شناسهٔ خبر: 180613 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

صنایع با سوخت رانتی خام فروشی می‌کنند/ انرژی را مفت صادر می‌کنیم

جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره اعطای سوخت رانتی به صنایع که منجر به صادرات انرژی مجازی از کشور می شود پرداخت.

به گزارش «نماینده»، محمد صالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی درباره گرفتار شدن صنایع کشورمان در تله صادرات انرژی مجازی گفت: در بحث صادرات غالباً کشورها سیاست شان مبنی بر همراهی با تولیدکنندگان است و در کشورهای مختلف به نوعی کمک هایی به امر صادرات میشود. مثل کمک هایی در زمینه حمل و نقل، بیمه و غیره که این کمک ها از سوی دولت ها به بخش خصوصی اعطا می‌شود تا تولیداتشان را بتوانند صادر کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در کشور ما به جز بحث‌های قوانینی که در حوزه صادرات داریم، یک بحثی داریم که انرژی ارزان است و صنایع از آن استفاده می کنند و اقدام به خام فروشی این محصولات با نازلترین قیمت می کنند.

جوکار در ادامه توضیح داد: با توجه به ارزان بودن انرژی در داخل کشور که به صورت یارانه ای به صنایع اعطا می شود اگر هزینه انرژی را که به صنایع اعطا می شود تا صرف تولید شود محاسبه کنیم متوجه میشویم که هزینه های تولید ما به دلیل اعطای این انرژی ارزان بسیار پایین است و به همین دلیل محصولات ما در بازارهای جهانی مورد توجه قرار می‌گیرد و به عبارتی با این اقدام در حال صادرات انرژی مجازی هستیم.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه افزود: یارانه انرژی به صنایع اعطا می‌شود تا آنها قدرت رقابت در بازارهای جهانی را داشته باشند اما این صنایع به جای توسعه زنجیره ارزش خود و تولید محصولات پیشرفته اقدام به خام فروشی می کنند و توجهی به توسعه زنجیره ارزش ندارند.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: بسیاری از کارشناسان معتقدند که باید این یارانه انرژی که به آنها تخصیص پیدا میکند حذف شود در حالی که اگر این یارانه حذف شود بسیاری از تولیدکنندگان ما دیگر قادر به ادامه نخواهند بود به همین دلیل مطرح شده است که تخصیص سوخت یارانه‌ای به صنایع را منوط به توسعه زنجیره ارزش در آنها کنیم.

رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شورها با اشاره به اینکه تولیدکنندگان و صنایع ما عمدتاً از ابزارآلات ای برای تولید کالاهای خود استفاده می کنند که تاریخ مصرف آنها گذشته است و به روز نیستند افزود: این مسئله هزینه تولید را افزایش میدهد و مصرف انرژی در این سیستم ها و سامانه ها را افزایش می دهد و باعث هدر رفت انرژی نیز میشود.

جوکار خاطرنشان کرد: ما تنها کاری که می توانیم در این رابطه انجام دهیم این است که سیستم ها و سامانه های تولید خودمان را مثل دستگاه ها و تجهیزاتی که لازم داریم و یا فناوری های تولید را به روز کنیم اگر این اتفاق بیفتد هدر رفت انرژی کاهش می یابد، قیمت محصولات ما واقعی تر خواهد شد و به این وسیله از صادرات انرژی مجازی جلوگیری می کنیم.

جوکار در ادامه افزود: یکی دیگر از بحث هایی که در صنایع ما وجود دارد خام فروشی است. ما در عرضه تولید فولاد زنجیرای از سنگ معدن، آهن اسفنجی و... وجود دارد و با رسیدن به تولید فولاد زنجیره قطع نمی شود، بلکه تولید فولاد در میانه زنجیره قرار دارد و در مراحل بعد تولیدات دیگری قرار دارد که بالاترین ارزش افزوده را برای ما ایجاد میکند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در ادامه توضیح داد: ما می توانیم بیشترین ثروت را از این مواد خامی که داریم در انتهای زنجیره به دست بیاوریم که متاسفانه این موضوع مورد غفلت قرار گرفته است. باید این رویه را اصلاح کنیم و کارخانه‌های فولادی ما در ادامه چرخه تولید خود سرمایه گذاری برای صنایع پایین دستی فولاد انجام دهند.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: با این شیوه هم ارزش محصولاتشان افزایش پیدا می‌کند و هم تولید بیشتر خواهند شد. در حال حاضر این فرآیند تولید منقطع است و مشکلات جدی برای ما ایجاد کرده که یکی از این مشکلات صادرات انرژی به صورت مجازی به سایر کشورها است.

وی در ادامه افزود: تا به این سمت نرویم که زنجیره ارزش را توسعه دهیم و محصولات انتهایی زنجیره را تولید کنیم، این مشکل صادرات انرژی مجازی حل نخواهد شد و ارزش افزوده بالایی به دست نخواهیم آورد.

جوکار در ادامه افزود: اگر در بخش منابع انسانی هم به این مسئله توجه کنیم که به آموزش هایی که به نیروی انسانی میدهیم آموزش های تخصصی و به روز باشد ما بیشترین کارآمدی را از نیروی انسانی خواهیم داشت.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: مهمترین مسئله ای که رهبری در سخنان خود اعلام کرده اند مهار تورم و رشد تولید است. مهمترین اقدام برای تحقق این شعار سرمایه گذاری برای رشد تولید است ،رشد تولید می تواند تورم را مهار کند. یکی از بخش هایی که می‌تواند در این زمینه فعال باشد صنایع ما هستند، که تو لید خود را وقتی توسعه دهند و پیشرفت کنند، قطعاً هم در انرژی مصرفی صرفه جویی خواهد شد و از تله صادرات انرژی مجازی رهایی پیدا میکنیم و هم تورم مهار خواهد شد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در ادامه با بیان اینکه صادرات محصولات تولیدی صنایع ما به دلیل کیفیت آن نیست خاطرنشان کرد: بلکه به دلیل ارزش افزوده بسیار پایین آن و انرژی بسیار ارزان به کار رفته در تولید آن است. به همین دلیل مورد استقبال قرار می گیرد. با این اقدام ما انرژی کشورمان را به صورت مجازی صادر می کنیم.

جوکار توضیح داد: اما اگر انرژی یارانه ای را از صنایع مان بگیریم شاید خیلی از آنها دچار ورشکستگی شوند. در کشور ما انرژی به صورت ارزان در اختیار صنایع قرار می گیرد اما با توجه به اینکه حمایت از تولید در سایر کشورها هم انجام میشود ما نمی‌توانیم این حمایت را به طور کامل قطع کنیم اما می‌توانیم این حمایت را منوط به توسعه فناوری و استفاده از محصولات شرکت های دانش بنیان و توسعه زنجیره ارزش کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما این موضوع را در حوزه کشاورزی نیز داریم و محصولات آب بری را تولید می‌کنیم و به کشورهای دیگر صادر می کنیم که همان هزینه آب از فروش این محصولات به دست نمی آید و به عبارتی با این اقدام در حال صادرات آب مجازی هستیم.

به گفته این نماینده مجلس، ما نیازمند یک برنامه ریزی دقیق و سیاستگذاری درست هستیم تا انرژی را به این صورت از دست ندهیم باید بیشترین بهره وری را از انرژی که در دسترس داریم داشته باشیم.

جوکار درباره راهکار استفاده از محصولات شرکت های دانش بنیان در صنایع برای تکمیل شدن زنجیره ارزش نیز گفت: مجلس قانون جهش تولید دانش بنیان را در مجلس تصویب کرد تا حمایت از شرکت‌های دانش بنیان جدی‌تر شود. این قانون انگیزه ایجاد می کند در بین نخبگان ما تا به میدان بیایند و ایده های خودشان را تجاری سازی کنند. بخشی از صنایع ما فناوری عقب افتاده ای را دارند یا از کشورهای خارجی آن را وارد کرده اند در حالی که ما با استفاده از تولیدات این شرکت های دانش بنیان می توانیم تمام تجهیزات آنها را به روز کنیم و به این وسیله هم به توسعه دانش بنیان ها کمک کنیم و هم از صادرات انرژی مجازی و هدر رفت انرژی جلوگیری کنیم.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ادامه داد: اگر استفاده از محصولات شرکت های دانش بنیان را تداوم ببخشیم خیلی از مشکلات کشور را می توانیم حل کنیم. مخصوصاً در بعضی از مواردی که وابستگی جدی در حوزه فناوری به خارج از کشور داریم حالی که شرکت‌های دانش بنیان می تواند این مشکل را حل کند این اقدام بسترساز حرکت به سمت خودکفایی واقعی است.

نظر شما