شناسهٔ خبر: 181811 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

زمینه تسهیل صادرات خدمات فنی و مهندسی فراهم می‌شود

 رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس گفـت: در برنامه هفتم توسعه تاکید کردیم این امکان برای جامعه مهندسی و شرکت‌های خصوصی فراهم شود تا در کنار فروش نفت و صادرات دیگر محصولات، از محل صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز برای کشور ارز آوری کنیم.

به گزارش «نماینده»، محمدرضا رضایی کوچی با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی در لایحه برنامه هفتم توسعه در خصوص تسهیل صادرات خدمات فنی و مهندسی گفـت: عمده بودجه سالانه کشور حول محور فروش نفت و دریافت مالیات بوده در حالی که از ظرفیت‌های دیگر از جمله صادرات خدمات فنی مهندسی غافل بودیم.

وی با بیان اینکه ایران به لحاظ نیروی انسانی و دانش عمرانی شرایط بسیار خوبی دارد، اظهار کرد: شرکت های پیمانکاری و مشاوره‌ای ما فوق‌العاده قوی هستند اما فرصتی برای حضور این شرکت ها در کشورهای همسایه فراهم نکردیم. جمعیت کشورهای همسایه ما نزدیک به 500 میلیون نفر است که می‌توانیم امکان حضور شرکت های مهندسی را به لحاظ حقوقی، ارتباطات سیاسی و تجاری در آن کشورها فراهم کنیم. در این صورت به راحتی می‌توانیم کارهای بزرگ عمرانی بر زمین مانده در کشورهای همسایه را انجام دهیم.

رضایی کوچی با تاکید بر اینکه ما حداکثر یک بیستم توان مهندسی خودمان را به کشورهای همسایه صادر می‌کنیم، اضافه کرد: در این حوزه یا دیپلماسی سیاسی و اقتصادی خوب همراهی نکرده و یا فهم درستی از صادرات خدمات فنی مهندسی نداشته است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به مصوبه مجلس برای تسهیل صادرات خدمات فنی و مهندسی تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه تاکید کردیم این امکان برای جامعه مهندسی و شرکت‌های خصوصی فراهم شود تا در کنار فروش نفت و صادرات دیگر محصولات، از محل صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز برای کشور ارز آوری کنیم چرا که این امر باعث بهبود شرایط اقتصادی کشور می‌شود./

نظر شما