شناسهٔ خبر: 181263 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

پیشبرد روابط راهبردی با آفریقا برای جمهوری اسلامی ایران در اولویت است

عمویی عضو کمیته اجرایی اتحادیه بین المجالس اسلامی در دیدار با نایب رئیس مجلس سنای ساحل عاج، گفت: پیشبرد روابط راهبردی در حوزه سیاست خارجی با قاره آفریقا به عنوان شرکای اقتصادی و تجاری، برای جمهوری اسلامی ایران، در اولویت است.

به گزارش«نماینده»، ابوالفضل عموئی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و ابراهیم رضایی نماینده مردم دشتستان و از اعضای کمیته اجرایی اتحادیه بین المجالس اسلامی (PUIC) که برای مشارکت در چهل و نهمین نشست این کمیته به ابیجان سفر کرده‌اند، با خانم فانی شانتال نایب رئیس مجلس سنای ساحل عاج دیدار و درخصوص روابط سیاسی و اقتصادی دوجانبه و سایر موضوعات مورد علاقه طرفین، گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

عموئی در این دیدار ضمن ابلاغ سلام آقای دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس مجلس سنای ساحل عاج، بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط دوجانبه با این کشور تأکید کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم با بیان اینکه اراده دولت و مجلس ایران بر توسعه و گسترش روابط با قاره آفریقا است، سفر اخیر رییس جمهور کشورمان به کنیا، اوگاندا و زیمبابوه را در این راستا ارزیابی کرد و افزود: پیشبرد روابط راهبردی در حوزه سیاست خارجی با قاره آفریقا به عنوان شرکای اقتصادی و تجاری، برای جمهوری اسلامی ایران، در اولویت است.

وی در همین زمینه تصریح کرد: ساحل عاج در غرب آفریقا، ازجمله کشورهای با ظرفیت بالا برای توسعه روابط اقتصادی محسوب می شود و دو کشور باید بر اعزام هیئت های تجاری و آشنایی بیشتر از ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری فیمابین تمرکز کنند.

عموئی در بخش دیگری از سخنانش، تصویر سازی رسانه ها از جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک کشور محدود شده با تحریم، غیرواقعی خواند و خاطرنشان کرد: سال گذشته ایران تجارت بالای ۱۳۰ میلیارد دلاری را تجربه کرد که ۱۰۰ میلیارد دلار آن محصول تجارت غیرنفتی بوده است.

شانتال: ظرفیت‌های زیادی برای توسعه روابط میان دو کشور وجود دارد

در ادامه این دیدار خانم شانتال، نایب رئیس مجلس سنای ساحل عاج، ضمن خیرمقدم و ابراز خرسندی از حضور هیئت پارلمانی کشورمان در ابیجان و مشارکت در نشست کمیته اجرایی اتحادیه بین المجالس اسلامی، بر آمادگی ساحل عاج برای ارتقا سطح مناسبات با جمهوری اسلامی ایران، تأکید کرد و گفت: ظرفیت‌های زیادی برای توسعه روابط میان دو کشور در حوزه‌های مختلف، بویژه در بخش اقتصادی، صنعتی، بهداشتی، کشاورزی، علمی و فناوری وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

خانم شانتال با اعلام این خبر که به زودی در مجلس سنای ساحل عاج گروه دوستی پارلمانی با جمهوری اسلامی ایران تشکیل خواهد شد، ابراز امیدواری نمود این اقدام بتواند در چارچوب تقویت هرچه بیشتر روابط سیاسی - اقتصادی دو کشور مؤثر باشد./

نظر شما