شناسهٔ خبر: 181658 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

موافقان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در مجلس چه گفتند؟

صحن در جریان رسیدگی به طرح رأی اعتماد وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان تعدادی از نمایندگان موافق هاشمی به بیان توانمندی و صلاحیت و تأیید برنامه‌های وی پرداختند.

به گزارش «نماینده»، جلسه رسیدگی به طرح رأی اعتماد کیومرث هاشمی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در صحن علنی مجلس با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در حال برگزاری است.

در جریان این نشست، تعدادی از نمایندگان مجلس به بیان برنامه‌ها و توانمندی‌های وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان پرداختند که به شرح زیر است:

الهیان : هاشمی از کف جامعه ورزشی کار خود را شروع کرده است

زهره الهیان نماینده مردم تهران در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: رهبر انقلاب می‌فرمایند اگر محیط ورزش دینی، معنوی و ارزشی باشد این جوان های پاک ما به طور طبیعی ارزشی خواهند شد.

نماینده مردم تهران با اشاره به سوابق و عملکرد هاشمی بیان داشت: وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان مدیر انقلابی ،خوش سابقه و مدیری که در طول سالیان از مراتب پایین و از کف جامعه ورزشی کار خود را شروع کرده و به توانمندی خوبی رسیده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: در سوابق مدیریتی هاشمی ریاست ملی کمیته المپیک ، معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش و رییس فدراسیون‌های ورزشی و اداره کل تربیت بدنی استان‌ها و نماینده ورزشی ایران در یونسکو و سرپرست کاروان ورزشی المپیک جوانان در سنگاپور بودند که نشان از عملکرد خوب وی است.

الهیان اضافه کرد: هاشمی یک مدیر بسیجی و رییس بسیج ورزشکاران بودند و امیدواریم با حضور هاشمی در این جایگاه نظام‌نامه فرهنگی ورزش کشور به خوبی به اجرا در ‌آید و برنامه وی برای تیم‌های ملی در کنار رویکرد فنی و تخصصی و تامین مربیان و سرمربیان و کادر فدراسیون حرکت مهمی بر ای هویت ملی ورزشکاران باشد.

وی هویت ملی ،دینی و انقلابی ورزشکاران را مهم ارزیابی کرد و گفت: برای این کار نیاز به برنامه تحولی داریم تا با کار فرهنگی هویت ملی و دینی و انقلابی ورزشکاران تقویت شود.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه ورزشکاران پیشکسوت نیاز به حمایت دارند، گفت: امیدوارم بتوانیم با حمایت‌ از قهرمانان زمینه را برای اعزام آنها به مسابقات جهانی و بین‌المللی فراهم کنیم.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه ورزش بانوان نیاز به حمایت جدی دارد گفت: وقتی بانوی محجبه در عرصه ورزشی در سطح بین المللی حضور پیدا ‌کند نشانه عظمت زن مسلمان است.

وی ورزش همگانی بانوان را نشانگر سلامت جامعه خواند و گفت: اگر بانوان این جامعه با حفظ حجاب خود در جامعه ورزشی حضور جدی داشته باشند باعث افتخار کشور است و با مادران سالم جامعه سالم می ماند.

زهره الهیان گفت: برخی از فدراسیون ها خوش درخشیدیند مثل فدراسیون کشتی که به قهرمانان کشتی تبریک عرض می کنم این فدراسیون در عرصه انقلابی و هویت ملی به خوبی ورزشکاران را هدایت کرده است، ضرورت دارد مدیران انقلابی در کنار وی در حوزه ورزش و جوانان حضور داشته باشند، در این صورت کار برای هاشمی راحت خواهد شد.

وی تاکید کرد: هر وزیری که در راس این وزارتخانه قرار گرفته در حوزه ورزش توجه داشته اما باید به حوزه جوانان هم توجه ویژه شود.

فلاحی : وزیر پیشنهادی ورزش مدیر غیر تخصصی و آسانسوری نیست

فلاحی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی نه مدیر غیرتخصصی است و نه مدیر آسانسوری تصریح کرد: وی تمام مراحل را پلکانی طی کرده است، از ورزش فهم دارد، می داند ورزش چه جایگاه مهمی در توسعه کشور دارد. می داند ورزش صرفاً مربوط به حوزه ذهن و جسم نیست، بلکه ورزش ربط بسیاری با سیاست، اقتصاد، اجتماع و فرهنگ دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: امیدواریم به این مهم هم توجه کنند که بانوان هم می‌توانند ورزش این سرزمین را تکان دهند و جمهوری اسلامی را در رنکینگ‌های جهانی بالا ببرند. حتما وی می‌داند روح ورزش، جوانمردی و وفاداری به تعهدات است، قطعاً وی به عنوان یک ورزشکار، یک ورزش شناس به تمام تعهداتی که به ورزش، مجلس و به کمیسیون تخصصی فرهنگی داده است، پایبند خواهد بود.

وی با بیان اینکه ما از وی انتظار داریم زمانی که بر کرسی مسئولیت نشست، فهم از منافع ملی را به ورزش کشور تزریق کند، افزود: وی باید بدانند کسب کرسی‌های جهانی در فدراسیون های جهانی می تواند برای ما تاثیرگذار باشد. وی قطعا می‌داند کسب یک مدال جهانی یا یک مدال المپیکی بسیار موثرتر از هزاران سخنرانی و تریبون نوازی برای احیای غرور ملی مردم ایران و انسجام ملی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: وی می‌داند مربیان ورزشی قلب توسعه ورزش هستند و باید به آنها پرداخته شود. وی می‌داند ورزش تربیتی، قهرمانی، حرفه ای، همگانی و... اگر مورد توجه قرار گیرد، میان‌بُر ترین راه برای معرفی جمهوری اسلامی ایران به جهانیان است، وی می‌داند که در عرصه‌های جهانی امروز به ورزش به عنوان یک صنعت تاثیرگذار توجه می‌شود. صنعتی که می‌تواند اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد، سیاست را به چالش بکشد، حامل فرهنگ‌سازی باشد.

وی با بیان اینکه وی به عنوان مدیری که تک تک حوزه‌های فرهنگی را می‌شناسد و به عنوان فردی که از معاونت تربیت بدنی ملایر به بالاترین مقام کمیته ملی المپیک رسیده است، می‌داند اگر ما در حوزه ورزش هزینه کنیم، یعنی سرمایه گذاری کرده ایم، ادامه داد: امروز ما با زبان ورزش می‌توانیم با دنیا صحبت کنیم، مسیرهای بسته و مسدود سیاسی و اقتصادی را به روی خود باز کنیم.

وی تصریح کرد: مدیر پیشنهادی که ما امروز درباره وی صحبت می‌کنیم، می‌داند تعهد به ملت ایران هزینه دارد و وی باید آمادگی پرداختن هزینه را داشته باشد. متاسفانه در ادوار مختلف ورزش ما به گونه های مختلف در اختیار کسانی بود که نسبتی با ورزش نداشتند و نمی‌دانستند که اگر ما در این حوزه سرمایه گذاری کنیم، اگر به قهرمانان ورزشی از لحاظ فرهنگی، اقتصادی و آگاهی سیاسی می‌رسیدیم و صیانت می‌کردیم، امروز ورزشکاران ما برای چندرغاز پرچم ما را نمی فروختند و فرار نمی‌کردند. وی باید متعهد باشد که مسیر فرار نخبگان ورزشی ما از لحظه‌ای که بر کرسی مسئولیت می‌نشیند، بسته بماند. نمی شود ما هزینه کنیم، دلاوران و ورزشکارانی را تربیت کنیم که وقتی به مرحله ثمر دادن رسیدند، دیگران آنها را ببرند.

فلاحی گفت: وی به عنوان مدیریت که دیروز از مرزهای فیزیکی ما حفاظت کرده، می‌داند که امروز باید از مرزهای عقیدتی، فرهنگی و ارزشی دفاع کند، رزم امروز وی بسیار سخت تر از رزم دیروز وی است. اگر دیروز ما با ۴۰ کشور می‌جنگیدیم امروز ما با نظام سلطه ای می‌جنگیم که با پول و با دلارهای غربی و عربی جبهه‌های مختلف را علیه ما گشوده‌اند. بنابراین بنده به عنوان همکار شما و به عنوان فردی که در حوزه ورزش کمی مشق کرده‌ام، انتظار دارم این ورزشکاری که ورزش را می‌فهمد و تخصصی می‌اندیشد و تعهد دارد را مورد توجه قرار دهیم و این کرسی حساس مسئولیت را به کسی واگذار کنیم که فهم دقیقی از ورزش و از این سرمایه گذاری عظیم دارد و امیدواریم که وی به عنوان یک مدیر پلکانی مسیر کسانی که می خواهند با رانت و با ریای سیاسی، ورزش ما را مورد هجمه فکری، تبلیغاتی و فرهنگی قرار دهند، ببندد.

فروردین: هاشمی نقطه تاریکی در دوران مدیریتی خود ندارد

در ادامه محمد مهدی فروردین در موافقت با رای اعتماد به وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: ما در آستانه رقابت‌های آسیایی قرار داریم و به هیچ عنوان زیبنده ورزش کشور نیست که وزیر ورزش نداشته باشیم یا وزارتخانه با سرپرست اداره شود.

نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند و قیروکارزین در مجلس یازدهم تصریح کرد: متاسفانه طی سال‌های گذشته بی توجهی به حوزه ورزش صورت گرفته و امروز که رئیس جمهور فردی را از جنس ورزش معرفی کرده است، همگان باید از این اتفاق خوشحال باشیم، چرا که اهالی ورزش از این انتخاب خوشحال هستند.

وی با یادآوری اینکه امروز حال ورزش خوب نیست، گفت: ورزشی که می‌تواند منجر به نشاط اجتماعی شود به دلیل بی تدبیری و سوءمدیریت به پاشنه آشیل کشور تبدیل شده است، بی عدالتی، تبعیض و فساد در ورزش بیداد می کند، ما نباید فقط این درخواست را از وزیر داشته باشیم که برای ساخت یک زمین ورزشی یا سالن اقدامی صورت گیرد، بلکه دغدغه ورزش باید از مجلس با نگاه به اهداف عالی این حوزه صورت گیرد.

فروردین با بیان اینکه متاسفانه قوانین مصوب مجلس در حوزه ورزش به درستی اجرا نمی شود، افزود: برای مثال هیچکدام از تبصره ها و ماده های قانون شرح وظایف وزارت ورزش و جوانان به درستی اجرا نمی شود، اما مطمئنم با توجه به سوابق آقای هاشمی در وزارت آموزش و پرورش و کمیته ملی المپیک، ایشان می‌تواند خلأهای حوزه ورزش را با روحیه جهادی، صداقت و عدالت محوری برطرف کند.

رئیس فراکسیون ورزش مجلس یکی از ویژگی‌های مثبت هاشمی را شناخت خوب از حوزه ورزش دانست و گفت: مهندس هاشمی از رده‌های پایین از روستا و شهرستان گرفته تا رئیس سازمان و رئیس کمیته ملی المپیک که بالاترین مقام ورزشی در دنیا است را تجربه کرده و انتظار می رود با حمایت مجلس و دولت جایگاه خوبی را برای ورزش تعریف کند.

فروردین تاکید کرد: کشور ما در اسطوره سازی بی نظیر بوده و در کنار این مسئله ما در اسطوره سوزی نیز کم نظیر هستیم! چرا که هیچ برنامه های برای حفظ اسطوره‌های ورزشی نداریم. چرا امروز پیشکسوتان و چهره‌های شاخص ورزش را رها کرده‌ایم و از ظرفیت این عزیزان استفاده نمی‌کنیم. کسی می تواند از این ظرفیت ها استفاده کند که شناخت خوبی داشته و مدیر توانمندی باشد.

وی با بیان اینکه اگر یک هزار تومانی در ورزش خرج کنیم، این هزینه نخواهد بود، بلکه سرمایه گذاری است، تصریح کرد: بزرگترین سرمایه گذاری که آقای هاشمی انجام داد، در مقطعی که مسئولیت معاونت تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش را برعهده داشت، جذب معلمان ورزشی بود که در آن دوران ورزش دانش آموزی متحول شد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم بیان کرد: امروز پشتوانه ورزش ما جوانان هستند و با تعاملی که آقای هاشمی با وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادها دارد می تواند از ظرفیت های مغفول مانده به خوبی استفاده کند.

وی عنوان کرد: وزیر پیشنهادی هیچ نقطه تاریکی در دوران مدیریت خود ندارد و دلیلی که بنده به عنوان رئیس فراکسیون ورزش مجلس با این قاطعیت از وی حمایت می کنم، پاکدستی، صداقت و سوابق درخشان ایشان است.

رئیس فراکسیون ورزش مجلس در پایان از کشتی گیران ملی پوش کشورمان که در رقابت های جهانی موفق به کسب یک مدال طلا و دو نقره شدند، تشکر کرد.

آزادی‌خواه:هاشمی برنامه مدون و قابل دفاعی برای ورزش بانوان دارد

در ادامه احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان ادامه داد: خوشحال از این هستیم که دولت مردمی حضرت آیت‌الله رئیسی در حوزه ورزش و جوانان به مدیری مجرب، خانواده‌دار، اصیل و عالم در حوزه ورزش و جوانان روی آورد و این فرصت مغتنمی برای ما است که بتوانیم شرایط را به نفع جوانان، ورزشکاران و روستانشینان استفاده کنیم.

وی افزود: کمیسیون تخصصی فرهنگی بعد از تحقیقات بسیار به پیشنهاد آقای رئیس جمهور برای وزارت ورزش و جوانان نظر مثبت داد، این نظر مثبت کمیسیون تخصصی به آقای کیومرث هاشمی به معنای آن است که ایشان با فاکتورهای متعدد توانسته نظر همکاران محترم را جلب کند. همچنین حاجی بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش و نماینده مردم همدان فرمودند فرصت نشد که صحبت کنم در حالی که وی نیز تأکید داشت آقای هاشمی یکی از بهترین‌ گزینه‌های پیشنهادی برای وزارت ورزش و جوانان است.

آزادی‌خواه مطرح کرد: همکاران مخالف این سوال را مطرح کردند که آقای هاشمی برای ورزش بانوان چه برنامه‌ای ارائه داده است، اجازه دهید این سوال را من پاسخ دهم، لازم به تأکید است که آقای هاشمی یک برنامه مدون و مشخصی را در این حوزه ارائه کرده است و انصافاً برنامه‌های ایشان در حوزه ورزش قهرمانی، حرفه‌ای و روستایی قابل دفاع است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه آقای کیومرث هاشمی رزومه پُر و پیمانی در حوزه ورزش و جوانان دارد، گفت: از کارشناس اداره تربیت بدنی شهرستان ملایر تا پست‌های کلیدی در عرصه ملی و استانی همچون رئیس کمیته ملی المپیک، معاونت آموزش و پرورش و نماینده جمهوری اسلامی ایران در یونسکو در رزومه خود دارد لذا ایشان با انبوهی از تجربه آمده با این اوصاف امید است مشکلات انبوه حوزه ورزش و جوانان را کاهش دهد.

وی ادامه داد: شب گذشته کام مردم عزیز ما با مدال طلای امیرحسین زارع پهلوان ایران زمین شیرین شد و بورسیه‌ای که به پرچم جمهوری اسلامی ایران زد نشان داد قدرشناس ملت ایران و خون شهدا است و باید خلاصه بگویم دم شما گرم و از دو پلهوان و قهرمان با عنوان امیرمحمد یزدانی که مدال نقره آورد و حسن یزدانی که پهلوان واقعی است قدردانی می‌کنم چرا که همه توان خود را گذاشت.

آزادی‌خواه با بیان اینکه عرصه ورزش عرصه امید، نشاط و پویایی جوانان است لذا باید این عرصه را جدی گرفت به برخی مطالبات خود از وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اشاره کرد و گفت: ضروری است در بحث عدالت ورزش محور تمام وقت خود را بگذاریم، همچنین فدراسیون‌های ورزشی به شدت نیاز به ساماندهی دارند ضمن آن که مردم علاقمندند از سرانه و اماکن ورزشی بهره‌مند شوند لذا این اتفاق جای کار بیشتری دارد و حمایت از جامعه ورزشکاران حرفه‌ای در تمامی ابعاد ضرورت دارد.

وی همچنین افزود: متأسفانه جوان بوکسور ملایری چندی پیش در حین مسابقات دچار سانحه شد و جان خود را از دست داد این در حالی است که پدر و مادر وی بارها از من خواستند تا مسئولین وزارت ورزش فقط سری به آنها بزنند اما این اتفاق نیفتاد لذا باید قدر جوانان ورزشکاران را بیشتر دانست و ورزش عشایری و روستایی جدی گرفته شود.

نظر شما