شناسهٔ خبر: 181526 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

عضویت در شانگهای و بریکس نتیجه اجرای سیاست توسعه روابط با شرق است

سارا فلاحی نماینده ایلام عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به غفلت دولت قبل از توسعه روابط با شرق و همسایگان، گفت: عضویت در شانگهای و بریکس نتیجه اجرای سیاست توسعه روابط با شرق است.

به گزارش «نماینده»، سارا فلاحی درباره عضویت جمهوری اسلامی در گروه بریکس( گروهی شامل هند، روسیه، برزیل، چین، آفریقای جنوبی و قدرت های نوظهور جهان) گفت: به هر میزان که جمهوری اسلامی ایران به گروه‌های بین المللی اقتصادی بپیوند، تاثیر به سزایی در خنثی‌سازی تحریم‌ها و رشد اقتصادی کشور خواهد داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: همزمان با سفر آیت الله رییسی به آفریقای جنوبی با عضویت جمهوری اسلامی ایران در گروه بریکس موافقت شد و کشورهای بزرگی نظیر چین، روسیه، هند و قدرت‌های نوظهور جهان در این گروه عضو هستند که شاخص مثبتی برای سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

نماینده مردم ایلام در مجلس با اشاره به مزیت‌های مثبت عضویت در بریکس برای ایران تصریح کرد: عضویت در این گروه سبب خواهد شد معاملاتی که با کشورهایی نظیر چین، برزیل، آفریقای جنوبی و سایر کشورهای عضو بدون استفاده از دلار انجام می‌شود، در رشد و توسعه اقتصادی کشور نقش به سزایی ایفا کند. جمهوری اسلامی در حوزه‌های انرژی، فعالیت‌های دانش بنیان و خدمات فنی و مهندسی توانایی ارائه خدمات به اعضای بریکس را دارد که این رویکرد سبب انتفاع طرفین از یکدیگر خواهد شد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بریکس توانایی تبدیل شدن به رکن اصلی اقتصاد دنیا را دارد، یادآور شد: درصد بالایی از جمعیت دنیا متعلق به اعضا بریکس است و این گروه توانایی ایجاد سیستم جدید اقتصادی و سیاسی برای تاثیرگذاری بر دیگر کشورهای دنیا را دارد.

نماینده مردم ایلام در مجلس درباره سیاست همسایگی دولت سیزده در ۲ سال اخیر عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران از همان زمانی که مورد تحریم‌های ظالمانه غرب قرار گرفت باید سیاست توجه به همسایگان و کشورهای منطقه را مورد توجه قرار می‌داد که این موضوع در دولت‌های قبل مغفول ماند.

وی با اشاره به ۱۵ کشور همسایه جمهوری اسلامی که ارتقاء روابط با آنها سبب کمک به کشور در زمینه‌های مختلف می‌شود، ادامه داد: دولت سیزدهم از آغاز به کار خود در ۲ سال گذشته بهبود روابط با این کشورها را در دستور کار قرار داد که این سیاست تاثیر مهمی در خنثی سازی تحریم‌ها ایفا کرد و سرانجام مقدمات عضویت در گروه‌های مهم بین المللی نظیر شانگهای و بریکس را فراهم کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، توجه به حفظ اقتدار جمهوری اسلامی نسبت به رقبای بین المللی را یک راهبرد مهم و اساسی برای کشور عنوان و گفت: تحقق چنین راهبردی با توسعه روابط با کشورهای مختلف همسایه و منطقه امکان پذیر است که دولت سیزدهم و دستگاه دیپلماسی کشور به درستی آن را سرلوحه کاری خود قرار دادند.

فلاحی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران باید جایگاه ژئوپلیتیک خود در منطقه و جهان را حفظ کند و از تمام ابزارهای ممکن از جمله تقویت مرزهای زمینی و دریایی در این راه استفاده کرده و از نظر اقتصادی این مرزها را برای توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه ارتقاء دهد.

وی دیپلماسی همسایگی را پلی برای پیشبرد اهداف سیاسی و اقتصادی کشور در دنیا برشمرد و یادآور شد: وقتی روابط کشور به همسایگان در همه بخش‌ها به ثبات و پایداری لازم برسد، در این صورت برنامه‌های راهبردی و فرا منطقه‌ای دولت مشخص و تثبیت خواهد شد و دولت سیزدهم در این ۲ سال حداکثر توان خود را برای تحقق این سیاست به کار گرفت.

نماینده مردم ایلام در مجلس با اشاره به تلاش دولت برای بهبود روابط با کشورهای همسایه، اظهار داشت: بهبود روابط ایران با همسایگان موجب شد قدرت های فرامنطقه‌ای جایگاه خود را برای دخالت در امور کشورهای منطقه از دست بدهند. بر همین اساس دولت سیزدهم به درستی سیاست بهبود روابط با کشورها منطقه و رفع کدورت‌ها با کشورهایی نظیر عربستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و سایر کشورها را در دستور کار قرار داد.

نظر شما