شناسهٔ خبر: 181727 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ریاست ایران در مجمع گفتگوی آسیا می‌تواند زمینه‌ساز تحقق چندجانبه گرایی شود

رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعتقاد دارد تهران سیاست آسیامحوری را در دستورکار دیپلماسی خود قرار دادهT از این رو ریاست کشورمان در مجمع گفتگوی آسیا می تواند زمینه ساز تعامل بیشتر کشورها با ایران و نهایتا تحقق چندجانبه گرایی باشد.

به گزارش «نماینده»، جلیل رحیمی جهان آبادی ریاست جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD) را امری مهم دانست و گفت: ایران به عنوان کشوری که در غرب آسیا قرار دارد و از ظرفیت ها و توانمندی های اقتصادی و سیاسی خوبی بهره مند است، می تواند نقش موثر و پررنگی در فعال کردن این مجمع ایفا کند.

نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامیT اظهار کرد: در واقع تهران سیاست آسیامحوری را در دستورکار دیپلماسی خود قرار داده است و از این جهت ریاست کشورمان در مجمع گفتگوی آسیا می تواند زمینه ساز تعامل بیشتر کشورها با ایران و نهایتا تحقق چندجانبه گرایی باشد.

وی ادامه داد: مجمع مذکور طی دو دهه گذشته فعالیت خود را آغاز کرده و فرصتی برای بیان دیدگاه های کشورها در حوزه های انسانی، اجتماعی، مهاجرت، بازرگانی، اقتصادی، حقوق بشری و غیره است لذا با توجه به شرایط کنونی دنیا، این مجموعه بین المللی می تواند نقش بسزایی در احقاق حقوق ملت های آسیایی ایفا کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: رشد متوسط اقتصادی و توسعه در آسیا و همچنین فعالیت بخش های بزرگ اقتصادی در قاره کهن، نشان می دهد آسیا قطب مهم اقتصاد در قرن حاضر است لذا اجماع نظر میان کشورهای آسیایی می تواند سبب نقش آفرینی بیشتر در معادلات جهانی شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: نباید فراموش کرد که اروپایی ها پس از جنگ جهانی دوم از ایجاد چنین مجامعی بهره های زیادی بردند و هم افزایی خوبی برای رسیدن به اهداف کلان قاره سبز ایجاد کردند لذا آسیایی ها نیز باید از ظرفیت موجودشان به خوبی استفاده کنند.

نظر شما