شناسهٔ خبر: 180566 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

الزام شهرداری تهران برای تدوین سیاهه انتشار آلایندگی در برنامه چهارم توسعه شهر و بازنگری سیاهه

مهدی پیرهادی رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تهران از الزام شهرداری تهران برای تدوین سیاهه انتشار آلایندگی تا پایان سال دوم برنامه چهارم شهر تهران خبر داد.

به گزارش «نماینده»، مهدی پیرهادی با تأکید بر لزوم بازنگری در سیاهه انتشار آلایندگی شهر تهران گفت: یکی از اقدامات موثر و سازنده در راستای مقابله با آلودگی هوای شهر تهران لزوم بازنگری و به روز رسانی در سیاهه انتشار آلایندگی تهران است.

وی افزود: سیاهه انتشاری که امروز در دسترس است مربوط به سال ۱۳۹۶ است؛ امروز در سال ۱۴۰۲ هستیم در حالی که بسیاری مطالعات سیاهه انتشار فعلی در سال ۱۳۹۵ انجام شده است و به این ترتیب بیش از ۶ سال است که از تدوین آن می گذرد و بسیاری مولفه ها در سیاهه انتشار تغییر پیدا کرده است.

تغییر ضرایب انتشار منابع آلاینده متحرک و ثابت هوا

وی ادامه داد: ضرایب انتشار منابع آلاینده متحرک و ثابت هوا نیز تغییر کرده، لذا الزام کردیم شهرداری تهران با مشارکت نهادهای علمی ذیصلاح حداکثر تا یک سال پس از ابلاغ برنامه این کار را انجام دهند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه در جلسات استانداری تهران با موضوع آلودگی هوا بارها نیز بر موضوع بازنگری سیاهه انتشار تاکید کرده ایم، افزود: در جلسات گفتم باتوجه به اینکه آلایندگی برخی استانها همچون قزوین، البرز و... بر تهران تاثیرگذار است باید تهیه سیاهه انتشار استانهای دیگر نیز آغاز شود تا مطالعه دقیقی روی آن انجام شود به این ترتیب نیاز است وزارت کشور هم اهتمام ویژه ای داشته باشد.

وی افزود: قانون هوای پاک در حوزه آلاینده‌های مرتبط با خودروهای سبک و سنگین و... است درصورتی که زمان تدوین قانون هوای پاک پدیده ریزگردها نبود و بازنگری این سیاهه توسط سازمان محیط زیست موضوع الزامی و ضروری است؛ اگر این کار به وقت مناسب صورت نگیرد حتما امسال دوباره دچار مشکل خواهیم شد. بی تردید در این موضوع دستگاه دیپلماسی هم باید ورود پیدا کند و پیگیری بیشتری داشته باشد.

وی ادامه داد: بخشی از این مشکل به دلیل ایجاد سدهایی است که کشور ترکیه احداث کرده است که در محل ورودی آبهای ایران و عراق احداث شده است؛ لذا از وزارت خارجه تقاضا داریم حتی از طریق نهادها و سازمان های بین المللی این موضوع را خیلی جدی تر پیگیری کند البته تلاشهایی صورت گرفته اما باید با اهتمام بیشتری، کار تا رسیدن به نتیجه دنبال شود.

نظر شما