تذکر پیش از دستور خود در جلسه امروز شورای شهر تهران گفت: اخیرا خبرگزاری ها به قول معاون حمل و نقل شهرداری تهران خبری را اعلام کردند که طرح جامع ترافیک تهران، جهت سیر مراحل تصویب به وزارت کشور ارسال شده است، همین طور گفته شده که تراموا نیز پیش بینی شده و اگر طرح جامع تصویب شود، تراموا نیز در تهران اجرا خواهد شد و حتی طراحی روسازی تراموا نیز انجام شده است و علاوه بر این اعلام شده که کریدور تهرانپارس_آزادی را در نظر گرفتند.

وی گفت: در برنامه چهارم توسعه شهرداری تهران اعلام کردیم که ارائه تمامی محورهای بازنگری در طرح جامع حمل و نقل و طرح جامع حمل ونقل ریلی به شورای شهر، پیش از تصویب به شورایعالی ترافیک کشور ارائه شود، همچنین در این برنامه، مطالعه و امکان سنجی «ال آر تی و تراموا» منوط به شورای شهر و شورای ترافیک است و تکالیف را مشخص کردیم و انتظار بود که لایحه پیش از ارسال به شورای عالی ترافیک، به شورای شهر ارائه می شد و تا ین لحظه این لایحه ارسال نشده است.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: تذکر بنده به شهردار تهران این است که ارسال لایحه دیر شده و اگر می‌گفتند لایحه آماده نیست می‌گفتیم باشد و صبر میکردیم اما حالا که لایحه را به شورایعالی ترافیک کشور، فرستادند معنا ندارد که بندهای برنامه چهارم توسعه سانسور شود و ارسال نشود.این درحالی است که ما از مستنداتی که از لایحه ارسالی متوجه شدیم واجد ایرادات اساسی است و باید رفع کنند، هنوز این لایحه رفع ایراد نشده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: باید روند احداث «تراموا» مورد بررسی قرار گیرد و دهها هزار میلیارد تومان پول را نمی‌توان بدون نظر شورا و بررسی دقیق در شورا، اجازه هزینه بدهیم، گفت: مردم پول خود را به شهرداری می دهند که در فضایی درست هزینه شود و انتظار داریم به فوریت مطالعات «تراموا» در شورای شهر تهران ارائه شود.

به گفته تشکری هاشمی، نشست تخصصی با محوریت اجرای «تراموا» در کشور در یکی از دانشگاه ها برگزار می شود، باید پول را به جا مناسب هزینه کرد ما نگفتیم موافقیم یا مخالف؛ بلکه گفتیم کار بدون مطالعه و دور زدن شورا ممنوع است.

نظر شما