شناسهٔ خبر: 181802 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

مواضع اشتباه درباره حمایت از حقوق بازنشستگان /صندوق‌های بازنشستگی را با اصلاحات سنجه‌ای و ساختاری کارآمد می کنیم

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با اشاره به مواضع اشتباه درباره حمایت از حقوق بازنشستگان، گفت: خوشبختانه فهم مشترکی درباره متناسب سازی حقوق بازنشستگان بین مجلس و دولت به وجود آمده و ما تلاش داریم ۲ اقدام را در این بخش مدنظر قرار دهیم.

به گزارش «نماینده»، محسن زنگنه با اشاره به توضیحاتی درباره توافقات صورت گرفته بین دولت و مجلس در زمینه متناسب سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه گفت: همواره یک اختلاف دیدگاهی درباره حقوقی که به بازنشستگان صندوق ها، اعم از صندوق های کشوری، لشکری و صندوق فولاد داده می شود، وجود دارد و آن هم این است که با توجه به مشکلاتی که ما در حوزه صندوق های بازنشستگی داریم، حدود 90 الی 95 درصد حقوق مجموعه صندوق های کشوری و لشکری از بودجه دولت تامین می شود.

مواضع اشتباه درباره حمایت از حقوق بازنشستگان

وی با اشاره به اشتباه رخ داده در این بخش افزود: به واقع به دلیل اینکه ما از بودجه عمومی دولت به صندوق ها کمک می کنیم؛ این کمک همواره همسان با کمکی قلمداد می شود که ما در حوزه یارانه های نقدی انجام می دهیم و گاهی اوقات ما فرق این دو موضوع را متوجه نمی شویم بنابراین چون این کمک ها به صندوق ها را همانند کمک‌های یارانه ای می دانیم بنابراین تصمیمات و مواضعی هم که در برابر مطالبات بازنشستگان می گیریم متفاوت می شود.

حقوق بازنشستگی، حق بازنشسته است

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با بیان اینکه یارانه ها از سوی دولت متناسب با شرایط دهک های جامعه پرداخت می شود، ادامه داد: قطعا این یارانه نیز باید یکسان باشد و اگر دولت منابع مازادی در این بخش داشت، باید اقدام به افزایش یارانه ها کند اما موضوع در مورد بازنشستگان مقداری متفاوت است لذا حقوق بازنشستگی، حق فرد بازنشسته است آنهم بدین معنا که بازنشسته 30 سال یک بخش قابل توجه ای از حقوق ماهیانه خود را به یک صندوق پرداخت کرده تا آن صندوق در زمان بازنشستگی بتواند معیشت او را در حد متعارف تامین کند.

ایرادات مدیریتی مسئله بازنشستگان نیست

وی تصریح کرد: اینکه صندوق بازنشستگی، منابع را به درستی مدیریت نکرده یا این منابع را به جهت عدم کارایی مدیران از دست داده و یا به جهت دخالت های دولتی در جای خودش هزینه نکرده اند، مسئله بازنشسته نیست بلکه مسئله دولت و دولت های وقت است و مسئله کسانی است که مدیریت صندوق ها را برعهده داشتند.

زنگنه با بیان اینکه صندوق های بازنشستگی نسبت به بازنشستگان مسئول هستند بیان کرد: صندوق ها باید نسبت به تامین معیشت بازنشستگان اقدام کنند. با این حال به جهت اینکه منابع دولت محدود است، شاید دولت نتواند آن کمکی که باید به صندوق ها انجام دهد را مدنظر قرار دهد و این بحثی است که ما در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم و جلسات مشترکی که با دولت داشتیم دنبال می کنیم.

نظر شما