شناسهٔ خبر: 182255 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

نتایج بررسی‌های هیات‌های نظارت پس از ۱۴ دی ماه اعلام می‌شود

طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان از اعلام نتایج بررسی‌ صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط هیات‌های نظارت پس از ۱۴ دی ماه خبر داد.

به گزارش «نماینده»، هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در خصوص تعداد ثبت‌نامی‌های انتخابات مجلس در دوره دوازدهم، گفت: حدود ۲۵ هزار ثبت‌نام کردند که تقریباً رقم بالایی است. ایران جزو معدود کشورهایی است که تعداد ثبت‌نامی‌ها انتخابات مجلس آن بالاست؛ به میزان هر کرسی در مجلس تعداد زیادی ثبت‌نام می‌کنند که به نظرم این موضوع در محافل علمی و دانشگاهی قابل بررسی است.

وی تصریح کرد: تعداد بالای ثبت‌نامی‌ها را از سوی یک مثبت و خوب ارزیابی کرد؛ بدین معنا که افراد نسبت به مسائل و موضوعات کشور احساس مسئولیت می‌کنند و طرح و برنامه‌ای برای رفع مشکلات دارند اما از آن سو به برخی آمار اشاره و متذکر نکته‌ای شد.

وی در همین رابطه گفت که یک هزار و ۶۰۰ نفر از ثبت‌نامی‌ها که در هیات‌های اجرایی تاییدصلاحیت نشده بودند به هیات‌های نظارت استانی اعلام شکایت نکردند و خودشان از گردونه رقابت خارج شدند. ضمن اینکه طبق اعلام وزارت کشور ۵۰۰ نفر نیز قبل از اعلام نتایج هیات‌های اجرایی انصراف دادند.

طحان‌نظیف یادآور شد: اگر افرادی به دنبال دریافت تاییدیه از شورای نگهبان هستند تا در انتخابات‌های دیگر یا برای دریافت شغل و جایگاه به کار گیرند، باید اذعان کرد که نخست هر انتخابات قانون خاص خودش را دارد و شرایط و صلاحیت‌های هر فرد در هر دوره مجدد بررسی خواهد شد. دوم اینکه دستگاه‌ها و نهادها برای واگذاری مناصب به افراد شرایط و ساز و کارهای خاص خودشان را دارند و در این رابطه به تاییدیه‌های شورای نگهبان مراجعه نمی‌کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه به موضوع بررسی صلاحیت‌ها پرداخت و گفت: در ماه گذشته هیات‌های اجرایی که ترکیب آن متشکل از شخصیت‌های حقوقی و معتمدین محلی است و شامل ۱۱ نفر می‌شود در فرمانداری‌ها و حوزه‌های انتخابیه به بررسی صلاحیت‌ها پرداختند. این هیات‌ها که ارتباطی به شورای نگهبان ندارند، طی ۱۵ روز صلاحیت‌ها را بررسی کردند.

وی اعلام کرد: مرحله دوم بررسی صلاحیت‌ها توسط هیات‌های نظارت استانی انجام می‌گیرد که هم‌اکنون این هیات‌ها در تعامل با هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در حال بررسی صلاحیت‌ها هستند و به مدت ۵۰ روز یعنی تا روز ۱۴ دی فرصت دارند صلاحیت‌ها را بررسی و سپس به داوطبان اعلام کنند.

طحان‌نظیف مرحله سوم بررسی صلاحیت‌ها را شورای نگهبان اعلام کرد و گفت: این شورا یک ماه (۳۰ روز) مهلت دارد تا به بررسی صلاحیت‌ها بپردازد. کسانی که به نتایج بررسی‌های هیات‌های نظارت شکایت داشته باشند، می‌توانند به شورای نگهبان اعلام کنند.

وی اظهار کرد: طبق قانون در این سه مرحله از ۵ نهاد مرجع در مورد صلاحیت‌های افراد استعلام گرفته می‌شود که در صورت لزوم می‌توان از سایر نهادها و دستگاه‌ها نیز استعلام گرفت که اگر آن نهادها اطلاعاتی داشته باشند باید در اختیار هیات‌ها یا شورای نگهبان قرار بدهند.

سخنگوی شورای نگهبان دلیل طراحی ۳ مرحله برای بررسی صلاحیت‌ها توسط قانون‌گذار را حصول اتقان و اطمینان بیشتر عنوان و تاکید کرد: این سه مرحله پیش‌بینی شده تا حقوق مردم رعایت و فرآیندهای بررسی صلاحیت‌ها به خوبی طی شود تا حرفی نشنیده و نکته‌ای بدون توجه باقی نماند.

نظر شما