شناسهٔ خبر: 182072 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

مالکی: کشورهای اسلامی و عربی باید اسرائیل را وادار به آتش بس کنند

فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اعراب و کشورهای اسلامی باید برای توقف جنایت صهیونیست‌ها و کمک‌رسانی به مردم غزه با یکدیگر متحد باشند و اسرائیل را وادار به آتش بس کنند.

به گزارش «نماینده»، فداحسین مالکی درباره نشست اضطراری سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، اظهار داشت: این اجلاس نسبت به اجلاس‌های گذشته یک تفاوت و برتری مهم داشت و این بود که ما معمولاً در سال‌های گذشته یا اجلاس رؤسای کشورهای اسلامی یا کشورهای عربی را داشتیم، اما این بار نشست مشترک سران سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب بود و هم رهبران کشورهای عربی و هم اسلامی در این نشست حضور داشتند که این نشست از این منظر بی سابقه بود و ابتکار عمل خوبی محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: بخشی قابل توجهی از موضوعاتی که در این نشست مطرح شد، درباره مسائل سیاسی و محور بحث هم تحولات غزه بود. البته در حاشیه این نشست هم ملاقات‌هایی میان مقامات کشورهای حاضر در این نشست صورت گرفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مواضع رئیس‌جمهور در اجلاس ریاض بسیار خوب و کارساز بود، ادامه داد: رئیس‌جمهور ۱۰ پیشنهاد خود را درباره جنگ غزه مطرح و تاکیدش بر توقف کشتار در غزه و پایان حملات به بیمارستان‌ها، مدارس و اردوگاه‌ها بود.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی دیگر از پیشنهادات مهم رئیسی در این اجلاس تاکید بر قطع فوری هر گونه ارتباط سیاسی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی توسط کشورهای اسلامی بود، گفت: رئیس جمهور موضع شفاف و قابل تحسینی در اجلاس ریاض داشت و انتظار ما آن است که کشورهای اسلامی برای حمایت عملی از فلسطین و اعمال فشار بر اسرائیل جدی‌تر به میدان بیایند و عمل کنند.

مالکی تصریح کرد: البته یک نکته قابل توجه دیگر در این نشست آن بود که لحن برخی از سران کشورهای اسلامی و عربی نسبت به گذشته درباره رژیم صهیونیستی تندتر و زهردارتر شده بود و شاید به صراحت بحث عملیات نظامی علیه این رژیم را مطرح نکردند، اما فحوای کلام آنان همین بود که باید برخورد ما با اسرائیل فراتر از مسائل حوزه سیاسی باشد.

وی تاکید کرد: نتیجه نشست اضطراری سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی باید منجر به آتش بس شود و کشورهای عربی و اسلامی باید در ادامه راه کاری کنند تا اسرائیل آتش بس را بپذیرد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مباحث مهم دیگری که در اجلاس ریاض و در گفت‌وگوهای میان مقامات کشورها مطرح شد، درباره این بود که باید روند عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی متوقف و به حالت تعلیق درآید. کشورهای عربی و اسلامی نباید به این نشست که پایان یافته است، اکتفا کنند و در ادامه راه هم باید اقدامات عملی برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین انجام دهند و در مجامع بین المللی قاطعانه از حقوق این مردم دفاع کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کشورهای اسلامی و عربی باید به سمتی حرکت کنند که اسرائیل را وادار کنند تا هر چه زودتر آتش بس کند. اعراب و کشورهای اسلامی باید برای توقف این جنایت و کمک رسانی به مردم غزه با یکدیگر متحد باشند.

نظر شما