شناسهٔ خبر: 181016 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

کشورهای آمریکای لاتین به دوستان ارزشمند سیاسی و اقتصادی ایران تبدیل شده‌اند

فدا حسین مالکی.jpg عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: سفر رییس جمهور به آمریکای لاتین، کشورهای این منطقه را به دوستان سیاسی و اقتصادی ایران تبدیل کرده است به طوری که دیگر این منطقه حیاط خلوت ایالات متحده محسوب نمی‌شود.

‌به گزارش «نماینده»، فداحسین مالکی درباره سفر آیت الله رئیسی رئیس جمهور به سه کشور ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه در آمریکای لاتین گفت: دورخیزی که دولت سیزدهم برای توسعه ارتباطات با کشورهای دورتر از جمله آمریکای لاتین برداشته، از نظر سیاسی و اقتصادی بسیار قابل تأمل و دارای اهمیت است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: از نظر سیاسی این سفر برای غرب به ویژه آمریکا و کشورهایی اروپایی یک پیام مهم دارد، اینکه جمهوری اسلامی در این کشورها نفوذ کرده و دیگر کشورهای آمریکای لاتین حیاط خلوت ایالات متحده محسوب نمی‌شوند و آمریکا جایگاهی در این کشورها ندارد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس یادآور شد: بینش مشترک جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آمریکای لاتین از جمله کوبا، ونزوئلا ونیکاراگوئه به آمریکا به دلیل عملکرد بد ایالات متحده به این کشورها است و امروز این کشورها به دوستان ارزشمند و استراتژیک سیاسی و اقتصادی ایران تبدیل شده‌اند.

وی با اشاره به ابعاد اقتصادی سفر آیت الله رئیسی به کشورهای آمریکای لاتین تصریح کرد: موقعیت ممتازی که جمهوری اسلامی ایران در نفت، پتروشیمی، گاز و دیگر صنایع دارد و نیازی متقابلی که بین ایران و این کشورها ترسیم شده، سبب تحکیم روابط اقتصادی متقابل می‌شود و این فرصت ارزشمندی برای بخش خصوصی است تا نقش پررنگی در آمریکای لاتین ایفا کند.

مالکی اضافه کرد: این مراودات متقابل کمک خواهد کرد تا هر دو جریان اثرات تحریمی را کمتر متحمل شوند و توسعه اقتصادی را بیش از گذشته ادامه دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، توسعه روابط با کشورهای جهان را کمک به رفع مشکلات داخلی و افزایش اعتبار برای کشور عنوان کرد و گفت: در عین حال برای صادرات به کشورهای آمریکای لاتین باید زیرساخت‌های لازم توسعه یافته و ضعف‌هایی که وجود دارد رفع شود تا نتیجه کافی از این مراودات کسب کنیم.

مالکی ادامه داد: در سفر آیت الله رئیسی و هیأت همراه به ونزوئلا ۱۹ سند و تفاهمنامه همکاری در حوزه‌هایی همچون «ارتباطات و فناوری اطلاعات، انرژی، بیمه، حمل و نقل دریایی، آموزش عالی، کشاورزی، دارویی و پزشکی، تبادلات فرهنگی و همچنین توسعه همکاری‌های معدنی» به امضا رسیده که نشانه عمق ارتباطات جمهوری اسلامی با این کشور است.

وی دیپلماسی دولت سیزدهم با کشورهای جهان را موفق ارزیابی و خاطرنشان کرد: بهبود روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس و از سرگیری روابط با عربستان و رفع برخی از چالش‌هایی که با کشورهای همسایه در دستورکار دولت قرار گرفت در کنار تلاش برای آغاز روابط با مصر پس از چند دهه همراه با حضور در اجلاس‌های بین المللی و تحکیم روابط با کشورهایی نظیر روسیه و چین، نشانه رویکرد موفق دولت در ارتباطات بین الملل است.

نظر شما