شناسهٔ خبر: 180615 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

بازار اجاره مسکن برای اقشار کم درآمد همانند زلزله ویرانگر است

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: دولت باید با حمایت از صاحب خانه‌ها و ارائه امتیازهای تشویقی کمک کند، قراردادهای اجاره با مبلغ سال گذشته و یا متناسب با سقف تعیین شده تمدید شود.

به گزارش «نماینده»، اقبال شاکری در خصوص وضعیت اجاره بها مسکن، گفت: دولت باید در سال جاری برای ساماندهی بازار اجاره بها مسکن با ارائه کمک‌های تشویقی به صاحب خانه‌ها زمینه تمدید قراردادهای اجاره با همان مبلغ سال گذشته و یا به میزان سقف معین شده فراهم کند و اجازه افزایش اجاره بها بیش از این داده نشود چرا که فشار سنگینی بر مستاجران وارد می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: همانگونه که برخی از کالاها در بازار کم یاب می‌شوند، دولت ورود کرده و بازار را مدیریت می‌‍‌کند و یا هنگام وقوع سیل و حوادث طبیعی با حمایت مجلس مبالغی برای کمک و بازسازی مناطق آسیب دیده هزینه می‌شود، اجاره بها مسکن نیز همانند سیل و زلزله ویرانگر بوده و نباید آن را نادیده گرفت؛ لذا دولت حتما باید برای ساماندهی آن از اردیبهشت ماه ورود کرده و اقدامات لازم را انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید کمک کند تا مستاجران قراردادهایشان را با همان مبلغ سال گذشته و یا به میزان سقف تعیین شده تمدید کنند، اضافه کرد: پویشی مومنانه‌‎ای باید راه اندازی شود تا مالکان به آن بپیوندند و از طرفی باید از مالکان و صاحب خانه‌ها نیز حمایت شود چرا که بخشی از آنها با دریافت اجاره زندگی خودشان را می‌گذرانند و با برخی بانک‌ها و برخی سازمان های دولتی که اقدام به احتکار مسکن می‌کنند، کاملا متفاوت هستند؛ بی تردید باید با محتکرین به واسطه قانون مالیات بر خانه‌‎های خالی اعمال قانون سنگین صورت بگیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: لذا دولت باید تصمیم گرفته و همانگونه که در حوادث غیرمترقبه کمک بلاعوض و یا وام کم بهره می‌دهد، در شرایط فعلی بازار مسکن نیز ورود کرده و به مالکانی که در طرح‌های حمایتی مشارکت‌ می‌کنند، امتیاز داده تا جبران عدم نفع آنها باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خاطرشان کرد: دولت و مجلس نیز در حوزه برنامه‌ریزی و تدوین قوانین کار خودشان را انجام می‌‍دهند. طرح ساماندهی بازار اجاره مسکن نیز هفته آینده در دستور کار بررسی صحن علنی قرار خواهد گرفت و در کنار آن امیدوارم با اجرای قوانین مالیات بر خانه‌های خالی و ساخت یک میلیون واحد مسکونی و مالیات بر سوداگری مسکن آینده بازار مسکن از تلاطم ها دور بماند.

نظر شما