شناسهٔ خبر: 181005 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

نمایندگان موافق وزیر پیشنهادی صمت چه گفتند؟

صحن مجلس در جریان رسیدگی به طرح رأی اعتماد وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، تعدادی از نمایندگان موافق علی آبادی به بیان ویژگی ها، توانمندی ها و صلاحیت های وی و تأیید برنامه های وی پرداختند.

به گزارش «نماینده»،جلسه رسیدگی به طرح رأی اعتماد عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در صحن علنی امروز سه شنبه ۲۳ خرداد با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور اکنون در حال برگزاری است.

در جریان این نشست، تعدادی از نمایندگان مجلس به بیان برنامه‌ها و توانمندی‌های وزیر پیشنهادی صمت پرداختند که به شرح زیر است:

زاهدی: علی آبادی در دولت کار کرده و بخش خصوصی را خوب می‌شناسد

محمدمهدی زاهدی در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی علی‌آبادی گفت: به عنوان کسی که مدتی سکانداری وزارت علوم را برعهده داشته و سال‌ها عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بوده بیان می‌کنم که تحصیلات وزیر پیشنهادی در بهترین دانشگاه‌های کشور انجام شده و باید قدردان چنین مدیران خبره، تیزهوش و فهیم باشیم. ایشان فوق لیسانس دانشگاه تهران و دکترای خود را از دانشگاه خواجه نصیر گرفته است و در خصوص زمانبندی دریافت مدارک باید گفت که در دانشگاه‌ها چنین اتفاقاتی می‌افتد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق خدمتی وزیر پیشنهادی بیان کرد: سدسازی، تونل‌سازی، برج‌سازی، حضور در تولید صنایع دفاعی، ساخت نیروگاه‌های پیشرفته، لوکوموتیو و شروع عملیات برای خودروهای برقی، بهره‌برداری، بهره‌وری و بهینه‌سازی از جمله اقدامات آقای علی‌آبادی است. مقامات عالی کشور از عملکرد مپنا تجلیل به عمل آورده‌اند و یکی از ویژگی‌های خوب وزیر پیشنهادی این است که با بخش خصوصی آشنایی نزدیکی دارد.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد GDP کشور در وزارت صمت است، توضیح داد: خودروسازی خصوصی، معادن خصوصی و بازار ارز به صورت مستقیم و غیرمستقیم به وزارت صمت مرتبط است. علی آبادی در ۱۰ سال گذشته ارتباط‌گیری خوبی با بخش خصوصی داشته است که نباید این تجربه را دست کم گرفت، او با شناخت مشکلات دولت و نزدیکی با بخش خصوصی می‌تواند اقدامات مناسبی داشته باشد.

زاهدی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد اشتغالزایی کشور مرتبط با وزارت صمت است، تأکید کرد: باید کسی سکاندار این وزارت باشد که بر اشتغالزایی کارآمد بوده و بتواند ارتباط دولت و بخش خصوصی را برقرار کند بنابراین در سالی که باید اشتغال و تولید رو به افزایش باشد، انتخاب چنین فردی می‌تواند به موفقیت کشور کمک کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به برنامه‌های راهبردی وزیر پیشنهادی بیان کرد: برنامه‌های راهبردی او با تکیه بر بهره‌گیری فناوری‌های نو و توجه به صنعت دیجیتال نسل چهارم است که بسیاری از مدیران کشور حتی با واژگان صنعت دیجیتال نسل چهارم آشنایی ندارند اما علی‌آبادی به ریز در برنامه‌های خود به این نسل از فناوری توجه کرده است. او در مپنا نشان داد توانمندی بهره‌گیری و هدایت به سمت صنعت دیجیتال را دارد و باید از حضور چنین شخصی استقبال کنیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از وزیر پیشنهادی درخواست دارم در حوزه معدن به موضوع زنجیره تولید توجه کند. اولویت کشور در حوزه معدن خام‌فروشی است که باید مدیرانی در این حوزه آورده شوند تا زنجیره تولید در معادن را مورد توجه قرار دهد. همچنین در باب خودروسازی باید به سمت خودروهای هوشمند برویم چرا که تا سال ۲۰۳۰ در دنیا دیگر خبری از خودروهای معمولی نخواهد بود و در زنجیره تولید باید به خودروهای هوشمند برقی و هیبریدی توجه کنیم.

وی تأکید کرد: با حرکت به سمت تولید خودروهای هوشمند، صرفه‌جویی قابل توجهی در حوزه بنزین و گازوئیل خواهیم داشت و می‌توانیم با صادرات انرژی برای کشور ارزآفرینی کنیم.

دهمرده: وزیر پیشنهادی صمت اهل رانت و باج دادن نیست / ‏‬علی آبادی شجاعت «نه» گفتن دارد

در ادامه حبیب اله دهمرده در نشست علنی امروز -سه شنبه، ۲۳ خردادماه- مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت: در تجربه‌های خود یاد گرفتم که برای واگذاری پروژه‌های مهم ابتدا بررسی کنم که فرد در کجا کار کرده و چه عملکردی داشته است، سپس وی را انتخاب کنم.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی افزود: علی آبادی دارای برنامه علمی، کارشناسی در ابعاد کوتاه مدت، بلندمدت و میان مدت است.

وی اضافه کرد: وزیر پیشنهادی صمت افق دید وسیعی دارد و ریسک پذیری و خطرپذیری را در دستورکار خود قرار داده است همچنین وی دارای شجاعت نه گفتن است همچنین اهل رانت و باج دادن نیست.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: تجربه دیگری که از وی دارم مربوط به نیروگاه بادی میل نادر است، با وجود اینکه این پروژه ظرفیت بسیاری داشت اما چندین سال بلاتکلیف مانده بود که ایشان آن را عملیاتی کرد.

دهمرده با بیان اینکه وزیر پیشنهادی صمت قول عملیاتی شدن و استفاده از ظرفیت بسیار معادن استان سیستان و کارخانه لاستیک این حوزه را داده است، افزود: وی اهل ابتکار و نوآوری است و کارنامه‌ای که ارائه داده نیز قابل اندازه گیری است، از سوی دیگر آرمانی صحبت نکرده است.

گودرزوند: مخالفان برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت را مطالعه نکرده‌اند

در ادامه مهرداد گودرزوند چگینی در صحن علنی مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت گفت: امروز باید نمایندگان رأی اعتماد را به یکی از مهمترین وزارتخانه‌های کشور با دیدگان باز و بررسی برنامه‌ها به صورت واقعی مورد عنایت جدی قرار بدهند.

وی افزود: اگر می‌خواهیم وزیری توانمند داشته باشیم لازمه آن این است که بتوانیم وی را در بُعد علمی اجرایی و فردی و از نظر عملکردی مورد بررسی قرار داده باشیم.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اینکه برنامه وی را نخوانده باشیم و به یک صفحه خالی اشاره کنیم و ندانیم چه چیزی نوشته و در محضر نمایندگان بزرگ ملت ایران اسلامی توجیه کنیم برای اینکه منافع شخصی و منافع فردی را بر منافع ملت ایران اولویت قرار بدهیم ظلم بر این مردم و رأیی که می‌دهیم خواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه چرا برخی‌ها بدون خواندن برنامه‌ها با وزیر پیشنهادی مخالفت می‌کنند؟ گفت: برنامه‌های وزیر پیشنهادی برای توسعه صنعت سیمان را بخوانید. صفحه ۳۸ درباره راهبردهای کلان ننوشته است، چرا مجلس را به نخواندن متهم کرده‌اید؟ این ظلم به این مجلس انقلابی است. کاش یکبار برنامه‌ها را می‌خواندید و بعد مخالفت می‌کردید. چرا نخوانده آمده‌اید و اینجا حرف‌هایی زدید که هیچکدام با این اسناد همخوانی ندارد؟ تقاضا می‌کنم دقت کنید. امروز نباید تسلیم جوسازی عده‌ای که برنامه‌های وزیر را نخوانده‌اند، قرار بگیریم.

وی در بُعد رسیدگی به صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت گفت: من تا امروز هیچ نشستی با علی‌آبادی نداشته‌ام اما پرونده و برنامه‌های او را با دقت در این چند روز مورد مطالعه قرار داده‌ام. خدا را شاهد و ناظر می‌گیرم غیر از بررسی، دقت در برنامه‌ها به هیچ چیز دیگر رأی نخواهم داد. آن چیزی که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت است از بُعد عملکرد فردی، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا دانشگاه شریف هستند.

گودرزوند خطاب با نمایندگان مجلس گفت: یکی از ویژگی‌ها سوابق تحصیلی وی است، او در بالاترین دانشگاه کشور تحصیل کرده است. بنابراین بحثی باقی نمی‌ماند چرا بحث را به مسائلی مانند دانشگاه امام حسین و دانشگاه امام صادق تقلیل می‌دهیم مگر آنها دانشگاه‌های کشور نیستند. اگر نگاهی دارید با سند و مدرک صحبت کنید.مسئولیت‌های علی‌آبادی از نظر تخصصی و علمی دقیقاً منطبق با رشته وی است و هیچ اشکالی در رشته تحصیلی وی وجود ندارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مورد سوابق اجرایی وزیر پیشنهادی صمت اظهار داشت: علی آبادی صمت در بدنه دولت کار کرده‌است. معاونت وزیر نیرو، در شرکت مپنا که خود یک دولت و وزارتخانه است ۱۵ سال مدیرعامل شرکت بودند. در بخش‌های متعدد سدسازی، تونل‌سازی و بخش‌های متعدد صنعت وارد شده‌اند. ما فردی می‌خواهیم که متخصص باشد هم در بحث دانشگاه و هم در بحث صنعت بتواند مؤثر باشد. مگر ما به‌دنبال چنین فردی نیستیم رئیس جمهور هم چنین فردی را انتخاب کرده است.

وی ادامه داد: بنابراین وزیر پیشنهادی در بحث عملکرد هم فردی دارای سوابق خوبی است و می‌تواند در بخش‌های مختلف کشور مؤثر باشد. وی این توانایی را در بحث‌های علمی، اجرایی نشان داده و در ارتباط با بخش خصوصی بسیار قوی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: ما در وزارت صمت فردی را می‌خواهیم که ارتباط خوبی در بخش خصوصی داشته باشد و بتواند تعامل برقرار کند، بتواند ارتباط با بخش دولتی برقرار کند و همراهی با بخش دولتی و بخش خصوصی را به عنوان نقطه تعاملی و نقطه‌ای که پیشرفت صنعتی در این تعامل است را ایجاد کند و او این سوابق را در جاهایی که بوده، داشته است.
گودرزوندچگینی افزود: مپنا در جذب سرمایه گذاری خارجی و قراردادهای بین‌المللی زبانزد است. چه کسی است که شرکت مپنا را نشناسد؟ چه کسی است که اطلاعات شرکت مپنا را نداشته باشد. علی آبادی حتماً این توانایی را در سطح بین‌المللی دارد.
وی با بیان اینکه کار با شرکت زیمنس یک شرکت بین‌المللی است، افزود: وی نشان داده که در بخش صنعت توانایی دارد مگر غیر از این است که ما به‌دنبال فردی هستیم که بتواند در صنایع داخلی و خارجی مؤثر باشد و در آن بخش کار کند حتماً این توانایی در علی آبادی وجود داشته و دارد و وی در این بخش مؤثر بوده است.
نماینده مردم رودبار در مجلس بیان کرد: من چند پیشنهاد برای وزیر آینده صمت دارم، اول این است ما در بخش صنعت و معدن ظرفیت‌های کلانی در کشور داریم که می‌تواند در بحث تولید ناخالص ملی و ارزآوری بسیار مؤثر باشد. تقاضای من از وزیر پیشنهادی این است که در بخش معادن و صنعت ورود کند و توجه جدی به سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی داشته باشد.
گودرزوندچگینی با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که به کشور کمک و تراز اقتصادی ما را مثبت می‌کند بحث سرمایه گذاری است، تصریح کرد: نگرش به تولید باید با نگاه صادراتی به شرکت‌ها باشد تا از این بُعد بتوانیم تولیدمان را با استانداردهای جهانی ارزآوری کنیم و به دقت به استانداردهای جهانی بپردازیم.
وی ادامه داد: قطعاً در برنامه‌های علی‌آبادی بحث شاخص‌های ارزیابی و واقع‌گرایی، صراحت، شفاف، جامعیت، انسجام و تناسب به‌طور کامل دیده شده و برنامه‌های وی کامل است. لذا تقاضای من این است که نمایندگان تسلیم جوسازی‌ها و نگاه‌هایی که کمکی به کشور نمی‌کند، نباشند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما باید وزرایی را که در درون ساختار دولت هستند و تجربه‌های متعددی دارند و از بخش‌های مختلف وارد بالاترین سطح مدیریتی شده‌اند را مورد حمایت قرار دهیم.
گودرزوندچگینی گفت: چه اشکالی دارد که نیروی نظامی بیاید و در بالاترین مسئولیت قرار بگیرد مگر در آمریکایی که مرتب لقلقه دهانتان است بالاترین سطوح مدیریتی چه کسانی هستند. اگر مطالعه ندارید بررسی کنید. سطح اول مدیریتی کشور بیشتر تحصیلکرده‌های نظام چه ارتشی و سپاهی هستند.
وی افزود: بروید بررسی کنید، آنهایی که بررسی نکرده‌اند مخالفت‌هایی نکنند که مبنای علمی ندارد اگر برای حوزه انتخابیه خود مخالفت می‌کنید اشکالی ندارد اما آیا به لحاظ شرعی درست است که ما بیاییم و در تریبون ملی صحبت بکنیم که مبنای علمی نداشته باشد؟
نماینده مردم رودبار خطاب به نمایندگان یادآور شد: انتظار این است که صحبت شما به‌گونه‌ای باشد که در جامعه اثرپذیری داشته باشد و مردم به ما اعتماد کرده‌اند و قرار است ما در اعتمادهایمان واقعیت‌ها را به مردم بگوییم. نه اینکه طوری صحبت کنیم که فقط ما پایه علمی را می‌فهمیم و بقیه نمایندگان در جریان نیستند.
گودرزوند چگینی اظهار کرد: اینها دقیقاً توضیح داده شده و کیفی و کمی و با جزئیات نوشته شده است چرا به توضیح کمی توجه نکرده‌اید. لازم بود حتماً به کمیت کار هم توجه کنید. امیدوارم با رأی آگاهانه‌ای که به این وزیر خواهید داد به دولت انقلابی برای باز کردن گره‌های اقتصادی کشور کمک کنید تا صنعت و معدن در کشور در راه خود قرار بگیرد و بتواند برای کشور مؤثر و مفید باشد.

پور ابراهیمی: قول وزیر پیشنهادی صمت برای اجرای کاهش سیاست حضور دولت در اقتصاد

محمدرضاپور ابراهیمی در موافقت با برنامه‌ها و اهداف وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: در کمیسیون اقتصادی مباحث اقتصادی وزارت صمت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی بررسی شد و حقیقتاً چارچوب فکری علی آبادی با رویکردهایی که در حوزه مأموریت‌های کمیسیون بر عهده دارد منطبق بود.

وی در خصوص برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت ادامه داد: نخستین موضوع حوزه صادرات کشور است که با توجه به تغییراتی که در ایام اخیر رقم خورده، فرصت استثنایی برای صادرات کشور فراهم کرده است. این فرصت استثنایی به تراز تجاری کشور کمک خواهد کرد.

نماینده مردم کرمان و راور توضیح داد: زیرساخت‌های این جهش اقتصادی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی قید شده ولی نیاز به تکمیل دارد. چرا که ۹۰ درصد تجارت کشور با ۱۰ کشور دنیا است و نیاز به تکمیل دارد، باید رایزنان بازرگانی از وزارت صمت در این کشورهای همسایه حضور یابند.

پور ابراهیمی یادآور شد: از توجه ویژه وزارت خارجه به دیپلماسی اقتصادی استقبال می‌کنیم. درباره جهش‌های صادراتی نیز یکی از موضوعات مهم، سیاست‌های ارزی است و خوشبختانه علی آبادی به نگاه مشترک با کمیسیون اقتصادی در این باره تاکید دارد.

وی با اشاره به قانون احکام دائمی مبنی بر شناور بودن نرخ ارز گفت: بر این اساس شاخص‌های تورم داخلی و خارجی طبق قدرت رقابت پذیر صادرات تعیین تکلیف می‌شود. این نگاه کمک می‌کند که واردت کشور را به حداقل رسانده و صادرات را افزایش دهیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره وضعیت تنظیم بازار داخلی عنوان کرد: به دلیل وسعت وزارت صمت، تنظیم بازار داخلی امروز حلقه مفقود شده است و به شدت مردم نگران وضعیت تنظیم بازار در داخل کشور هستند. اکنون وضعیت تنظیم بازار رها شده است و به جز عوامل بیرونی که بر قیمت‌ها اثرگذار است، عدم مدیریت لازم از طریق وزارت صمت در بخش بازرگانی داخلی نیازمند تصمیم جدی است.

این نماینده مجلس توضیح داد: خوشبختانه طبق توافقی که کمیسیون اقتصادی با وزیر پیشنهادی صمت انجام داد و صحبت‌های ایشان توافق درباره مدیریت بازار داخلی انجام شد.

پورابراهیمی درباره تصدی گری دولت در اقتصاد کشور گفت: با وزرای اقتصادی قبلی در این باره صحبت شد که برای کاهش تصدی گری یا عمل نکردند یا کم عمل کردند. اما روز گذشته با صراحت به وزیر پیشنهادی مطرح شد که آیا وزارت صمت به عنوان دولت می‌خواهد در شرکت‌های خودروسازی و فولاد بماند یا خیر. که وی به کاهش سیاست حضور دولت در اقتصاد و این شرکت‌ها و واگذاری اداره آنها به بخش غیردولتی تاکید کرد.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره شرکت مپنا در زمان مدیریت علی آبادی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند این مجموعه مایه مباهات صنعت کشور است و در آن تلاش و مدیریت جهادی و عزم و علم و ابتکار و اعتماد به نفس موج می‌زند.

پور ابراهیمی خاطرنشان کرد: امیدواریم مجلس و دولت کارهای مهمی که در حوزه وزارت صمت دارد به نحوی دنبال کند که خروجی آن اتفاقات مثبت در عرصه اقتصادی کشور باشد و با رأی قاطع خود وزیر را حمایت کنید.

نظر شما