شناسهٔ خبر: 181912 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت

کاهش قاچاق کالا ‌درگرو افزایش نظارت است

اصغر سلیمی اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس‌ شورای اسلامی: موضوع قاچاق کالا در کشور امری گسترده و نیازمند بررسی‌های متعدد می‌باشد.

به گزارش «نماینده»، اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس‌ شورای اسلامی به تشریح راهکارهای کاهش قاچاق‌ کالا در کشور پرداخت و دراین‌باره بیان کرد: موضوع قاچاق کالا در کشور امری گسترده و نیازمند بررسی‌های متعدد می‌باشد. بسیاری از شهرهای مرزی کشور ازلحاظ اقتصادی دچار مشکل‌اند و مجلس نیز پیگیر حل مشکلاتشان می‌باشند تا به کمک دولت مشکلات مرتبط با حوزه کولبری و کالاهای ته لنجی مرتفع گردد و شرایط کاری برای این دسته مشاغل قانونمند گردد. وی با تأکید بر لزوم ساماندهی فعالیت کولبران و واردات کالاهای ته لنجی افزود: تلاشمان این است که با ساماندهی کالاهای کولبری و ته لنجی، افراد بتوانند کالاها را به‌صورت قانونی وارد کنند و قاچاق کالا انجام ندهند. بی‌شک به‌موجب‌ افزایش نظارت و اجرای درست قوانین شرایط بهتر خواهد کرد و مشکلات فعلی همچون قاچاق کالا در کشور کاهش پیدا خواهد کرد.

سلیمی تصریح کرد: به‌منظور کاهش قاچاق کالا و توام با روند فعالیت سامانه مؤدیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی نیاز است تا زیرساخت‌های اشتغال را تقویت کنیم و زمینه توسعه تولید را رقم بزنیم. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم نظارت بر کالاهای تولیدی کشور همچنین خاطرنشان کرد: افرایش نظارت، راهبردی اساسی است و می‌بایست بر روند تولید کالاها نظارت هرچه‌تمام‌تر داشته باشیم تا فضای رقابتی شکل بگیرد و کیفیت در مقایسه با گذشته، افزایش پیدا کند.

نماینده مردم سمیرم در مجلس یازدهم متذکر شد: هنگامی‌که کیفیت تولید محصول داخلی افزایش یابد، تمایل مردم برای خرید آن بیشتر خواهد شد. در چنین شرایطی میان کالای داخلی و خارجی، کالای تولید داخل را انتخاب خواهند کرد. او ضمن بیان اینکه رویکرد حمایت از تولید داخل مادامی ثمر خواهد داشت که برآن نظارت شود، همچنین متذکر شد: باید از تولیدات داخلی حمایت هرچه‌تمام‌تر داشته باشیم و زمینه رونق اشتغال را با نظارت رقم بزنیم، شرایط نباید به‌گونه‌ای رقم بخورد که برخی به نام تولید داخل، محصول بی‌کیفیت را با قیمت بالا روانه بازار کنند یا تنها قطعات را خریداری کنند و به نام تولید داخلی بسته‌بندی و به بازار عرضه کنند. وی در تشریح اثرات سامانه‌ مؤدیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی بر قاچاق کالا یادآور شد: با ایجاد فضای قانونمند همچون سامانه‌های‌ مؤدیان مالیاتی، پایانه‌های فروشگاهی و افزایش نظارت می‌توان فرصت تقویت تولید و بازار رقابتی را رقم زد و بازار جهانی برای محصول باکیفیت ایرانی را شناسایی کرد.

ورود محصولات تولید داخل به بازارهای خارجی، حضور اجناس خارجی را کاهش خواهد داد و مانع از قاچاق کالا در کشور خواهد شد.سلیمی در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر لزوم تولید محصولات داخلی باکیفیت بیان کرد: اگر شرایط را اصلاح نکنیم و به تولید داخل فرصت ایجاد بازار رقابتی و تولید ندهیم، نمی‌توانیم تولید را تقویت و قاچاق کالا را کاهش دهیم. بی‌شک این روند نیازمند اقدامات زیرساختی است و امیدواریم در این مسیر به‌درستی حرکت کنیم و زمینه ترغیب مردم برای خرید محصول ایرانی را رقم بزنیم.

نظر شما