شناسهٔ خبر: 181416 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

متقاضیان شرکت در انتخابات مجلس در انتظار تائید مدارک برای انجام ثبت‌نام نهایی

انتخابات مهلت پیش ثبت‌نام داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی عصر روز گذشته به پایان رسید و متقاضیان داوطلبی نمایندگی مجلس باید منتظر باشند تا در صورت تائید مدارک از ۲۷ مهر ثبت‌نام خود را نهایی کنند.

به گزارش «نماینده»، مهلت پیش ثبت‌نام داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی عصر روز گذشته به پایان رسید و متقاضیان داوطلبی نمایندگی مجلس دوازدهم در 7 روزی که فرصت داشتند مدارک خود را در سامانه مشخص شده از سوی وزارت کشور بارگذاری کردند.

ثبت‌نام اولیه ۴۸ هزار و ۸۴۷ متقاضی برای انتخابات مجلس

براساس آمار اعلام شده روز گذشته و در روز هفتم پیش ثبت‌نام های انتخابات مجلس، ۱۳ هزار و دویست و سی و چهار نفر ثبت‌نام کردند که در مجموع هفت روز پیش ثبت‌نام، ۴۸ هزار و ۸۴۷ متقاضی موفق به پیش ثبت‌نام شدند.

در روز آخر پیش ثبت نام ها، با بارگذاری مدارک ۱۳ هزار و دویست و سی و چهار متقاضی ستاد انتخابات کشور شاهد شلوغ ترین روز برای پیش ثبت نام‌ها بود و این نشان می دهد خیلی از متقاضیان ثبت نام اولیه خود را به روز آخر موکول کرده بودند.

بانوان ۱۴ درصد مجموع متقاضیان را شکل می‌دهند، یعنی ۲ درصد نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش داشته‌اند.

۷۰ درصد متقاضیان دارای کارشناسی ارشد هستند، ۱۶ درصد مدرک دکتری، ۱۱ درصد کارشناسی با سابقه ایثارگری و داوطلبی مجلس و ۳ درصد دارای مدرک حوزوی هستند، ۳۵ درصد متقاضیان نیز در بازه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال هستند.

۵۱۱ نفر از پیش ثبت‌نام‌کنندگان، نمایندگان دوره‌های نهم، دهم و یازدهم هستند، بیش از هزار نفر از ثبت‌نام‌کنندگان براساس خوداظهاری نیز جزو نمایندگان ادوار هستند.

رتبه اول متقاضیان نسبت به کرسی‌های نمایندگی متعلق به البرز است که به ازای هر کرسی ۴۳۰ متقاضی ثبت‌نام کرده‌اند، در مورد شاخص میزان استقبال زنان، البرز رتبه اول و تهران رتبه دوم را داراست.

۲۷ مهر تا ۳ آبان زمان ثبت‌نام نهایی داوطلبان

۴۸ هزار و ۸۴۷ متقاضی که موفق به بارگذاری مدارک خود در مرحله پیش ثبت نام شده اند حالا باید از ۲۷ مهر تا ۳ آبان ثبت نام خود را نهایی کنند که این ثبت نام به صورت الکترونیکی خواهد بود و البته ستاد انتخابات کشور اعلام کرده در صورت نیاز امکان مراجعه حضوری هم وجود دارد.

ارسال مدارک متقاضیان به ۶ دستگاه مشخص شده در قانون

با پایان مهلت پیش ثبت نام، حال باید براساس قانون همه اطلاعات بارگذاری شده به شش دستگاه ثبت احوال، فراجا، دادستانی، وزارت امور خارجه، سازمان امور استخدامی و وزارت علوم، بهداشت، دانشگاه آزاد و حوزه‌های علمیه ارسال شود که این دستگاه‌ها فرصت دارند به مدت یک ماه نظرشان را اعلام کنند.

نواقص پرونده‌ها نیز به صورت پیامکی برای متقاضیان ارسال می‌شود و پرونده‌ها بدون نقص برای شش دستگاهی که نام برده شد، ارسال می‌شود، پس از دریافت پاسخ‌ها از شش دستگاه، کد رهگیری برای متقاضیانی که مدارکشان مورد تأیید است، ارسال خواهد شد.

متقاضیان شرکت در انتخابات مجلس هم اکنون در انتظار تائید مدارک توسط 6 نهاد اعلام شده هستند تا بتوانند برای انجام ثبت‌نام نهایی اقدام کنند.

تکلیف داوطلبان نمایندگی مجلس از خارج کشور چیست؟

داوطلبان نمایندگی مجلس از خارج کشور توسط نامه رسمی وزارت خارجه به وزارت کشور معرفی می‌شوند.

به گفته رئیس ستاد انتخابات کشور بعد از معرفی این داوطلبان، اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

نظر شما