شناسهٔ خبر: 182322 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

یادداشت سردبیر؛

تبعات حمایت آمریکا از جنایات اسرائیل

اسرائیل

«نماینده»/ علیرضا رحمانی: آمریکا در حالی خود را بزرگ‌ترین مدعی حقوق بشر در جهان می‌نامد که عملاً تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را در مورد توقف خشونت و ضرورت برقراری آتش‌بس با وتو بی‌اثر کرده است.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در جدیدترین اظهارات خود مدعی شده که اجازه پیروزی به حماس را نخواهیم داد. وزیر دفاع آمریکا ضمن اعلام حمایت مجدد واشنگتن از تل‌آویو تأکید کرده که اجازه نمی‌دهیم حماس در جنگ به پیروزی برسد.او همچنین مدعی شد به سران اسرائیل بارها گفته‌ایم که حفاظت از غیرنظامیان در غزه یک مسئولیت اخلاقی و راهبردی الزام‌آور است.

اظهارات آستین در حالی مطرح می‌شود که آمریکا از ابتدای جنگ حجم بالایی از تسلیحات را برای کشتار مردم فلسطین در اختیار تل‌آویو قرار داده است. ادعای حفاظت از جان غیرنظامیان همزمان با ارسال انواع تسلیحات از طرف واشنگتن به اسرائیل نشان‌دهنده رویکرد متناقض آنها نسبت به جنایت‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی است. همکاری و همراهی ایالات‌متحده با رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم غزه به اندازه‌ای عیان و آشکار است که وزارت جنگ رژیم صهیونیستی از ورود ۲۰۰ امین هواپیمای حامل تسلیحات آمریکا به اراضی اشغالی خبر داده است.

وزارت جنگ اسرائیل با صدور بیانیه‌ای با تقدیر از حجم کمک‌های نظامی پنتاگون به اسرائیل اعلام کرد که حجم محموله‌های نظامی ارسالی واشنگتن به تل‌آویو از آغاز جنگ در ۷ اکتبر عملیات طوفان الاقصی به ۱۰ هزار تن رسیده است. در این بیانیه آمده است که از زمان شروع جنگ بیش از ۱۰ هزار تن تجهیزات نظامی از جمله نفربرهای زرهی سلاح و مهمات تجهیزات دفاع فردی و تجهیزات پزشکی و غیره از طریق ناوگان نیروی هوایی آمریکا به اسرائیل ارسال شده است.

در ادامه بیانیه نظامی وزارت جنگ اسرائیل آمده است که ارسال محموله‌های تسلیحاتی از سوی آمریکا از طریق خطوط ویژه هوایی و دریایی به اسرائیل تضمین‌کننده راهبرد نظامی تل‌آویو و ادامه نبرد با هدف تحقق اهداف ارتش اسرائیل است. مقامات آمریکایی علاوه بر تحرکات نظامی سفرهای متعددی نیز به اسرائیل و کشورهای منطقه داشته‌اند.

چهار بار سفر بلینکن به اسرائیل از آغاز عملیات طوفان الاقصی سفرهای متعدد وزیر دفاع ایالات‌متحده و دیگر مقامات کاخ سفید به منطقه نشان‌دهنده اهمیت امنیت اسرائیل برای آنها است. هدف از سفرهای متعدد مقامات آمریکایی به سرزمین‌های اشغالی، جدا از اعلام حمایت پیشنهاد دادن طرح‌هایی است که بعضاً برای حل مناقشه فلسطین و پایان جنگ ارائه می‌شود. یکی از طرح‌های پیشنهادی به تشکیل دو دولت در سرزمین‌های اشغالی مربوط است؛ طرحی که بدون توجه به خواست مردم غزه و فلسطین، صرفاً منافع رژیم صهیونیست را در بردارد. همچنین برای جلب پشتیبانی و همراهی کشورهای منطقه درباره این طرح‌ها مقامات آمریکایی سفرهای متعددی به سایر کشورهای منطقه نیز کرده‌اند.

سفر به عربستان اردن قطر و مصر برای مذاکره و اقناع از جمله راهکارهایی است که مقامات کاخ سفید برای حل بحران غزه صورت می‌دهند. البته تاکنون این طرح‌ها و پیشنهادها هیچ دستاوردی نداشته‌اند. این در حالی است که به اعتقاد مقاومت آمریکایی‌ها خواهان پایان جنگ غزه نیستند زیرا جنگ غزه فرصت مناسبی برای ایالات‌متحده فراهم می‌کند تا همچنان در دایره تحولات جغرافیای غرب آسیا حضور داشته باشد. با توجه به خروج نظامی آمریکا از افغانستان و حضور کمرنگ در عراق جنگ غزه بهترین بهانه برای حضور نیروهای آمریکایی در غرب آسیا محسوب می‌شود ازاین‌رو با بحران‌سازی در منطقه نیروهای آمریکا به‌راحتی می‌توانند از گسل‌های شکل گرفته بین کشورهای غرب آسیا استفاده کنند تا به حضور خود مشروعیت بخشند.

ضمن آنکه آمریکا هدف‌های دیگری را نیز در حمایت از رژیم اشغالگر قدس در تداوم جنگ غزه دنبال می‌کند. در وهله اول ناامن‌سازی محیط خاورمیانه برای فعالیت‌های اقتصادی چین حائز اهمیت است. چینی‌ها با ابتکار طرح جاده کمربند در سال‌های اخیر توانسته‌اند با حضور در غرب آسیا مبالغ زیادی را در کشورهای مختلف سرمایه‌گذاری کنند. هر قدر محیط جغرافیایی غرب آسیا به‌دوراز تنش و ناامنی باشد سرمایه‌گذاری اقتصادی چینی‌ها زودتر به نتیجه مطلوب می‌رسد هدفی که آمریکایی‌ها را به‌شدت نگران می‌کند و آنها را به سمت امنیتی کردن منطقه و هزینه‌تراشی برای چینی‌ها سوق می‌دهد.

از اهداف دیگر آمریکا در رابطه با عدم علاقه به پایان بحران در غزه می‌توان به ایجاد موج مقاومت هراسی در راستای موج ایران هراسی که در سال‌های گذشته شکل گرفته بود اشاره کرد. جریان مقاومت در منطقه غرب آسیا با تأسی از آموزه‌های جمهوری اسلامی ایران به مجموعه قدرتمندی تبدیل شده است که با ضدیت علیه منافع آمریکا توانسته طرح‌های آمریکا زدایی در منطقه را به‌خوبی پیش ببرد بنابراین آمریکا برای مبارزه با جریان مقاومت به دنبال ائتلافی است که یک سری از کشورها را در حمایت از رژیم صهیونیستی بسیج کند. استفاده آمریکا از تصویرسازی مظلومانه از اسرائیل در افکار عمومی یکی از راهکارهایی است که در حال حاضر صورت می‌گیرد. نتیجه این تصویرسازی که در بستر رسانه شکل گرفته دست اشغالگران را برای جنایت در فلسطین بیشتر از هر زمان دیگر باز گذاشته است.

ملاحظه و نظریه

آمریکا با حمایت از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه یک‌بار دیگر دچار اشتباهات محاسباتی عدیده شده و خود را در معرض چالش‌های جدی قرار داده است اولین اشتباه آمریکا مربوط به برآوردهای نادرست از میزان انسجام جریان مقاومت و هماهنگی آنها در منطقه بود که امروز عملاً به چالشی برای نیروها و پایگاه‌های ایالات‌متحده در منطقه تبدیل شده است. دومین اشتباه دامن زدن به شکل‌گیری موج ضدیت با خود در سطح وسیعی از جغرافیای جهانی بود به اذعان برخی منابع در ۹۲ کشور راهپیمایی‌های گسترده در حمایت از فلسطین برگزار شده که یک‌سوی آن، اعلام نفرت از آمریکا به دلیل حمایت از اسرائیل بوده است.

آمریکا با حمایت از جنایت اسرائیل در غزه، در موقعیت ابهام‌آفرین قرار گرفته است. نداشتن ایده‌ای جدید و اساسی برای پایان جنگ در غزه و حجم وسیع جنایت و کشتار غیرنظامیان د جغرافیای کوچک این منطقه همزمان با عدم دستیابی به هیچ‌یک از اهداف تعیین‌شده عملاً یک شکست جدی محسوب می‌شود شکست رژیم صهیونیستی در غزه برای آمریکا نشان‌دهنده افول راهبردهایش در قبال منطقه غرب آسیا است.

برچسب‌ها:

نظر شما