شناسهٔ خبر: 181382 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

حجم تجارت ایران و پاکستان از ۸۰۰ میلیون به ۲.۵ میلیارد رسید/ چشم انداز ۵ میلیارد دلاری

«احمد امیرآبادی فراهانی» نماینده قم در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده» رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان، با بیان حجم تجارت ایران با پاکستان پیش از این ۸۰۰ میلیون دلار بود، گفت: از ابتدای دولت سیزدهم در مدت کوتاهی حجم تجارت ایران با پاکستان در مدت کوتاهی به ۲.۵ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش «نمانیده»، احمد امیرآبادی فراهانی که در جریان سفر اخیر وزیر امور خارجه به پاکستان، هیات دیپلماتیک ایران را همراهی می‌کرد ، درباره نقش گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان در جهت تسهیل مراودات دو کشور گفت: گروه دوستی پاکستان بزرگترین گروه دوستی مجلس شورای اسلامی است و افراد بسیار پرنفوذ مجلس در این گروه عضو و تعداد زیادی از آنها از اعضای هیات رئیسه مجلس هستند.

رئیس گروه دوستی ایران و پاکستان در مجلس بیان کرد: تعداد گذرگاه‌های مرزی پیش از این سه گذرگاه بود.ما با پیگیری‌هایی که از مجموعه‌های وزارتخانه‌های کشور، اقتصاد و دارایی، صنعت و کمیسیون مشترک وزارت راه، وزارت خارجه انجام دادیم این گذرگاه‌ها را به لحاظ اجرایی به ۶ گذرگاه رسانده‌ایم.

وی با بیان اینکه برخی از نمایندگان سیستان و بلوچستان عضو این گروه هستند و برای پیگیری انگیزه دارند، اظهار داشت: در حال حاضر سیاست‌گذاری بر ایجاد ۹ گذرگاه است که به‌زودی سه گذرگاه دیگر هم ایجاد می‌شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این گذرگاه‌های مرزی، زمانی که افتتاح می‌شوند و رفت و آمدها در آنها انجام می‌شود، گمرکات و تبادلات راه‌اندازی و کارهای تجاری انجام می‌شود و بسیاری از کارها در این گذرگاه‌ها صورت می‌گیرد و موجب شکل‌گیری تجارت منطقه‌ای و محلی و افزایش تراز تجاری دو کشور می‌شود.

امیرآبادی فراهانی درباره موضوع تهاتر کالا بیان کرد: مسئله سوم بحث تهاتر کالاها و اتاق تهاتر میان اتاق‌های بازرگانی کراچی، کویته، زاهدان، تهران است، وزیر صمت وقت در این رابطه سفری به پاکستان داشت.

امیرآبادی فراهانی ایجاد اتاق تهاتر ایران و پاکستان را گام مهمی در راستای ارتقای روابط دو کشور بر شمرد.

وی تصریح کرد: این موارد از جمله نقش‌آفرینی‌هایی است که گروه دوستی پارلمانی در بحث مسائل اقتصادی و تجاری دارد. گروه دوستی پارلمانی همچنین در بحث نزدیکی دو دولت و دو ملت هم می‌توانند بسیار نقش‌آفرین باشند و فضای ارتباطی مطلوب و مناسبی را میان دو کشور به وجود بیاورند.

رییس گروه دوستی و پارلمانی ایران و پاکستان درباره چشم‌انداز ۵ میلیارد دلاری تجارت میان ایران و پاکستان در این سفر گفت: با توجه به تجربه ۱۲ ساله‌ ریاست گروه دوستی پاکستان و ایران معتقدم که امکان دست یابی به این اهداف وجود دارد، در سال های گذشته حجم تجارت ایران و پاکستان ۸۰۰ میلیون دلار بود. در آن زمان وقتی از تجارت دو سه میلیاردی سخن می‌گفتیم برای برخی قابل قبول نبود،اما در مدت کوتاهی در دلوت سیزدهم حجم تجارت دو کشور به ۲.۵ میلیارد دلار رسیده است.

امیرآبادی فراهانی ادامه داد: با ایجاد اتاق تهاتر دو کشور،تعامل و همکاری بانک مرکزی ایران و پاکستان،اعطای تضمین های اقتصادی به تجار امکان دست یابی به هدفگذاری های اقتصادی و تجاری وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد:ایران می تواند در زمینه واردات دام زنده، گوشت و برنج از پاکستان اقدام کند، پاکستان نیز به تولیدات بنزین و میعانات، LPG، گاز مایع جمهوری اسلامی نیاز دارند، در صورتی که خط لوله گاز ایران تا بندر گوادر برسد، دستاورد بزرگ اقتصادی برای دو کشور خواهد داشت.

نظر شما