شناسهٔ خبر: 182249 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

نیازمند ارتقاء ساختار مرتبط با حوزه زنان و خانواده در شهرداری‌ها هستیم

فاطمه قاسم پور فاطمه قاسم‌پور گفت: برای لحاظ پیوست خانواده و ملاحظات مربوط به زیست زنان در برنامه‌ریزی‌های شهری نیازمند توسعه و ارتقاء ساختار مرتبط با حوزه زنان و خانواده در شهرداری‌ها هستیم.

به گزارش «نماینده»، فاطمه قاسم پورنماینده مردم تهران و عضو کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست این کمیته درخصوص بررسی جایگاه ساختاری امور زنان و خانواده در شهرداری‌های کشور گفت: چندین سال است که شهرداری‌ها از صرف ارائه خدمات شهری و ساخت کالبد شهری تغییر رویکرد داده و به مثابه یک نهاد اجتماعی، کنشگری مؤثری در موضوعات مرتبط دارند. همین امر هم ایجاب می‌کند برای توسعه این اقدامات، ساختار موجود تا حد امکان بازآرایی شود.

عضو کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به جایگاه ساختاری امور زنان و خانواده در شهرداری‌های کشور گفت: به جز شهرداری کلانشهر تهران که بخشی مجزا تحت عنوان اداره‌ کل امور بانوان دارد و پیگیر موضوعات مرتبط با حوزه زنان و خانواده در شهر تهران است، سایر کلانشهرهای کشور، در بهترین حالت مشاور امور زنان و خانواده دارند که این مشاور هم ساختاری غیرمصوب است و امکان و قدرت پیگیری و پیشبرد موضوعات را ندارد.

قاسم‌پور خاطرنشان کرد: در دو سال اخیر برای بررسی این ساختار جلسات متعددی را با مسئولان شوراهای شهر و شهرداری‌های کلانشهرها و شهرهایی که بین 500 هزار تا 1 میلیون جمعیت داشتند، برگزار کردیم و طی آن به مدل‌هایی پیشنهادی برای ارتقاء این ساختار در شهرهای دارای 1 تا 4 میلیون نفر جمعیت و شهرهای 500هزار تا 1 میلیون نفر جمعیت دست پیدا کردیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در نشست کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی درخصوص «بررسی جایگاه ساختاری امور زنان و خانواده در شهرداری‌های کشور» که روز شنبه (18 آذرماه) با حضور نمایندگانی از اعضای شورای شهر تهران، مجمع کلان‌شهرهای ایران، دبیرخانه شورای عالی استان‌ها، سازمان امور اداری و استخدامی کشور و وزارت کشور برگزار شد، مدل‌های پیشنهادی را با مسئولان مرتبط در وزارت کشور، مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران و دبیرخانه شورای عالی استان‌ها بررسی کردیم و پیرو آن مقرر شد کارگروهی برای نهایی‌سازی این مدل‌ها تشکیل و مدل نهایی استخراج شود.

قاسم‌پور تاکید کرد: برای لحاظ پیوست خانواده و ملاحظات مربوط به زیست زنان در برنامه‌ریزی‌های شهری نیازمند توسعه و ارتقاء ساختار مرتبط با حوزه زنان و خانواده در شهرداری‌ها هستیم تا این بخش بتواند نگاه خانواده‌محور و ملاحظات مربوط به زنان را در بخش‌های مختلف اشراب کند.

نظر شما