شناسهٔ خبر: 181415 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

دولت تضمین لازم برای اجرای آزادسازی منابع مالی را از آمریکا دریافت کرده است

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست با اصحاب رسانه، موضوع آزادسازی منابع بلوکه شده کشورمان را یادآور شد و گفت: روند مذاکرات تبادل زندانیان و آزادسازی منابع مالی در بازه زمانی دو سال به طول انجامید و طبق توافق طرفین، دولت تضمین لازم را برای اجرای مفاد این تفاهم توسط طرف آمریکایی دریافت کرده است.

به گزارش «نماینده» ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز (دوشنبه، ۲۳ مرداد ماه) خود با اصحاب رسانه، حمله شوم به حرم مطهر حضرت شاهچراغ در شیراز که منجر به شهادت و مجروح شدن تعدادی از خادمان و زائران شد را محکوم کرد و گفت: با تلاش محافظان امنیت، تروریست کور دل در لحظات اولیه دستگیر شد و قطعاً مراجع ذی صلاح به موضوع رسیدگی می‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: تروریست‌های جنایتکار درصددند انتقام ضربات سنگینی که جمهوری اسلامی ایران و نیروهای شجاع و ایثارگر ایران به شجره خبیثه و پلید تروریسم در سال‌های گذشته وارد کردند، را از مردان و زنان و شهروندان ایران اسلامی بگیرند. حمله به زائران بیگناه در حریم حرم اهل بیت عصمت و طهارت اقدامی جنایت آمیز برای انتقام گیری از ضربات سهمگینی است که از دست نیروهای شجاع و فداکار ایران در میادین نبرد دریافت کردند.

کنعانی در ادامه در خصوص آزادسازی منابع بلوکه شده کشورمان، گفت: آزادسازی منابع مالی جمهوری اسلامی ایران که به دلیل تحریم‌های غیرقانونی و فشارهای دولت آمریکا بر دیگر کشورها و مؤسسات مالی کشورهای مختلف در بازه زمانی نسبتا طولانی مسدود شده بود آزادسازی و رفع انسداد و رفع محدودیت از این منابع مالی طی سالیان گذشته از جمله در دو سال اخیر در دستورکار جدی دولت و وزارت امور خارجه بوده است. یکی از موضوعات ثابت و مهم مورد پیگیری بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: روند مذاکرات دو سال در بازه‌های زمانی مختلف به طول انجامید. روند آزادسازی متقابل زندانیان و آزادسازی منابع مالی متعلق به دولت و ملت ایران طبق توافق طرفین در چارچوب توافق شده انجام خواهد شد. دولت ایران تضمین لازم را برای اجرای مفاد این تفاهم توسط طرف آمریکایی دریافت کرده است و این روند در چارچوب خود پیش می‌رود. ورود به جزئیات در این مقطع کمک کننده نیست. دولت برای استیفای حقوق ملت جدی است و ذره ای کوتاهی نخواهد کرد و از حقوق ملت ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد.

وی ادامه داد: پیگیری حقوق ایرانیان در سراسر جهان به ویژه ایرانیانی که با اتهامات و بهانه‌های واهی به صورت غیرقانونی تحت بازداشت و پیگرد قضایی رژیم آمریکا قرار داشتند به عنوان وظیفه ذاتی دستگاه دیپلماسی با جدیت پیگیری کردیم. اتفاقی که طی روزهای گذشته رخ داد نتیجه همین پیگیری و مداومت و جدیت در استیفای حقوق ملت و کشور بود. مایل به ورود به جزئیات نیستم. جزئیات مرتبط با دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط ایرانی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه قوه قضاییه در خصوص تبادل زندانیان اطلاعات تکمیلی را در صورت صلاح‌دید اعلام خواهد کرد، گفت: روند قضایی در خصوص زندانیان طرف مقابل انجام شده و تبادل در چارچوب روند قضایی انجام خواهد شد و این بخشی از توسل جمهوری اسلامی به ظرفیت های دیپلماتیک برای پیگیری حقوق جمهوری اسلامی است و این روند را با جدیت ادامه می‌دهد و گام‌های تکمیلی را در این مسیر برخواهد داشت.

کنعانی در ادامه نشست امروز ضمن درود به روح بلند شهید سلیمانی در پاسخ به سوالی، اظهار کرد: وقوع حادثه تلخ و شوم و جنایت شب گذشته در حرم شاهچراغ یک بار دیگر همگان و ملت ایران را به نقش موثر و بی نظیر سردار شهید در مبارزه با تروریسم بیش از پیش واقف کرد و اذهان را متوجه این سردار شهید کرد که اگر مبارزات خستگی ناپذیر قهرمان بزرگ نبود معلوم نبود داعش و جریان‌های تکفیری و ابزار قدرت‌های بزرگ در منطقه چه به روز ملت‌های منطقه می‌آوردند.

وی افزود: اگر حمایت برخی دولت ها و قدرت های شناخته شده نبود، داعش به این میزان رشد نمی‌کرد. برخی به صورت ابزاری از این جریان حمایت کردند اما نقش شهید سلیمانی در مبارزه موثر با این جریانات نقشی موثر بود، اقدام ناجوانمردانه رژیم آمریکا با دستور مستقیم رئیس جمهور آمریکا بخاطر شناخت از نقش ایشان در مبارزه با تروریست بود و دولت آمریکا انتقام خود و داعش را از شهید سلیمانی گرفتند.

کنعانی در پاسخ به سوال دیگری با بیان اینکه هئیت ها مختلفی بین ایران و افغانستان در حال تبادل است، گفت: در چارچوب معاهده ۱۳۵۱ایران و افغانستان و با توجه به پیگیری های مختلف برای حق آبه و ادعای طرف افغانستانی که کمبود بارندگی باعث کمبود آب شده طرف ایرانی خواستار بازدید از سد تاسیسات و مرکز آب سنجی را داشت، درخواست طرف ایرانی از ایستگاه آب سنجی مورد موافقت طرف افغانستانی قرار گرفت و هیئتی متشکل از متخصصان فنی وزارت نیرو و معتمدان سیستان و بلوچستان به استان نیمروز افغانستان سفر کرده و بازدیدی را انجام دادند.

وی افزود: چند روز گذشته هیأت به کشور بازگشت و گزارش‌های این هیأت در جلسات تخصصی و کارشناسی در حال ارائه و تبادل نظر است و مقامات ذیربط کشور در جریان گزارش بازدید این هیأت قرار خواهند گرفت و به جمع بندی اولیه در این مرحله خواهند رسید. در این مرحله تنها یک درخواست از درخواست ایران دایر بر بازدید از این ایستگاه آب سنجی مورد تأیید و اجابت قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: همانطور که کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان بیان کرد این اولین بازدید هیأت فنی ایران از ایستگاه آب سنجی دهراورد از ۱۳۵۱ تاکنون بوده است انتظارات و توقعات ایران از دولت سرپرستی افغانستان در تامین حق‌آبه کشور وجود دارد.

کنعانی در ادامه نشست خبری امروز خود درباره سفر رئیس جمهور به عربستان، گفت: دعوت پادشاه عربستان از رئیس جمهور برای سفر به این کشور به صورت رسمی انجام شده اما تاریخی در نظر گرفته نشده است. در چارچوب اراده سیاسی برای توافقات در زمان مقتضی این سفر انجام می‌شود البته سفر وزیر خارجه را در بازه زمانی نزدیک به ریاض در چارچوب دعوت انجام شده و روند پیشرفت مناسبات و احیای همکاری های دو جانبه در حوزه منطقه ای و اقتصادی در دستور کار قرار دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص آزادسازی منابع بلوکه شده به بیانیه وزارت خارجه اشاره کرد و گفت: بر اساس تفاهم و تضامین امکان دسترسی کامل به منابع برای کالا های غیر تحریمی وجود دارد، بر اساس مصلحت جمهوری اسلامی مابقی هم به عنوان سپرده در بانک ها است و سود هم به آن تعلق می‌گیرد. برجام و مذاکرات نیز بسته نیست و مسیر خاص خود را دارد و مسیر تبادل زندانیان و آزاد سازی منابع مسدود شده ارتباط مستقیمی به آن ندارد اما طبیعتاً به تنش زدایی و باز کردن مسیر های دیگر می‌تواند کمک کند و ما به روند دیپلماتیک و احقاق حقوق ایران پایبندیم.

وی در خصوص دارایی‌های ایران در ژاپن، اظهار کرد: میزان قابل توجهی از منابع مالی موجود در ژاپن در چارچوب تفاهم‌های دوجانبه در مقاطع مختلف به انحاء مختلف دریافت کردیم. بخش محدودی از منابع مالی ایران در بانک‌های ژاپن باقی است که در این زمینه گفت‌وگوها در سفر اخیر امیرعبداللهیان با مقامات عالی ژاپن انجام شده است. خوشبین هستیم گفت‌وگوهای مثبتی است و امکان استفاده از منابع مالی ما در ژاپن به روش‌های مدنظر ایران و تفاهماتی که با طرف ژاپنی انجام خواهیم داد میسر خواهد شد.

کنعانی افزود: رفع انسداد از دارایی‌های ایران در کشورهای مختلف به عنوان موضوع بسیار مهم مورد توجه دستگاه دیپلماسی است و با جدیت دنبال می‌کنیم در موارد دیگر پیشرفت‌های داشتیم و خوشبین هستیم بخش دیگری از دارایی‌های مسدود شده ایران در مقاطع مختلف آزاد شود و در این خصوص اطلاع رسانی خواهیم کرد. این جزو اولویت‌های دستگاه دیپلماسی و اولویت‌هایی است که رئیس جمهور بر عهده دستگاه دیپلماسی گذاشته است و با مشورت با دوایر ذیربط کار با جدیت و اهتمام و تدبیر در حال پیگیری است.

سفارت عربستان و سرکنسولگری این کشور در مشهد رسما آغاز به فعالیت کرده است

سخنگوی وزارت خارجه درباره افتتاح رسمی سفارت عربستان در تهران، گفت: افتتاح رسمی را دولت عربستان باید اطلاع رسانی کند. در چارچوب توافقات انجام شده سفارت عربستان در تهران یکشنبه گذشته براساس یادداشت رسمی ارسالی از سوی سفارت پادشاهی عربستان رسما آغاز به فعالیت کرده است و به وزارت خارجه اطلاع رسانی شد و سرکنسولگری این کشور در مشهد نیز براساس اطلاع رسمی طرف عربستانی از شنبه گذشته در شهر مشهد آغاز به کار کرد. این گام مهم برای آغاز مجدد فعالیت دو نمایندگی سیاسی و دیپلماتیک عربستان در ایران بود و این روند پیش خواهد رفت. در ارتباط با مراسم افتتاح رسمی مرتبط با دولت عربستان است.

دولت‌ها و کشورها از هرگونه حمایت از منافقین باید اجتناب کنند

سخنگوی وزارت خارجه درباره انتقال منافقین از آلبانی به کانادا، گفت: این خبر را در رسانه ها دیدیم ولی خبر تأیید شده‌ای را ندارم. اقداماتی را دولت آلبانی علیه این فرقه تروریستی در خاک آلبانی انجام داده است. امیدواریم که با توجه به شناختی که از ماهیت این گروهک و فرقه تروریستی وجود دارد دولت آلبانی اقدامات خود را در ارتباط با این گروهک تکمیل کند و از هر اقدام در برخورد با اینها استقبال می‌کنیم و این را در راستای مسؤولیت بین‌المللی دولت‌ها در مقابله، برخورد و مهار جریان‌های تروریستی تلقی می‌کنیم. برخی دولت‌های غربی با رویکردهای دوگانه در حال بهره‌برداری از این گروهک علیه کشور ما هستند و در سالیان متمادی شاهد حمایت‌های سیاسی، اطلاعاتی، امنیتی، مالی و معنوی از این فرقه تروریستی بودیم و دولت آلبانی در سالهای گذشته میزبان این گروهک بود که خوشبختانه شاهد برخی اقدامات از سوی دولت این کشور علیه فرقه منافقین هستیم.

کنعانی افزود: با توجه به تعهداتی که از منظر بین‌المللی و حقوق بین‌الملل کشورها برای مقابله با جریان‌های تروریستی دارند انتظار داریم هیچ یک از کشورهای عضو سازمان ملل از این گروهک حمایت، میزبانی و استقبال نکنند و اجازه برگزاری همایش را به آن ندهند.

وی گفت‌: اقداماتی واضح از قبیل ترورهای کور، ‌بمبگذاری علیه اماکن عمومی، اقدامات غیرقانونی دیگر از منظر قوانین بین‌المللی به عنوان جرم شناخته شده از جمله پولشویی و انجام عملیات سایبری و ارتکاب اقدامات ضد حقوق بشری علیه اعضای سازمان و نقض حقوق خانواده‌های اعضا از منظر بین‌المللی به عنوان جرم شناخته شده است و چنین فرقه‌ای شایسته حمایت نیست و هر حمایت از این فرقه مسؤولیت قانونی برای کشورها به همراه خواهد آورد. به دیگر کشورها هشدار می‌دهیم اشتباه گذشته را تکرار نکنند و از هرگونه حمایت از این فرقه اجتناب کنند. ما هرگونه اقدام را علیه امنیت ملی خود می‌دانیم.

نظر شما