شناسهٔ خبر: 181547 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ظرفیت بالقوه توسعه تجارت خارجی با عضویت ایران در بریکس/ همکاری با قدرت‌های نوظهور اقتصادی فصل جدید روابط بین المللی ایران است

شاوردیان عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس همکاری ایران با کشورهای نوظهور اقتصادی را فصل جدیدی از روابط بین المللی کشورمان دانست و گفت: هم اکنون فرصت بسیار خوبی پیش رویمان قرار گرفته تا با تولید کالاهای با کیفیت و با تکنولوژی بالا بازار کشورهای هدف را تصاحب کرده و در زنجیره ارزش جهانی قرار بگیریم.

به گزارش «نماینده» آرا شاوردیان با اشاره به عضویت ایران در گروه بریکس، گفت: در ماه‌های اخیر شاهد اتفاقات مهمی در دیپلماسی خارجی کشورمان هستیم، عضویت دائم ایران در گروه بریکس پس از عضویت در سازمان همکاری‌های شانگ‌های و عضو ناظر در اتحادیه اوراسیا، گام مهمی برای دور زدن تحریم و خروج کشور از بن بست اقتصادی بوده و نشانه‌ای از تقویت کانون‌های جدید قدرت در جهان و تثبیت نظام چندقطبی است.

این نماینده مردم در مجلس شوای اسلامی همکاری ایران باکشورهای نوظهور اقتصادی را فصل جدیدی از روابط بین المللی کشورمان دانست و عنوان کرد: بی تردید عضویت ایران در بریکس مزایای بسیاری برایمان به همراه دارد، از جمله اینکه چندجانبه‌گرایی را تقویت و زمینه را برای دنبال کردن اهداف دیپلماسی پویا، دور زدن تحریم‌ها، تقویت بازوان اقتصادی و سیاسی کشور و شکست سیاست انزوای ایران، ایجاد می‌کند.

وی با ادامه داد: تولید ناخالص داخلی پنج عضو بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در سال جاری، ۲۷.۶ تریلیون دلار و چیزی در حدود یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهد که با پیوستن اعضای جدید این رقم به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. همکاری با کشورهای نوظهور اقتصادی موجب رونق اقتصادی، توسعه صادرات شده و بستر جذب سرمایه گذاری در کشورمان را نیز فراهم می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی استراتژیک کشورمان در کنار ذخایر بزرگ نفتی و گازی، ظرفیت ترانزیتی و نیروی انسانی ماهر ظرفیت بسیار خوبی برای کشورهای همسایه و عضو بریکس محسوب شده و حضور ایران در این گروه برای سایر اعضا نیز بسیار مهم و مفید است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: دیپلماسی فعال و پویای وزارت امور خارجه موجب شده ارتباط‌مان با بسیاری از کشورها تقویت شده و همکاری های اقتصادی نیز افزایش پیدا کند. یقیناً رشد صادرات و رونق تولید نیازمند سیاست داخلی و خارجی با ثبات و رایزنی در کشورهای مختلف جهت توسعه تجارت خارجی و ایجاد بازار برای محصولات داخلی است. لذا هم اکنون فرصت بسیار خوبی پیش رویمان قرار گرفته تا با تولید کالاهای با کیفیت و با تکنولوژی بالا بازار کشورها هدف را تصاحب کرده و در زنجیره ارزش جهانی قرار بگیریم.

نظر شما