شناسهٔ خبر: 181790 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

اتفاقات اخیر در فلسطین و غزه از مصادیق عینی تحقق فرهنگ دفاع مقدس است/هرچقدر لباس فاخر هنر را با فرهنگ ارزشمند انقلاب اسلامی همراه کنیم ماندگارتر خواهد شد

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه فرهنگ دفاع مقدس می‌تواند از انقلاب اسلامی حفاظت کند گفت: هرچقدر لباس فاخر هنر را با فرهنگ ارزشمند انقلاب اسلامی همراه کنیم ماندگارتر خواهد شد.

به گزارش «نماینده»، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی شامگاه یکشنبه (۱۶ مهرماه ۱۴۰۲) در نشست با اعضای ستاد کنگره بزرگداشت ۲۴هزار شهید شهر تهران که در محل پادگان حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد، گفت: توفیقی برای ما نمایندگان تهران است که امشب در این مکان مهم جمع شده‌ایم. از ۱۵خرداد سال ۱۳۴۲و پس از آنکه حضرت امام(ره) در مسیر تبعید به این پادگان آمدند تا آخرین شهدایی که از این پادگان برای امنیت رفتند، این مکان را به مکانی تاریخی برای انقلاب اسلامی مبدل کرده است.

اتفاقات اخیر در فلسطین و غزه از مصداق‌های عینی تحقق فرهنگ دفاع مقدس است

وی همچنین با اشاره به اتفاقات اخیر در غزه و فلسطین تصریح کرد: این اتفاقات یکی از مصداق‌های عینی تحقق فرهنگ دفاع مقدس است، فرهنگ دفاع مقدس در فرهنگ جهاد و شهادت خلاصه می‌شود. صهیونیست ها فکر می‌کردند کاری کردند که دیگر از غزه آتشی شعله‌ور نخواهد شد و با این باور زندگی می‌کردند اما در ۶ اکتبر دیدند که چه اتفاقی در اراضی اشغالی افتاد که مصداق آیه شریفه «وَ مَن یَتَّقِ اللهَ یَجعَل لَه مَخرَجـًا * وَ یَرزُقهُ مِن حَیثُ لا یَحتَسِب» است که برای این شرایط سخت تفسیر شده است و جایی خدا به مسلمانان نصرت می‌دهد که در معادله هیچکس نه دوست و نه دشمن نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اینها همه عظمت انقلاب اسلامی است که نباید در آن تردید کرد افزود: این عظمت به خاطر برکت شهدایی است که در مظلومیت شهید شدند، از شهدای امنیت تا شهدایی که در زندان‌های صهیونیست‌ها پس از ۲۰ الی ۳۰ سال اسارت به شهادت رسیدند. جمع این موارد منجر به چنین اتفاقاتی می‌شود و این وعده الهی است. لذا اگر امروز می‌خواهیم فرهنگ شهادت و یاد شهدا را زنده نگهداریم، در حقیقت می‌خواهیم ذکر، نام و فرهنگ این باور را در شرایط موجود جامعه، زنده کنیم.

دکتر قالیباف ادامه داد: بی‌تردید عظمت دفاع مقدس از عظمت انقلاب اسلامی کمتر نبوده و دفاع مقدس بود که انقلاب اسلامی را معنا بخشید و به آن عمق داد و حفظ کرد و توسعه داد و این فرهنگ باعث شده که شاهد چنین اتفاقاتی هستیم، به همین دلیل وظیفه همه ما است که تلاش کنیم یاد شهدا را زنده نگهداریم.

رئیس قوه مققنه با بیان اینکه مهمترین موضوع یادواره شهدا این است که همه ما را از غفلتی که همیشه گرفتارش هستیم، با تلنگری به خط اصلی و مبانی انقلاب باز می‌گرداند گفت: مبانی که انقلاب بر اساس آن اتفاق افتاد، پیروز شد و تا به اینجا آمد، جز فرهنگ جهاد و شهادت و تکیه بر مردم نبوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش‌های ارائه شده توسط فرمانده سپاه تهران درخصوص اقدامات کنگره بزرگداشت شهدای پایتخت افزود: همه این اتفاقات توسط مردم رخ داده است و در همه این موارد بر نقش مردم تأکید شده است و با توجه به صحبت‌های انجام شده، توجه به خانواده و مدرسه برای فرهنگ‌سازی یکی از نکات بسیار مهم است.

دکتر قالیباف اضافه کرد: راه نجات ما برای تداوم و معنابخشی به فرهنگ انقلاب، در گرو توجه به ۵ «میم» است که اگر آنها را کنار هم بگذاریم و منسجم در سطح کشور به آن توجه کنیم، کارهایمان به درستی انجام می‌شود.

وی در تشریح این بخش از سخنانش گفت: اولین میم آن «مدرسه» است که متأسفانه در ۱۶ الی ۱۷ سال گذشته ۸ وزیر آموزش و پرورش تغییر کرده و این حوزه آسیب دیده است و میم‌های دیگر عبارتند از؛ منزل(خانواده)، مسجد، محله و مجازی(فضای مجازی) که اگر ما در سراسر کشور فارغ از شهر و روستا به این نقاط متمرکز شویم و این مکان‌ها و انسان‌هایی که در آنجا حضور دارند را مورد توجه قرار دهیم، می‌تواند بسیار مؤثر باشد و کارها را به خوبی پیش ببرد.

دکتر قالیباف افزود: هر چقدر کارهای مستمر و کوچک ولی هوشمندانه در حوزه مسائل فرهنگی، هنری و تربیتی انجام دهیم، قطعاً بهتر از مراسم‌های بزرگ چند ده هزار نفری است؛ البته آنها نیز در نوع خود اثرگذار هستند، اما کارهای کوچک و مستمر که با زحمت کم شکل می‌گیرد، اگر به صورت پایدار انجام شود، اثرگذاری ماندگاری خواهد داشت.

هرچقدر لباس فاخر هنر را با فرهنگ ارزشمند انقلاب اسلامی همراه کنیم ماندگارتر خواهد شد

وی با تأکید بر اینکه این فرهنگ دفاع مقدس است که می‌تواند از انقلاب اسلامی صیانت کند، عنوان کرد: جای تشکر دارد که در موضوعات و گزارش‌های ارائه شده، اولویت به مسائل هنری داده شده است، هر چقدر فیلم، شعر، ادبیات و سایر بخش‌های هنری مورد توجه قرار گیرد و هر چه لباس فاخر هنر را با فرهنگ ارزشمند انقلاب اسلامی همراه کنیم، ماندگارتر خواهد بود و هیچگاه از بین نمی‌رود. این موارد از جمله کارهایی است که در یادواره شهدا باید به آن توجه شود.

رئیس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه شرایط به گونه‌ای شده که نیازمند نیروهای جوان و خلاق در بخش‌های مختلف هستیم و باید از ظرفیت‌های آنها استفاده کرده و نوآوری‌های اجتماعی را پیش ببریم، تصریح کرد: به‌عنوان مثال اربعین فرصتی است که چنین فضایی را ایجاد می‌کند و می‌توانیم در این فضا زندگی کنیم، به عنوان نمونه، راهپیمایی جاماندگان اربعین از جمله همین فرصت‌هایی است که خروجی تربیتی دارد و ما در حوزه تربیتی نیازمند اینگونه کارها هستیم؛ و البته که در رأس همه اینها اثبات کارآمدی دین در اداره جامعه است.

دکتر قالیباف با بیان اینکه اگر نتوانیم کارآمدی دین در اداره جامعه را اثبات کنیم، هر چقدر هم تلاش کنیم به اندازه آن اثرگذاری ندارد افزود: اگر این مهم انجام شود، تلاش‌ها اثرگذاری بسیار زیادی خواد داشت.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشور افزود: ما باید بدانیم که مهمترین کاری که انجام می‌دهیم این است که منفعل نباشیم و پرسش‌ها و ابهاماتی که مطرح می شود را پاسخ دهیم و حتی اگر کاری بر زمین مانده‌ای هم وجود دارد با بیان دلیل مردم را قانع کنیم و دراین صورت مردم هم از ما می‌پذیرند، اما اگر درجایی نتوانیم مردم را نسبت به موضوعی قانع کنیم، شرمنده مردم می‌شویم و وقتی در برابر مردم شرمنده شویم در برابر شهدا نیز شرمنده خواهیم بود و فردای قیامت در برابر خدا هم شرمنده می شویم کما اینکه رضایت مردم نشان و تبلوری از رضایت الهی است.

براساس این گزارش، در ابتدای این نشست که با حضور تعدادی از نمایندگان تهران از جمله، عزت‌اله اکبری تالارپشتی، سیدرضا تقوی، علی خضریان، اقبال شاکری، رضا تقی پورانوری، مجتبی توانگر، سیدعلی یزدی‌خواه، بیژن نوباوه وطن، سیدمحسن دهنوی، سیدنظام الدین موسوی، احمد نادری، عبدالحسین روح الامینی نجف‌آبادی، اسماعیل کوثری، زهره سادات لاجوردی و نیز حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران و تعدادی از فرماندهان سپاه حضرت محمد(ص) برگزار شد، علیرضا فخاری استاندار تهران و سردار حسن زاده فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران به ارائه گزارشی در خصوص اقدامات انجام شده برای برگزاری کنگره بزرگداشت شهدای پایتخت در حوزه‌ها و میان اقشار مختلف پرداختند.

نظر شما