شناسهٔ خبر: 181988 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تنوع سوختی کشور با رونق CNG و الکتریسیته صورت گیرد

نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه باید برای رفع مشکل حوزه سوخت، سندی جامع با مشخص کردن چشم‌اندازی حداقل ۲۰ ساله تدوین شود، گفت: اگرچه شدیدا معتقدم باید سبد سوخت کشور متنوع شود اما بهتر است ابتدا جایگاه های CNG را توسعه داد و در ادامه الکتریسیته را به سبد سوخت اضافه کنیم.

به گزارش «نماینده» مصطفی نخعی درباره ضرورت ایجاد تنوع در سبد سوخت کشور، گفت: اگرچه قانونگذاری برای ایجاد تنوع در سبد سوخت کشور ضرروی است اما اجرای قوانین از اهمیت بیشتری برخوردار است، هرچند متاسفانه بخش قابل‌ملاحظه‌ای از برنامه پنجم توسعه و قوانین سالانه به‌ویژه در حوزه انرژی اجرایی نشدند به همین دلیل شاهد ناترازی بسیاری در این حوزه هستیم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نگرانی‌ها از عدم اجرای قوانین حتی درصورت تدوین یک برنامه دقیق و کارشناسی وجود دارد چراکه عموما دولت‌ها خود را چندان پایبند به این مهم نمی‌دانند لذا نقش نهادهای نظارتی بر اجرای قانون بسیار مهم است.

وی درباره ایجاد تنوع در سبد سوخت کشور، افزود: قبل از هر اقدامی باید سند جامعی در حوزه سوخت کشور تدوین شود سندی مبنی براینکه قرار است چه سوخت‌هایی در این سبد داشته باشیم، به‌عنوان مثال تکیه بر بنزین و CNG در این سبد ادامه پیدا کند و در ادامه درصد اضافه شدن سوخت‌های دیگر همچون LPG و برق مشخص شود و مثلا بدانیم قرار است تا پایان برنامه چقدر از مصرف بنزین کاهش پیدا کرده و استفاده از CNG و LPG افزایش یابد.

نخعی با تاکید بر اینکه موضوع سوخت فرابرنامه‌ای است و باید در سیاست‌های کلی کشور مدنظر قرار گیرد و قانون دائمی نیاز دارد، اظهار کرد: باید برای رفع مشکل حوزه سوخت، سندی جامع با مشخص کردن چشم‌اندازی حداقل 20 ساله تدوین شود.

این نماینده مجلس با یادآوری اینکه کشورهای پیشرفته دنیا به سمت تولید و استفاده از خودروهای برقی حرکت کرده‌اند، گفت: اگرچه توسعه سوخت CNG تقریبا از دو دهه گذشته کلید خورده و حتی طرح توسعه جایگاه‌های این سوخت پیش رفت اما در ادامه متوقف شد تا جایی که امروز از ظرفیت سوخت CNG در کشور به درستی استفاده نمی‌شود.

وی در ادامه توضیح داد: همچنین با توجه به وجود شبکه گسترده گاز طبیعی در کشور و تجربیات و توانمندی های خوبی که در حوزه گسترش سوخت CNG به دست اورده ایم میتوان همچنان این صنعت را توسعه دهیم البته مشروط به اینکه سیاستگذاری‌های قیمتی به درستی انجام شود و از تکنولوژی روز CNG به درستی استفاده می‌شود این در حالی است که مردم ذهنیت مثبتی نسبت به این سوخت ندارند چراکه ما از سی.ان.جی که کیفیت آن پایین است در خودروها استفاده می‌کنیم اما اگر تکنولوژی در این حوزه افزایش یابد اقبال مردم به آن افزایش پیدا خواهد کرد.

نخعی معتقد است توسعه CNG و تکمیل آن در سراسر کشور نیاز به LPG و ایجاد جایگاه برای این سوخت را نیز برطرف خواهد کرد و دیگر نیازی به سرمایه‌گذاری مضاعف و هزینه‌بر در این حوزه نیست.

LPG سوختی هزینه‌بر و نیازمند سرمایه‌گذاری بالا

این نماینده مجلس در ادامه تاکید کرد: بهتر است به جای استفاده از سوخت جدید و هزینه‌بری همچون LPG مانند کشورهای پیشرفته به سمت تولید و واردات خودروهای برقی رویم، بنابراین اگر قرار است سوخت جدیدی را به سبد سوخت کشور اضافه کنیم بهتر است الکتریسیته باشد نه مثلا LPG.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: اگرچه شدیدا معتقدم باید سبد سوخت کشور متنوع شود اما بهتر است ابتدا جایگاه های CNG را توسعه داد و در ادامه الکتریسیته را به سبد سوخت اضافه کنیم البته تمامی این موارد مشروط به طراحی یک سند جامعی است که در ابتدا بیان کردم.

نظر شما