شناسهٔ خبر: 180965 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تشکیل ائتلاف دریایی میان تهران و همسایگان جنوبی سبب خروج آمریکا از منطقه خواهد شد

یعقوب رضا زاده عضو هیات رییسه کمیسیون سیاست خارجی مجلس اعتقاد دارد هم افزایی میان کشورهای منطقه عامل خروج بیگانگان خواهد شد و این امر بر خلاف خواسته کاخ سفید بشمار می رود.

به گزارش «نماینده»، یعقوب رضا زاده در خصوص اهمیت اظهارات فرمانده نیروی دریایی ارتش مبنی بر شکل‌گیری ائتلاف جدید دریایی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای میان ایران با کشورهایی از جمله عربستان، امارات، قطر، بحرین، عراق و غیره، گفت: سیاست همسایه محوری جمهوری اسلامی موجب شده تنش ها در منطقه کاهش یابد و بر این اساس سوءتفاهم ها حل و فصل شود.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بر اساس رویکرد یاد شده، کشورهای منطقه یکی پس از دیگری اقدام به برقراری و بهبود سطح روابط با تهران کردند که این موضوع در عرصه های مختلف دیپلماسی، سیاسی، اقتصادی و اکنون امنیتی نمایانگر شده و تشکیل ائتلاف جدید دریایی در این راستا تلقی می شود.

وی با اشاره به اینکه حضور قدرت های بیگانه در خلیج فارس صرفا موجب تفرقه افکنی میان همسایگان شده است، ادامه داد: به عبارتی کشورهایی مانند ایالات متحده و غیره تلاش دارند با حضور در غرب آسیا خصوصا خلیج فارس بتوانند در حوزه کشتیرانی و ترانزیت کالا از این طریق اثرگذاری داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه نباید فراموش کرد شکل‌گیری ائتلاف جدید دریایی میان ایران با کشورهای منطقه نشان دهنده افول و از بین رفتن سیاست ایران هراسی است که به طور جدی از سوی واشنگتن پیگیری میشد، افزود: در واقع اگر نگاهی به ماه های گذشته داشته باشیم می توان موضع گیری های ضدایرانی متعددی را مشاهده کرد اما اکنون همان کشورها در کنار جمهوری اسلامی ایستاده و خودشان را هم‌پیمان تهران می دانند که تایید کننده نکته مذکور است.

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بدون شک هم افزایی میان کشورهای منطقه عامل خروج بیگانگان خواهد شد و این امر بر خلاف خواسته کاخ سفید بشمار می رود. از این رو شاهد موضع گیری منفی و هراسان از سوی غربی ها نسبت به تشکیل ائتلاف یاد شده هستیم.

نظر شما