شناسهٔ خبر: 182326 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

احتمالا مجلس هفته اول بهمن ایرادات شورای نگهبان به لایحه برنامه هفتم را بررسی می‌کند

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه ضمن تشریح آخرین روند بررسی مصوبات مجلس در لایحه برنامه هفتم توسعه در شورای نگهبان و هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: احتمالا ایرادات شورای نگهبان هفته اول بهمن ماه در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش «نماینده»، محسن زنگنه در تشریح آخرین روند بررسی مصوبات مجلس در لایحه برنامه هفتم توسعه در شورای نگهبان و هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: عمده ایرادات مطرح شده دولت در شورای نگهبان نسبت به مصوبات مجلس در لایحه برنامه هفتم مربوط به مغایرت با اصل ۷۵ قانون اساسی یعنی تحمیل بار مالی برای دولت است.

وی ادامه داد: در پاسخ به این ایرادات، ما توضیحاتی را در شورای نگهبان مطرح کردیم از جمله اینکه برنامه هفتم قانون منسجمی است و تنها نباید بخش‌های هزینه آن را مدنظر قرار داد و باید به بخش‌های درآمدی هم توجه کرد لذا مقرر شد ما جدولی از تبصره‌ها و مواد درآمدی از لایحه برنامه هفتم را به شورای نگهبان تقدیم کنیم که باعث ایجاد منابع درآمدی برای دولت می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه اضافه کرد: این جدول آماده شد و آن را به شورای نگهبان تقدیم کردیم. همچین توضیح داده شد که اگر در برنامه هفتم هزینه‌ای به دولت تحمیل شده در مقابل آن درآمدهایی نیز پیش‌بینی شده است.

زنگنه بیان کرد: اکنون ما منتظریم که اگر شورای نگهبان نکته ای نسبت به مصوبات مجلس در لایحه برنامه هفتم توسعه دارد، به مجلس اعلام کند.

وی درباره بررسی هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت: هیات عالی نظارت نیز همزمان در حال بررسی مصوبات مجلس در لایحه برنامه هفتم توسعه است؛ جلساتی با حضور نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق، اعضای هیات عالی نظارت، نماینده رئیس مجلس، نماینده رئیس‌جمهور و نمایندگانی از دستگاه‌های مربوطه در حال برگزاری است و ما به طور منظم در این جلسات شرکت می‌کنیم.

زنگنه توضیح داد: اکنون بیش از نیمی از مواد لایحه برنامه در هیات عالی نظارت مطرح و بررسی شده است؛ ابهامات و مغایرت‌هایی با سیاست‌های کلی گرفته شده که بعد از قطعی شدن به مجلس اعلام خواهد شد تا کمیسیون تلفیق نسبت به رفع ایرادات اقدام کند.

وی درباره زمان بررسی ایرادات شورای نگهبان و هیات عالی نظارت نسبت به مصوبات مجلس در لایحه برنامه هفتم در صحن علنی گفت: بررسی مغایرت ها و ایرادات به مصوبات مجلس در لایحه برنامه هفتم بدین شکل است که نمایندگانی از عضو کمیسیون تلفیق در جلسات شورای نگهبان و هیات عالی نظارت حضور دارند لذا ابهامات مشخص شده و در آنجا هم تفاهماتی صورت می‌گیرد تا روند رفع ایرادات زودتر به نتیجه برسد؛ الحمدلله بخش عمده‌ای از مصوبات مجلس تایید شده و مغایرت ها و ابهامات زیاد نیست.

زنگنه ادامه داد: براین اساس به نظرم حداقل دو هفته تا یک ماه زمان برای بررسی مصوبات مجلس در شورای نگهبان و هیات عالی نظارت باقی مانده است؛ طبق قانون هیات عالی نظارت ایرادات را به شورای نگهبان اعلام می‌کند و شورای نگهبان آنها را به عنوان ایرادهای مغایرت با سیاست‌های کلی به مجلس ارائه خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم در پایان گفت: کمیسیون تلفیق بعد از اعلام ایرادات شورای نگهبان ظرف یک هفته این موارد را مورد بررسی قرار داده و به صحن مجلس برای اعلام نظر نمایندگان تقدیم می‌کند لذا فکر می‌کنم تا اوایل بهمن گزارش کمیسیون تلفیق درباره رفع ایرادات شورای نگهبان در صحن مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

نظر شما