شناسهٔ خبر: 181726 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

میدان‌داری تهران در تقسیم قدرت میان کشورهای آسیایی/ مجمع گفتگوی همکاری آسیا فرصتی برای تحکیم روابط است

محمد رشیدی نماینده کرمانشاه عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد: ریاست کشورمان در مجمع گفتگوی همکاری آسیا، فرصت بی نظیری برای تحکیم روابط تهران با کشورهای آسیایی و منطقه محسوب می شود.

به گزارش «نماینده»، محمد رشیدی ریاست جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD) را امری مهم دانست و گفت: برخی از دولت ها و کشورها در گذشته تحت تاثیر نظام های سلطه یا غربی قرار داشتند اما اکنون این رویه دچار دگوگونی شده لذا فرصت خوبی برای عبور از تک قطبی گری و حرکت به سمت تعاملات مشترک شکل گرفته است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایران عضو نهادهای بین المللی مانند شانگهای، اوراسیا و غیره است، اظهار کرد: در این میان ریاست کشورمان در مجمع گفتگوی همکاری آسیا، فرصت بی نظیری برای تحکیم روابط تهران با کشورهای آسیایی و منطقه محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه ریاست ایران می تواند در میدان داری تهران نسبت به تقسیم قدرت در آسیا و منطقه اثرگذار باشد، ادامه داد: باید یادآور شد جمهوری اسلامی در بریکس نیز عضویت دارد که این امر برای کشورهای عضو مجمع گفتگوی آسیا و بهره مندی از جایگاه و ظرفیت های ایران می تواند مهم باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: بنابراین کشورهای عضو مجمع باید در حوزه های اقتصادی، سیاسی، امنیتی، اطلاعاتی، دفاعی، بهداشتی و غیره با یکدیگر اقدامات مشترک انجام دهند زیرا این امر منافع مشترکی را رقم می زند.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کشورهای آسیایی برای یکپارچه شدن‌شان و اثرگذاری در مناسبات بین المللی باید از ظرفیت نهادهای منطقه ای مانند (ACD) بهره ببرند، تصریح کرد: خوشبختانه تهران همواره در سیاست خارجی خودش نشان داده که درصدد تحقق منافع جمعی است لذا اکنون که ریاست دوره جدید مجمع گفتگوی همکاری آسیا را دارد، فرصت مغتنمی برای دولت ها شکل گرفته که بتوانند در راستای آسیای متحد گام بردارند.

نظر شما