شناسهٔ خبر: 181614 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

گام‌های بلندی برای رسیدن به قله فناوری در حوزه دانش‌بنیان برداشته‌ایم/بانک مرکزی کمترین همکاری را برای حمایت از تولید دانش‌بنیان داشته است

دهنوی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون مهم حمایت از جهش تولید بنیان که در مجلس یازدهم به تصویب رسید، گفت: دولت برای اجرای این قانون تلاش بسیاری کرد اما بانک مرکزی و سایر بانک‌ها بیشترین کم‌کاری را برای اجرای وظایف خود در این حوزه داشته‌اند و هنوز شرکت‌های دانش‌بنیان با مشکل دریافت تسهیلات برای فعالیت خود روبرو هستند.

به گزارش «نماینده»، سید محسن دهنوی رئیس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس در مراسم افتتاحیه رویداد نظاره جهش تولید دانش بنیان که صبح امروز(دوشنبه، 20 شهریور ماه) با حضور دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در بهارستان برگزار شد، با مروری بر موضوع تولید دانش بنیان و استناد به فرمایشات رهبری گفت: زمانی بود که نگاه منتقدانه ای نسبت به حوزه دانش بنیان وجود داشت اما مقام معظم رهبری محکم سر این موضوع ایستادند تا علم آن نهادینه شد و بعد از آن موضوع اقتصاد دانش بنیان مطرح شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: روزی در این کشور مسأله سوادآموزی موضوع اول کشور بود اما امروز مسأله ما فتح قله های فناوری و تبدیل شدن اقتصاد ما به اقتصاد دانش بنیان است که فارغ از دولت ها و مجالس و جایگاه های سیاسی و اقتصادی، مدیون رهبر معظم انقلاب هستیم که پای این موضوع ایستادند و امروز جایگاه علمی و فناوری ما زبانزد کشورهای دنیا است.

وی با اشاره به دورانی که در حوزه دانش بنیان فعالیت می کرد و آگاهی که نسبت به دغدغه های این حوزه دارد، عنوان کرد: جلسه ای با دکتر قالیباف پیش از تشکیل مجلس یازدهم داشتیم که ایشان قول دادند تا به حوزه دانش بنیان کمک کنند که در تیرماه اولین سال کار مجلس یازدهم قانون حمایت از جهش تولید دانش بنیان بارگذاری شد و به سرعت بعد از تصویب به اجرا رسید.

دهنوی در ادامه تصریح کرد: امروز نه به عنوان یک نماینده بلکه به عنوان یکی از اعضای زیست بوم دانش بنیان از دکتر قالیباف برای حمایت از دانش بنیان تشکر می کنم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با قانون جهش تولید دانش بنیان اشاره و اظهار کرد: بخش هایی از قانون امروز اجرا شده و بخش هایی از آن منتظر اجرا است. بیشترین کم‌کاری در حوزه اجرای این قانون از سوی بانک مرکزی و سایر بانک ها بوده و همکاری از سوی بانک ها برای حمایت از تولید دانش بنیان نشده است.

وی همچنین افزود: سازمان امور مالیاتی و بخش هایی از وزارت اقتصاد که باید مجوزهای کسب و کار را صادر کند، خلل هایی در کار وارد کرده است از این رو همچنان به کمک ریاست مجلس برای حمایت از دانش بنیان نیاز داریم.

دهنوی اضافه کرد: امروز شرکت های دانش بنیان نمی توانند به راحتی تسهیلات مورد نیاز خود را فراهم کنند، ابراز کرد: برخی از مشکلات حل شده اما سنجه ها نشان می دهد حال و اوضاع کشور همچنان خوب نیست که نتیجه آن خروج برخی افراد علمی از کشور است و حتی با مشوق هایی که برخی کشورهای همسایه قرار داده اند شاهد خروج استارت آپ ها از کشور هستیم.

رئیس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه گام های بلندی برای رسیدن به قله در حوزه دانش بنیان برداشته ایم اما کافی نیست، عنوان کرد: مجلس و دولت آمادگی کمک به این زمینه را دارد اما مهم ترین اقدام باید از سوی افرادی که در حوزه دانش بنیان فعالیت کرده و فعالان زیست بوم دانش بنیان صورت گیرد

نظر شما