شناسهٔ خبر: 182281 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت

تورم و ایرادات مالیاتی دو عامل مخالفت نمایندگان با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳

حاجی دلیگانی/2 حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی ضمن مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ با تأکید بر کاهش تورم اظهار کرد: نخستین دلیل مخالفت پیام گرانی لایحه بودجه ۱۴۰۳ برای مردم بود.

به گزارش «نماینده»، حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی ضمن مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ با تأکید بر کاهش تورم اظهار کرد: نخستین دلیل مخالفت پیام گرانی لایحه بودجه ۱۴۰۳ برای مردم بود. یکی از موضوعات مهم و پررنگ برای مخالفت نمایندگان، افزایش ۵۰ درصدی کل مالیات و افزودن یک درصد به ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده بوده است. براین اساس اطمینانی نسبت به اخذ مالیات از مالیات گریزان وجود نداشت و نگرانی مجلس نیز به همین خاطر بوده است.


عضو کمیسیون قضائی مجلس بابیان اینکه افزایش مالیات باعث مشکلات تولید خواهد شد، افزود: نمایندگان نگران بودند که افزایش مالیات بر درآمد مردمی اعمال شود که در حال حاضر نیز مالیات پرداخت می‌کنند. بسیاری از افرادی که فعالیت‌های اقتصادی کوچک دارند، قادر به پرداخت این میزان مالیات نخواهند بود و ناچار به رها کردن فعالیت اقتصادی خود خواهند شد.


نماینده شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ناترازی حوزه انرژی تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل مخالفت نمایندگان موضوع ناترازی ‌در حوزه انرژی به‌ویژه در حوزه برق، گاز و بنزین بود. احساسمان این است که زیرساخت‌های خدماتی که نیاز عموم جامعه می‌باشد، موردتوجه قرار نگرفته است و روند بودجه‌ریزی برحل مشکلات دولت متمرکزشده است.


حاجی دلیگانی با تأکید بر جلوگیری از آسیب‌های اقتصادی فعالان عرصه اقتصاد کشور همچنین خاطرنشان کرد: نوع نگرش لایحه بودجه ۱۴۰۳ برای بنگاه‌های اقتصادی کشور آسیب‌زا بوده و براین اساس پیش‌بینی می‌شد این آسیب تولید را مورد هدف قرار دهد. از طرفی دیگر برای مباحث اساسی که امروزه در کشور همچون مسکن مطرح می‌باشد، گشایشی پیش‌بینی‌نشده بود.


وی بابیان اینکه اگرچه بودجه یک سند مالی است اما سیاست‌های کلی آن موجب جهت‌گیری جامعه و اقتصاد می‌شود، در پایان این گفت‌وگو اظهارکرد: احساس شد که بودجه ۱۴۰۳ نمی‌تواند رشد اقتصادی با نرخ ۸ درصد مدنظر را فراهم کند و به‌یقین به‌موجب این امر فاصله میان فقرا و اغنیا بیشتر می‌شد.همچنین افزایش درآمدی برای افرادی که حقوق کمتر از ۱۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند، تصور نشده بود.

نظر شما