شناسهٔ خبر: 182321 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تکرار یک خطا بیانگر تعمدی بودن آن است/ عمل متقابل برای طرف روس تبعات سنگین امنیتی- سیاسی خواهد داشت

رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به بیانیه مجمع همکاری عرب و روسیه با بیان اینکه تکرار یک خطا بیانگر تعمدی بودن آن است، گفت: بطور قطع اقدام متقابل ما برای طرف روس تبعات سنگین امنیتی و سیاسی خواهد داشت.

به گزارش «نماینده»، جلیلی رحیمی جهان آبادی در واکنش به بیانیه مجمع همکاری عرب و روسیه، گفت: هیچ کشوری از جمله جمهوری اسلامی ایران پیرامون تمامیت ارضی و مسائل مهم امنیتی خود با هیچ احدی تعارف ندارد. ما برای روابط کشورمان با روسیه ارزش قائل بوده و بر اهمیت این روابط واقف هستیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: ایران از جایگاه و موقعیت روسیه در جهان ارزیابی درستی دارد اما چندین بار است که طرف روسی بدون توجه به این روابط عمیق و گسترده میان دو کشور، صرفا با نگاه به مسائل اقتصادی کشور حاشیه خلیج فارس مواضعی را اتخاذ می کند که خلاف امنیت منطقه و منافع میان دو کشور است.

وی تصریح کرد: اگر خطایی یک بار اتفاق بیافتد، می پذیریم که خطا بوده و ممکن است که تکرار نشود اما زمانی که چندین بار تکرار شود، مشخص است که تعمدی در کار است بنابراین دستگاه دیپلماسی و مجلس شورای اسلامی وظیفه دارند به این رفتار روسیه واکنش جدی نشان داده و مسکو را نسبت به عواقب این رفتار آگاه کنند.

وی ادامه داد: ما سیاست های روسیه در منطقه و جهان را رصد می کنیم و بابت همراهی و حمایت از برخی از سیاست های روسیه هزینه پرداخت کرده ایم اما اینکه روسیه بدون توجه به منافع و امنیت کشورمان هرگونه حرف و حرکتی بزند، هر سیاستی در نظر بگیرد و هر بیانیه ای را صادر کند، برای ما قابل پذیرش نیست.

این نماینده مردم در مجلس در دوره یازدهم اضافه کرد: ما می توانیم اقدام متقابل در خصوص اختلافات سرزمینی روسیه با ژاپن، اختلافات روسیه با اوکراین در مورد شبه جزیره کریمه و سایر موضوعات انجام دهیم، بطور قطع موضع گیری ما برای طرف روس تبعات سنگین امنیتی و سیاسی خواهد داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی کشورمان باید از گلایه و اخطار چند گامی جلوتر رود و بصورت جدی با روسیه صحبت کند که اگرطرف روس مواضع خود را تغییر ندهد و عذرخواهی نکند یا نسبت به این مواضع اصرار داشته باشد، ایران نیز نسبت به مواضع سیاسی خود در قبال روسیه تجدیدنظر خواهد کرد.

نظر شما