شناسهٔ خبر: 181006 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

ائتلاف با بلوک آفریقایی و آمریکای لاتین، دیپلماسی موفق دولت است

عباس گلرو عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، ائتلاف و اتحاد جمهوری اسلامی با کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین را دیپلماسی موفق دولت برشمرد و گفت: تبادل تجاری در حوزه نفت و کشاورزی محور سفر آیت الله رییسی به آمریکای لاتین است.

به گزارش «نماینده»، عباس گلرو درباره سفر آیت الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهور به آمریکای لاتین اظهار داشت: سفر رییس جمهور در این زمان از جنبه‌های مختلف اهمیت دارد که حضور و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در قلب آمریکای لاتین بخش نخست آن است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: آمریکای لاتین در حقیقت منطقه تحت نفوذ مستقیم ایالات متحده آمریکا است و به رغم چنین رویکردی، رییس جمهور در فضای امنیتی آمریکایی‌ها به سه کشور کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا سفر کرده است.

نماینده مردم سمنان در مجلس با بیان اینکه منافع اقتصادی جمهوری اسلامی ایران نباید محدود به یک منطقه شود، گفت: آمریکای لاتین منطقه‌ای بسیار با کیفیت برای تعریف منافع مختلف اقتصادی در حوزه نفت، پتروشیمی و سایر محصولات اقتصادی است و طرف مقابل نیز در حوزه محصولات کشاورزی و دیگر اقلام می‌تواند به جمهوری اسلامی کمک کند.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب پیش از این در نوروز امسال به توسعه روابط با کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین تاکید فرمودند و سفر رییس جمهور به نیکاراگوئه علاوه بر اجابت فرمایش ایشان، نشانه توجه جمهوری اسلامی ایران به تنوع روابط خارجی است.

گلرو ادامه داد: کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین از بلوک‌های مهم جهانی هستند که اتحاد و ائتلاف با این کشورها در قدرت جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی اثرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: به تازگی ناوگروه جمهوری اسلامی ایران از منطقه آمریکای لاتین عبور کرد که اعلام حضور قدرتمند به کشورهای مختلف آمریکایی و اروپایی است.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در سومین سفر خارجی خود در سال ۱۴۰۲ بامداد دوشنبه - ۲۲ خرداد - تهران را به مقصد منطقه آمریکای لاتین ترک کرد. این سیزدهمین سفر خارجی آیت الله رئیسی در ۲۱ ماه اخیر است.

حسین امیرعبداللهیان وزیرامور خارجه، جواد اوجی وزیر نفت، محمدرضا قرایی آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت و محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور از جمله همراهان آیت‌الله رئیسی در این سفر هستند.

سفر آیت‌الله رئیسی به کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا با هدف ارتقای سطح روابط و گسترش تعاملات، اسناد همکاری در حوزه‌های مختلف بین مقامات ایرانی و این سه کشور به امضا خواهد رسید. نشست با تجار و فعالان اقتصادی بومی و ایرانی از دیگر برنامه سفر پنج روزه رئیس جمهور به این منطقه خواهد بود.

نظر شما