شناسهٔ خبر: 181389 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

سنگینی نظام اداری مانع حرکت قطار پیشرفت کشور می‌شود

علی آذری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: برای پیمودن مسیر پیشرفت کشور و تحقق برنامه های توسعه ای، تحول در نظام اداری کشور و همفکری و وحدت بین دولت و مجلس یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

به گزارش «نماینده»، علی آذری درباره الزامات لازم برای مبارزه با فساد و تحقق برنامه های توسعه ای کشور، بیان کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم دولت باید شجاعت به خرج بدهد. امروز مصیبت کشور از سنگینی نظام اداری است. این سنگینی نظام اداری مانع حرکت قطار پیشرفت کشور می شود. به روایتی ما دارای ۱۰ میلیون کارمند فعال و بازنشسته هستیم. چابک سازی هم در حوزه انسانی و هم در حوزه اداری لازمه توسعه کشور است.

وی در ادامه اظهار کرد: این چابک سازی به هزار دلیل مهم است. اگر امروز از فساد در کشور صحبت می کنیم، منظور ما فسادی نیست که، فساد بد باشد بلکه فساد خوب است. این فساد خوب در بدنه بزرگ دولت گم می شود همین فساد امروز مردم را اذیت می کند. این فساد نیز دارای آثار اجتماعی است و برای اقتصاد کشور هزینه دارد. وجود این فساد که تازه از نوع خوب است سبب می شود تا قضاوت و توقع مردم از اجرای پروژه های مهم مانند برنامه توسعه منحرف شود. فشار افکار اجازه نمی دهد که تصمیم گیری آزادانه و درست صورت بگیرد.

نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: من معتقد هستم که دولت سیزدهم شجاعانه می تواند جلوی این موضوع بایستد. از طرف دیگر اگر کشور را مانند یک پازل در نظر بگیریم، نماینده هر شهرستان و استان یک قسمت از این پازل است. دولت باید در مسیر توسعه کشور از ظرفیت نمایندگان استفاده کند. اگر نماینده نیز برای خودش چیزی خواست باید کنار گذاشته شود اما اگر برای منافع عموم تلاش می کند باید در کنار دولت بایستد. ۹۰ درصد نمایندگان برای منافع عموم مردم می دوند. اگر پنج مشکل در هر شهرستان با همفکری نماینده منطقه حل شود نتیجه آن رضایت و اقبال عام جامعه است.

وی در ادامه تاکید کرد: از طرف دیگر ما داری شرکت‌های متعددی در سطح کشور هستیم که همه منابعی که برای توسعه کشور است را می بلعند اما خروجی ندارند. هر کدام از این شرکت ها باید شناسایی شده و به عنوان معین در کنار نمایندگان قرار گیرند و با همفکری منابع را به جهت درست هدایت کنند.

وی افزود: مجلس و دولت وظیفه دارند رویش های نظام را فراتر از آنچه که امروز است به مردم نشان دهد. نشان دادن این رویش‌ها نیز در قالب این همفکری و همکاری میسر خواهد شد. باید از ظرفیت ها به صورت دقیق استفاده شود. از طرف دیگر اگر ما بخواهیم پیشرفت کنیم، کشور ما هر منابعی که لازم باشد را دارد. دشمن نیز از این ظرفیتها به خوبی استفاده می کند و جامعه را به سمت دو قطبی می برد. پایین آوردن عیار معنویت و اخلاق از برنامه های دشمن است. ما اینجا مسئول هستیم و باید وحدت داشته باشیم. تحول در نظام اداری باید انجام شود. نظام اداری امروز مانع پیشرفت کشور است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مجلس قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار را تصویب کرد اما آیا آنطور که باید خروجی داشت؟ خیر. چرا که در نظام اداری سنگین گم شده است. امروز به جای ۱۰۰ همت ما باید ۱۰ همت حقوق پرداخت می کردیم و مابقی منابع صرف توسعه کشور می شد. از طرف دیگر ما نباید فرصت سوزی کنیم. برای تحقق سند توسعه باید یک مدل کوتاه مدت تعریف شده و از همه ظرفیت ها برای تحقق آن استفاده شود. امروز اکثر نخبگان مدعی هستند از ظرفیت ما استفاده نمی شود.

آذری در پایان گفت:‌ تحقق برنامه توسعه و سند توسعه ملی نیازمند یک فاعل است. ما رئیس جمهور شجاع، پاکدست، جهادی و میدانی داریم. باید از سایر ظرفیت ها استفاده شود. از طرف دیگر امروز چه بخواهیم و چه نخواهیم معیشت مردم با روابط بین الملل گره خورده است. مجلس و دولت باید دست به دست هم داده این تحول ها را انجام دهند. ما می توانیم.

نظر شما