شناسهٔ خبر: 182076 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

مردم توان پرداخت اقساط سنگین وام مسکن را ندارند/ضرورت مقابله جدی با احتکار مسکن

شاوردیان عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه مردم توان پرداخت اقساط سنگین وام مسکن را ندارند، گفت: ساماندهی بازار مسکن در گروی افزایش تولید و عرضه فوری واحدهای احتکار شده است.

به گزارش «نماینده»، آرا شاوردیان در خصوص وضعیت پرداخت تسهیلات مسکن گفـت: یکی از پایه‌های اصلی ساخت مسکن و اجرای قانون جهش تولید مسکن، پرداخت تسهیلات بانکی است که متاسفانه بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی عملکرد قابل دفاعی در این حوزه نداشتند و همین امر نیز موجب شده رئیس جمهور در آخرین نشست شورای عالی مسکن وزارت اقتصاد را مکلف به جریمه بانک‌های مستنکف کند.

نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس اضافه کرد: طبق قانون جهش تولید مسکن بانک‌ها مکلف به پرداخت 20 درصد از منابع تسهیلاتی خود به حوزه مسکن شدند که در سال اول رقم آن به 360 هزار میلیارد تومان می‌رسید اما جز بانک مسکن، سایر بانک‌ها عملکرد بسیار ضعیفی و نزدیک به "صفر" داشتند و همین امر جز عوامل اصلی کُند شدن روند ساخت مسکن در کشور بوده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: البته در قانون جهش تولید مسکن ضمانت اجرایی نیز برای پرداخت تسهیلات حوزه مسکن در نظر گرفته شده و وزارت اقتصاد مکلف به جریمه مالیاتی بانک‌ها شد. اما با وجود عدم اجرای تعهد تاکنون این جرائم اجرایی نشده است که امیدواریم با دستور رئیس جمهور این امر محقق شده و بانک‌ها همکاری بیشتری در پرداخت تسهیلات مسکن داشته باشند. از طرفی در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم نیز مصوبه برای هدایت بانک‌ها در مسیر پرداخت تسهیلات داشته که امیدواریم به درستی اجرایی شود.

شاوردیان خاطرنشان کرد: در بخش خرید مسکن هم اکنون وام‌ها رشد خوبی داشته است هرچند که به دلیل فاصله بسیار زیادی قیمت‌ها و اقساط سنگین وام‌ها اقشار فاقد مسکن و کم درآمد امکان بهره مندی از آنها را ندارند به عنوان مثال اخیرا وام خرید مسکن برای خانواه‌های پر جمعیت و دارای 4 فرزند و بیشتر به یک میلیارد و 900 میلیون تومان در تهران افزایش پیدا کرده که اقساطی در حدود 35 میلون تومان به همراه دارد و یقیناً پرداخت آن از عهده عموم مردم خارج است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه متاسفانه شاهد عدم تعادل قیمت مسکن و نرخ و سود تسهیلات مسکن هستیم افزود: این بی‌تعادلی ناشی از برهم خوردن عرضه و تقاضا در بازار مسکن و جولان دلالان در این بازار پر تلاطم است که نظم بخشی و ساماندهی آن در گروی توسعه ساخت مسکن و عرضه فوری واحدهای تصرف شده توسط محتکرین بزرگ است. /

نظر شما