شناسهٔ خبر: 180969 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

جمهوری آذربایجان شئون حسن همجواری را رعایت کند/ ایران از اختلاف‌افکنی استقبال نمی‌کند

عباس مقتدایی نماینده اصفهان نایب رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس گفت: جمهوری آذربایجان باید شئون حسن همجواری را رعایت کند و اجازه ندهد پای صهیونیست ها به منطقه باز شود.

به گزارش «نماینده»، عباس مقتدایی در واکنش به هشدار جمهوری آذربایجان به اتباع این کشور برای سفر به ایران، گفت: باکو به عنوان همسایه کوچکتر تهران باید توجه داشته باشد که مرزهای مشترک دو کشور، باید به عنوان مرزهای صلح و امنیت پایدار شناخته شوند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی قوی و قدرتمند دارای روحیه همدلی و همکاری بوده و بر رعایت حسن همجواری تاکید جدی دارد، اظهار کرد: این مهم در حالیست که متاسفانه شاهد نزدیک شدن جمهوری آذربایجان به رژیم صهیونیستی هستیم که اقدامی خصمانه و غیر مسئولانه محسوب می شود. در این راستا بارها به مسئولان این کشور تذکر داده شده که نباید پای صهیونیست ها را به منطقه باز کنند.

وی ادامه داد: هر چند جمهوری اسلامی ایران دارای توانمندی اعمال دیدگاه های خودش را دارد و اگر نیاز باشد ابزارهای متعددی در اختیار دارد لذا همواره بر مبنای صبر راهبردی، دیدگاه های خودمان را دنبال می کنیم. بر این اساس به جمهوری آذربایجان این پیام داده می شود که باید شئون حسن همجواری را رعایت کنند و بیگانگان در منطقه ماندنی نیست و این همسایگان هستند که نهایتا برای یکدیگر باقی خواهند ماند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با یادآوری اینکه باکو نباید فراموش کند امروزه تهران به عنوان قدرتی نوظهور در معادلات منطقه ای و جهانی اثر گذار است، افزود: به عبارتی همسایگان باید با دیدگاه درازمدت سیاست های همسایه محوری را تبیین کنند که این مهم شامل جمهوری آذربایجان نیز می شود.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنابراین توصیه می شود مقامات این کشور طوری رفتار کنند که میان دو ملت مشکلی پیش بیاید؛ ایران از اختلاف افکنی استقبال نمی کند اما توانمندی هایش را باور دارد.

نظر شما