شناسهٔ خبر: 180981 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم بهبود روابط با کشورهای همسایه و منطقه است

شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تمایل مصر برای احیای روابط با ایران گفت: اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم بهبود روابط با کشورهای همسایه و منطقه است.

به گزارش «نماینده»، شهریار حیدری درباره ابعاد مختلف سیاست خارجی دولت سیزدهم گفت: جهان امروز از نظر روابط بین الملل با گذشته متفاوت است و هر کشوری که ارتباطات گسترده‌تری برقرار کند، در نقش آفرینی برای تحولات منطقه‌ای و جهانی موفق‌تر است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هم از نظر ژئوپلیتیک یکی از کشورهای قدرتمند منطقه است که در همه مسائل حضور دارد، تصریح کرد: اولویت دولت سیزدهم در سیاست خارجی بهبود روابط با کشورهای همسایه و منطقه است.

حیدری افزود: دولت سیزدهم در توسعه این سیاست موفق عمل کرده و علاوه بر کشورهای آسیایی و حضور در سازمان‌های بین المللی، حتی با کشورهای آمریکای لاتین و برخی از کشورهای آفریقایی ارتباطات موثری را بسط داده است.

وی با اشاره به تمایل دولت مصر برای احیای روابط با جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ارتباط با کشورهای فرامنطقه‌ای نظیر مصر می‌تواند منافع دو کشور را در ابعاد مختلف تامین کند.

این نماینده مجلس با اشاره به برخی از دشمنان ایران در سطح بین الملل گفت: برخی از آنها نظیر رژیم صهیونیستی با جمهوری اسلامی تضاد دارند و همراه با کشورهای معارض حرکت می‌کنند و تلاش آنها کاهش قدرت ایران در تحولات بین الملل است. البته با وجود این تعارضات و دشمنی‌ها، جمهوری اسلامی و دولت سیزدهم در تعامل با کشورهای منطقه موفق عمل کرده است.

حیدری با بیان اینکه دیپلماسی دولت سیزدهم سبب کم اثر شدن سلطه آمریکا در منطقه شده است، تصریح کرد: هر کشوری براساس توانمندی‌های خود در تحولات جهانی نقشی را ایفا می‌کند و بر همین اساس دولت سیزدهم موضوع روابط با مصر را که ارتباطات خوبی با کشورهای آفریقایی دارد، آغاز کرده است.

وی با یادآوری اینکه ایران و مصر اشتراکات فرهنگی و تمدنی بسیاری دارند، افزود: هرچند روابط تهران و قاهره پس از انقلاب اسلامی دچار خدشه شد اما اکنون مصر به این نتیجه رسیده که بهبود روابط با جمهوری اسلامی به سود طرفین خواهد بود.

حیدری با بیان اینکه اشتراکات مختلف ایران و مصر در مسائل بین المللی به توسعه این روابط منجر خواهد شد، خاطرنشان کرد: احیای روابط دیپلماتیک ایران و مصر پس از چهل سال شاهکار دیپلماسی دولت خواهد بود و امید می‌رود با افتتاح سفارت‌خانه‌های دوکشور روند رو به گسترشی را طی کند.

نظر شما