شناسهٔ خبر: 180854 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ادعای فراگیر بودن حکومت طالبان طنز سیاسی است

رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: ادعای مقام ارشد طالبان در زمینه فراگیر بودن حکومت این کشور بیش از اینکه تحلیل سیاسی باشد طنز سیاسی است.

به گزارش «نماینده»، جلیل رحیمی جهان آبادی در واکنش به ادعای مقام ارشد طالبان مبنی بر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان، گفت: این ادعای مقام طالبانی بیشتر طنز سیاسی است تا تحلیل درست از وضعیت سیاسی در این کشور.

نماینده مردم تربت جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس اظهار داشت: احتمالا منظور این مقام طالب از تشکیل حکومت فراگیر، حضور طیف های مختلف از طالبان است که تشکیل دولت داده اند چرا که افغانستان دارای تنوع قومی از جمله پشتون، تاجیک و هزاره است که نقشی در حکومت کنونی افغانستان ندارند.

وی بیان کرد: اگر قرار به تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان است باید همه قومیت ها و مذاهب در این حکومت نقش آفرین باشند باید پشتون ها، هزاره ها، تاجیک ها، شیعیان و اهل سنت، مذهبی ها و غیر مذهبی ها در حکومت باشند اما طالبان بین خود چند طیف تشکیل داده اند و با دعوت از طالب های این طیف ها تشکیل حکومت داده اند که طنزی تاریخی است.

رحیمی جهان آبادی گفت: مشکل طالبان با تشکیل حکومت فراگیر بین طیف های خودشان حل نمی شود و تا نتوانند سایر قومیت ها و طیف ها را راضی کنند و مهاجرانی که بیشتر نیروی تحصیل کرده و مدیران بودند نمی تواند ادعای حکومت فراگیر را داشته باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: اگر طالبان سرمایه گذارانی که از افغانستان فرار کردند به کشورشان برنگردانند با انزوای سیاسی که در حال حاضر گرفتار آن شدند و روز به روز بیشتر می شود، مشکلات شان در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت.

«محمد عبدالکبیر»، یکی از مقام‌های ارشد طالبان به دنبال تاکید کشورهای مختلف جهان مبنی بر ضرورت تشکیل یک حکومت فراگیر در افغانستان، ادعا کرد حکومت کنونی افغانستان، یک حکومت فراگیر است و از همه اقوام افغانستان، نماینده دارد.

این در حالی است که حکومت طالبان از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است و یکی از شرایط اصلی برای به رسمیت شناختن این حکومت از سوی جامعه بین‌المللی و کشورهای همسایه افغانستان «تشکیل حکومت فراگیر با شرکت نمایندگان اقوام مختلف افغانستان، گروه‌های متعدد سیاسی، زنان، فعالان جامعه مدنی» است.

نظر شما