شناسهٔ خبر: 181962 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

اجماع سازی پارلمان‌ها علیه رژیم صهیونیستی هدف از سفر به مسکو/ حوادث تلخی برای اسرائیل در روزهای آینده پیش‌بینی می‌کنم

وحید جلال‌زاده رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس در تشریح اهداف سفر به روسیه گفت: هدف سفر منطقه ای هیات پارلمانی ایران اجماع سازی پارلمان‌های کشورهای دوست علیه رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم غزه است.

به گزارش «نماینده»، وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک در خصوص اهداف سفر هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به روسیه، گفت: پارلمان جمهوری اسلامی از همان روزهای اولیه حادثه عملیات طوفان الاقصی اقدامات متعددی را انجام داد که یکی از آنها اعزام هیأت‌های پارلمانی در راستای دیپلماسی پارلمانی به کشورهای دوست و حامی مردم بی‌دفاع غزه بود.

این نماینده مجلس در دوره یازدهم ادامه داد: هیأتی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران از کشورهای لبنان، عراق و سوریه بازدید داشتند و با روسای این مجلس نیز مذاکره کردند، من هم به همراه هیأتی به کشورهای قطر، روسیه و ترکیه عزیمت کردم که در هفته گذشته در قطر با رئیس مجلس و همتایان خود و آقای اسماعیل هنیه و کادر رهبری حماس ملاقات‌هایی داشتیم.

وی ادامه داد: سپس به روسیه آمدیم و با نایب رئیس دوما، رئیس کمیسیون سیاست خارجی و رئیس کمیسیون دفاعی دوما ملاقات بسیار موثر، مفید و خوبی داشتیم. من در همین جلسه از مواضع خوب روسیه، آقای رئیس جمهور، وتوی کشور روسیه که قطعنامه ظالمانه علیه مردم غزه که در شورای امنیت تصویب می شد، جلوگیری کرد، تشکر کردم. درخواست کردم که روسیه با همین مواضع در حمایت از مردم غزه ادامه بدهد.

اجماع سازی پارلمان‌های کشورهای دوست علیه رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم غزه هدف سفربه مسکو

جلال زاده افزود: سفر ما سفر فوق العاده‌ای است و فقط برای اجماع سازی پارلمان‌های کشورهای دوست علیه رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم غزه شکل گرفته لذا غالب بحث‌هایی که امروز با دوستانمان در دوما داشتیم، حول محور "چگونه حمایت‌های خود را از مردم غزه ادامه و گسترش بدهیم" بود.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: پیشنهادی که داشتیم این بود که یک نشستی را با حضور روسای پارلمان‌های دوست مردم فلسطین یا در مسکو یا در تهران میزبان باشیم، ما آماده هستیم و دوستان ما در دوما آماده بودند از طرفی حامل پیامی هستیم به آقای والودین، رئیس دومای روسیه از طرف آقای دکتر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران و در حال رایزنی با دوستان خود برای متوقف کردن حملات رژیم صهیونیستی به مردم غزه و رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه هستیم.

جلال زاده ادامه داد: مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، وزیر خارجه و ما در پارلمان معتقدیم که این صهیونیست‌ها نبودند که در پی عملیات طوفان الاقصی آسیب دیدند و آبرویشان در منطقه رفت، بلکه این آمریکایی‌ها بودند که ستون فقرات امنیتیشان در منطقه آسیب دید. صراحتا به شما عرض می‌کنم که ما اسرائیل را پایگاه نظامی آمریکا در منطقه می‌دانیم و این اتفاق برای یک پایگاه نظامی در منطقه افتاده است. همه ملت‌ها ارتش دارند در اسرائیل برعکس هست، ارتش اسرائیل به دنبال ملت‌سازی است.

وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها در همان روزهای اولیه عملیات طوفان الاقصی به ما پیام داند که ایران وارد منازعه نشود و ما هم نمی‌شویم، اما آمریکا این موضوع را نقض کرد. آمریکا امروز از پایگاه‌های خودش در منطقه تجهیزات و سلاح نظامی به اسرائیل ارسال می‌کند، بیمارستان المعمدانی در غزه توسط بمب آمریکایی مورد اصابت قرار گرفت. ما شریک درجه اول اسرائیل را در حمله به مردم غزه آمریکا می‌دانیم. آمریکایی‌ها از ما انتظار دارند که جبهه مقاومت ورود نکند، اصلا نسبت جبهه مقاومت با جمهوری اسلامی فرمان دادن و فرمانبری نیست. ما با اینها مشورت می‌کنیم و آنها نیز با ما مشورت می‌کنند، قطعا تاب‌آوری جبهه مقاومت دست جمهوری اسلامی نیست، مقام معظم رهبری به آمریکایی‌ها در سخنرانی علنی گفت، مدارا و تاب‌آوری جبهه مقاومت را آزمایش نکنید، قطعا اگر بخواهند آتش بس صورت نگیرد و این حملات ادامه پیدا کند، من حوادث تلخی را برای اسرائیل در روزهای آینده پیش‌بینی می‌کنم.

اصلا نیازی اعزام نیروی نظامی جمهوری اسلامی به منطقه نیست

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: اصلا نیازی اعزام نیروی نظامی جمهوری اسلامی به منطقه نیست، دوستان ما به اندازه کافی در منطقه حاضر هستند و هر زمان اراده کنند می‌توانند لطمات جبران ناپذیری به منافع آمریکایی‌ها در منطقه و رژیم صهیونیستی وارد کنند. البته رژیم صهیونیستی آرزو می‌کند و بسیار دوست دارد که جمهوری اسلامی ورود نظامی کند. اسرائیلی‌ها می‌گویند وقتی که من در سرزمین‌های خودم امنیت ندارم، کل منطقه باید ناامن باشه و جمهوری اسلامی اتفاقا برعکس به دنبال امن سازی منطقه هست، لذا اصلا نیازی به ورود جمهوری اسلامی نیست.

تمرکز ما بر آتش‌بس است

وی افزود: تمرکز ما بر آتش‌بس، عدم حملات رژیم صهیونیستی به غزه و ورود کمک‌های انسان دوستانه به غزه هست، این تمرکز این روزهای ماست که مردم غزه را ازین فشار متاسفانه ظالمانه نجات بدهیم، اما پیشنهادی که جمهوری اسلامی سال‌ها پیش به سازمان ملل ارائه داده و این بعنوان سند در سازمان ملل ثبت و منتشر شده این بوده است که سرنوشت فلسطین را به فلسطینی‌ها واگذار کنید. نظر جمهوری اسلامی اینست، یعنی یهودی‌ها، مسلمانان و مسیحی‌های ساکن فلسطین و آنهایی که از فلطسین اخراج شدند و در اردوگاه‌های اطراف هستند، در یک رفراندوم، در یک رای گیری و در یک مشارکت سیاسی سرنوشت آینده و نوع حکومت آینده خود را تعیین کنند، اما الان فعلا باید حملات نظامی رژیم صهیونیستی را به غزه متوقف کنیم.

جلال زاده در پایان تصریح کرد: ما نزدیک به سه ماه مشغول برنامه پنج ساله هفتم در جمهوری اسلامی بودیم، امیدوارم که در هفته‌های آتی که از برنامه هفتم به تعبیری رهایی پیدا می‌کنیم، این دو لایحه که برای دوستان ما در روسیه هم بسیار حائز اهمیت هست را به تصویب صحن علنی مجلس شورای اسلامی برسانیم.

نظر شما